ПРОГРАМУВАННЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ НАЦІОНАЛЬНИХ ОДНОБОРСТВ
PDF

Ключові слова

програмування, одноборства, українські бойові мистецтва, здоров’я, фізичне виховання, здобувачі вищої освіти programming, martial arts, Ukrainian martial arts, health, Physical Education, students of higher education

Як цитувати

КОСИНСЬКИЙ, Е. О., ДИШКО, О. Л., & СІТОВСЬКИЙ, А. М. (2024). ПРОГРАМУВАННЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ НАЦІОНАЛЬНИХ ОДНОБОРСТВ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 29-35. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.5

Анотація

Заняття з фізичного виховання у закладах вищої освіти потребують сучасного підходу, який враховує індивідуальні особливості, вподобання та потреби студентів. Програмування таких занять є ключовим інструментом, спрямованим на оптимізацію фізичної активності, гармонійний розвиток особистості, збереження здоров’я та формування ключових компетентностей, необхідних для майбутньої професійної діяльності. У статті розглядаються основи програмування занять фізичного виховання із використанням елементів національних одноборств, зокрема присядок і повзунців, які виступають інноваційним засобом розвитку фізичних якостей, самозахисту та патріотичного виховання. Проаналізовано попередні наукові дослідження щодо програмування фізичного виховання. Встановлено, що диференційований підхід до програмування занять сприяє адаптації фізичних навантажень відповідно до вікових, статевих та морфофункціональних особливостей здобувачів вищої освіти, підвищуючи ефективність занять. Метою дослідження було розроблення програми фізичного виховання з використанням елементів національних одноборств та обґрунтування її ефективності. Експериментальна програма включала два модулі, що передбачали вивчення базових технік і прикладних аспектів національних одноборств. Для оцінки ефективності програми проведено педагогічний експеримент за участю 285 студентів, розподілених на контрольну та експериментальну групи. Результати експерименту підтвердили позитивний вплив програми: зменшилася кількість студентів із низьким рівнем соматичного здоров’я (у хлопців – на 40,32%, у дівчат – на 43,75%), значно зросла кількість здобувачів освіти із середнім і вище середнього рівнями соматичного здоров’я. У експериментальній групі з’явилися студенти з високим рівнем соматичного здоров’я (3,23% хлопців і 1,25% дівчат), що не спостерігалося до початку експерименту. Таким чином, впровадження елементів національних одноборств є ефективним у формуванні здорового способу життя, фізичного і духовного розвитку студентів. Перспективи дослідження передбачають подальше вивчення впливу таких програм на психо-емоційний стан здобувачів вищої освіти.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.5
PDF

Посилання

Апанасенко Г. Л., Попов Л. О. Медична валеологія. Київ, 1998. 248 с.

Білецька В.В., Бондаренко І.Б., Данільченко Ю.В. Програмування занять стретчингом у процесі фізичного виховання студенток. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Чернігів, 2012. Вип. 98. Т. ІІІ. С. 58–61.

Глухов І.Г. Теоретико-методичні основи програмування занять з плавання студентів закладів вищої освіти у процесі фізичного виховання : дис. на здобуття наук. ступеня докт. наук з фіз. вихов. та спорту : спец. 24.00.02 фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. Луцьк, 2023. 509 с.

Гордієнко Ю. В. Особливості програмування спортивно-орієнтованих занять із фізичного виховання засобами пауерліфтингу. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2016. № 4 (21). С. 42‒46.

Єременко Н.П., Кононенко О.О., Щур Я.О. Особливості програмування занять силовим фітнесом для юнаків 15−17 років. Фізична реабілітація та рекреаційно-оздоровчі технології. Харків, 2021. № 6 (1). С. 46–54.

Іващенко Л. Я., Благий О. Л., Усачов Ю. А. Програмування занять оздоровчим фітнесом. Київ, 2008. 198 с.

Косинський Е. О. Методичні особливості використання елемента «повзунець». Науковий часопис Україн. держ. ун-ту ім. М. Драгоманова. 2024. Вип. 7 (180). С. 73–77. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.7(180).15

Косинський Е. О. Методологічні особливості використання елементу «присядка». Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2023 № 3. С. 94–98. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.03(161).22

Котов Є. О., Хомич А. В., Касарда О. З. Програмування самостійних занять фізичними вправами студентів вищих навчальних закладів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2012. № 4(20). С. 294–299.

Курабцев М. Особливості застосування диференційованого підходу під час програмування занять у фізичному вихованні школярів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022. Випуск 9 (154). С. 47–49. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.9(154).11

Петренко О.П., Петренко Н.В., Лоза Т.О. Теоретико-методичні основи програмування занять у професійно орієнтованому фізичному вихованні студентів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2020. Випуск 2 (122). С. 134-140. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2020.2(122).27

Рябченко В. Г. Досвід диференційованого програмування занять з фізичної культури. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Київ, 2016. Вип. 9 (79). С. 85–88.

Стадник В. В., Павлось Р. М., Павлось Г. В. [та ін.]. Програмування спортивно-орієнтованих занять із фізичного виховання студентів ЗВО засобами легкої атлетики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Київ, 2019. Вип. 7. С. 80-84.

Хомич А. В. Методика програмування індивідуальних фізкультурно-оздоровчих занять студентів у позааудиторній роботі вищого навчального закладу: дис. на здобуття наук. ст. канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика навчання. Луцьк, 2016. 205 с.

Чабан І.П. Комплексний підхід в розробці нових технологій програмування занять фізичного виховання із студентами спеціального медичного відділення. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Харків, 2002. № 16. С. 3–10.