THE USE OF MOBILE APPLICATIONS IN THE STUDY OF TOURISM DISCIPLINES BY PHYSICAL EDUCATION STUDENTS
PDF (Українська)

How to Cite

ДИШКО, О. Л., КОВАЛЬЧУК, В. В., & ТАБАК, Н. В. (2022). THE USE OF MOBILE APPLICATIONS IN THE STUDY OF TOURISM DISCIPLINES BY PHYSICAL EDUCATION STUDENTS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 3-10. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.1

Abstract

The article analyzes the effectiveness of the use of mobile applications in the study of tourism disciplines by students – future teachers of physical education. The effectiveness of the use of information and communication technologies in the educational process is theoretically substantiated. It is argued that mobile applications are an important tool in the context of the introduction of ICT in the educational process of face-to-face and distance forms, in particular in a pandemic and martial law. Considerable attention is paid to the expediency of using mobile applications in practice as a means of visualization to increase the effectiveness of learning: diversification of classes, increase their dynamism, enhance mutual learning, increase productivity and more. The advantages of mobile applications that allow to optimize study time are described. Mobile technologies that are the most popular and effective for the study of tourism disciplines by future specialists in the field of physical culture are identified, in particular, the advantages of the mobile application "In the Carpathian Hike" in the context of educational activities of sports students are described in detail. The effectiveness of the use of mobile applications in the training of future physical education teachers is proved through the description of the pedagogical experiment. The results of the experiment on the introduction of mobile applications in the study of tourism disciplines by students in control and experimental groups, namely – observation and testing to determine the level of mastery of higher education professional knowledge-oriented knowledge as a result of using mobile applications in the educational process. It is concluded that the convincing theoretical justification by researchers of the feasibility of using mobile applications in the educational process is confirmed by the results of a practical experiment. The directions of further research of the chosen problem are defined: practical aspects of use of mobile applications for development of educational, research projects, and also the organization of student practice and possible use in professional activity of future teachers of physical culture further.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.1
PDF (Українська)

References

Білоус В. В. Мобільні додатки для навчання математики як засіб підвищення мотивації учнів молодшої школи. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2017. № 3. С. 303–309.

Блажко Л. М., Рассоха І. В., Рендюк С. П. Використання мобільних додатків у навчальному процесі. Вища школа. № 26. 2020. DOI: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2020.26.227421 (дата звернення: 14.04.2022).

Борисенко Д. В. Використання мобільних додатків при розроблені дизайнпродукту у навчанні майбутніх фахівців з дизайну. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018, Том 68, № 6. URL: file:///C:/Users/acer/Downloads/ITZN_2018_68_6_6.pdf (дата звернення: 08.04.2022).

Захаркевич О. В., Кошевко Ю. В., Лисенко С. М. Обґрунтування вибору мобільних додатків для створення та упорядкування модного гардеробу. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 1, (305). DOI 10.31891/2307-5732-2022-305-1-25-30 (дата звернення: 10.04.2022).

Мирончук Н.М. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб самоорганізації суб’єктів освітнього процесу. Інформаційні технології і засоби навчання, Том 75, №1, 2020. URL: file:///C:/Users/acer/Downloads/2537-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-15562-1-10-20200226%20(2).pdf (дата звернення: 14.04.2022).

Мостова Л. М., Запаренко Г. В. Віртуальна екскурсія у заклад ресторанного господарства як сучасний метод активного навчання. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2017. № 54–55, С. 278–285. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2017_54-55_34. Дата звернення: вересень 17, 2019 (дата звернення: 30.03.2022).

Подліняєва О. О. Особливості використання сучасних медіа в освіті: віртуальна екскурсія. Фізико-математична освіта. 2016. Вип. 4(10), С. 100–104.

Шишенко І. В., Чкана Я. О., Мартиненко О. В. Перспективи застосування мобільних додатків у фаховій підготовці майбутніх учителів математики. Науковий вісник Ужгородського університету. 2021. Вип. 1(48). DOI: 10.24144/2524-0609.2021.48.444–449 (дата звернення: 10.04.2022).

Bice M. R., Carey J., Brown G. A., Adkins M., Ball J. W. The Use of Mobile Application to Enhance Learning of the Skeletal System in Introductory Anatomy&Physiology Students. International J. Kinesiology in Higher Education. № 27(1), p. 16–22, 2016.

Borodina E, Hafiiak A., Shefer O., Alyoshin S. Тhe Information Technology and Mobile Applications Appliance for the Future Specialists Preparationin Higher Education Institutions. Системи управління, навігації та зв’язку. Полтава, 2019. Т. 3 (55). С. 76–79. DOI: https://doi.org/10.26906/SUNZ.2019.3.076 (дата звернення: 08.04.2022).

Hoehle H., Venkatesh V. Mobile Application Usability: Conceptualization and Instrument Development. MisQuarterly. №39(2), p. 435–472, 2015.