ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО САМООСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
PDF

Ключові слова

самоосвіта, готовність до самоосвітньої діяльності, структура готовності до самоосвіти, здобувач вищої освіти, формування готовності майбутніх вихователів до самоосвіти. self-education, readiness for self-education, structure of readiness for self-education, higher education seeker, formation of readiness of future educators for self-education.

Як цитувати

БУБІН, А. О., ДУРМАНЕНКО, Є. А., & БОЯРЧУК, С. І. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО САМООСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 58-67. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.9

Анотація

Проблема самоосвіти майбутнього фахівця як внутрішньої особистісної діяльності, орієнтованої на професійний саморозвиток і самовдосконалення є надзвичайно важливою, оскільки від її вирішення залежить успішність професійного виконання трудових функцій. Метою статті є визначення та аналіз специфічних особливостей формування готовності майбутніх вихователів до самоосвітньої діяльності. Реалізація поставленої мети досягається шляхом вирішення наступних завдань: 1) уточнення змісту та структури готовності до самоосвіти; 2) аналіз етапів формування готовності до самоосвіти здобувачів вищої дошкільної освіти під час вивчення освітніх компонентів; 3) дослідження особливостей формування готовності до самоосвіти та їх взаємозв’язку. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення. Самоосвітню діяльність майбутніх вихователів визначено як основу професійного розвитку, усвідомлену систематичну самостійну саморегульовану діяльність, орієнтовану на пізнання нової інформації, одержання нових знань, формування професійних умінь і навичок. Виділено наступні структурні елементи самоосвіти: мотиваційно-ціннісний, знаннєвий, інформаційно-досвідний та організаційно-управлінський. Готовність до самоосвіти майбутніх вихователів витлумачено як стан налаштованості на педагогічну діяльність, який проявляється потребою у самостійному навчанні задля одержання нових знань і формування професійних умінь. Умовами реалізації процесу формування готовності здобувачів вищої дошкільної освіти до самоосвіти є: пошуково-дослідницька творча орієнтованість освітньої діяльності та суб’єкт-суб’єктна взаємодія викладача та студентів. Визначено три етапи формування готовності до самоосвіти майбутніх вихователів. Визначено особливості формування готовності майбутніх вихователів до самоосвіти: врахування психо- фізіологічних особливостей становлення особистості здобувача освіти в юнацькому віці, специфіка педагогічної професійної діяльності в сучасному закладі дошкільної освіти й полівекторність організації освітнього процесу в закладі вищої освіти. Подальшого дослідження потребує розробка методик діагностування та самодіагностування реального стану готовності майбутніх вихователів до самоосвітньої діяльності.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.9
PDF

Посилання

Боярчук С.І. Дошкільна лінгводидактика: навчальна програма ОК підготовки студентів за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта» : https://lpc. org.ua/wp-content/uploads/2023.pdf.

Бубін А.О. Педагогіка дошкільна: навчальна програма ОК підготовки студентів за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта» : https://lpc. org.ua/wp-content/uploads/2023.pdf.

Бухлова Н. В. Сутнісний зміст поняття «самоосвітня компетентність». Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2008. № 1.: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Nsod/2008_1/zmist.htm1

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. С. 296.

Гончаренко А.М. Самоосвіта сучасного педагога дошкільного навчального закладу. 1025-річчя історії освіти в Україні: традиції, сучасність та перспективи. Збірник матеріалів Міжнародної наукової конференції (22.05.2014). Київ. С. 87-91.

Дурманенко Є. А. Тюторський супровід обдарованиих дітей дошкільного віку: навчальна програма ОК підготовки студентів за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта» : https://lpc. org.ua/wp-content/uploads/2023.pdf.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С. 798–799.

Карпюк В. А. Самоосвітня діяльність студентів як складова освітнього процесу. Наукові праці. Педагогіка. Випуск 203. Том 215. С. 39-42.

Кривда В. Самоосвіта вихователя у сучасному закладі дошкільної освіти. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. Вип. 2. С. 54-61.

Малихін О.В Формування у майбутніх учителів потреби в професійній самоосвіті: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. Сковороди. Харків, 2000. С. 9.

Мося І.А., Каленський А.А. Розвиток самоосвітньої компетентності студентів закладів фахової передвищої освіти. Методичні рекомендації. Київ: Інститут ПТО НАПН України, 2019. 109 с.

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» : Наказ Міністерства економіки України від 19 жовтня 2021 року № 755-21 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/ news/zatverdzheno-profesijni-standarti-kerivnika-ta-vihovatelya-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення: 27.09.2022).

Передерій О.Л., Крамаренко С.Г. Професійний саморозвиток вихователя дошкільного закладу як необхідний складник його професійної компетентності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 73. Т. 1. С. 82-85.

Плющ В.М. Самостійна робота як одна із форм самоосвіти студентів. Педагогічні науки. Збірник наукових праць. 2019. Випуск 143. С. 168-172.

Сидорчук Н.Г. Роль самостійної навчальної діяльності у підготовці майбутніх учителів до професійної самоосвіти. Професійна підготовка педагогічних працівників: наук.-метод. зб. / за ред. О.А. Дубасенюк, Л.П. Пуховської. Київ-Житомир: Житомир. держ. пед.у н-тет. 2000. С.254-262.

Солдатенко М. М. Теорія і практика самостійної пізнавальної діяльності : [монографія]. Київ : Видавництво НПУ імені М.П.Драгаманова, 2006. 198 с.

Староста Володимир, Кемінь Інна. Самоосвітня діяльність вихователів закладів дошкільної освіти. Педагогічні інновації у фаховій освіті. 2019. Випуск 10. Ужгород, С. 170-179.

Axiological Aspect of Professional Training of Future Pedagogues / V. Z. Antoniuk, N. I. Alendar, O. S. Bartkiv, O. V. Honcharuk, O. L. Durmanenko. Journal of Higher Education Theory and Practice Vol. 22(6). 2022. 156-165.