КВАЗІПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ У ФОРМУВАННІ В МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА
PDF

Ключові слова

педагогіка партнерства, компетентність педагогічного партнерства, квазіпрофесійна діяль- ність, майбутній вихователь, освітній компонент. pedagogy of partnership, competency of pedagogical partnership, quasi-professional activity, future educator, educational component.

Як цитувати

БУБІН, А. О., & ДУРМАНЕНКО, Є. А. (2023). КВАЗІПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ У ФОРМУВАННІ В МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (3), 34-41. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.6

Анотація

У період реформування системи вищої педагогічної освіти в Україні актуальною й важливою для науково- практичного вирішення є проблема формування компетентності педагогічного партнерства в педагогічних працівників у цілому й зокрема в майбутніх вихователів, оскільки саме їх професійна діяльність передбачає взаємодію багатьох учасників освітнього процесу. У статті розкрито роль квазіпрофесійної діяльності здобувачів вищої освіти у формуванні в них компетентності педагогічного партнерства. Метою статті – є аналіз квазіпрофесійної діяльності майбутніх вихователів у формуванні їх компетентності педагогічного партнерства, для реалізації якої необхідним стало вирішення наступних завдань: розкриття змісту компетентності педагогічного партнерства майбутніх вихователів; визначення методичних аспектів організації квазіпрофесійної діяльності здобувачів освіти у процесі вивчення нормативних і вибіркових освітніх компонентів. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, моделювання. Компетентність педагогічного партнерства потрактовано як сформовану в результаті професійної підготовки здатність майбутніх вихователів успішно реалізовувати педагогіку партнерства. Визначено принципи педагогіки партнерства: повага до особистості дитини; доброзичливе, гуманне ставлення; довіра та взаємоповага у відносинах; міжособистісна взаємодія як особливий вид діяльності, що проявляється в комунікації, інтеракції та перцепції; толерантність. Результатом педагогіки партнерства визначено становлення особистості дитини з її світосприйняттям, світобаченням, світорозумінням. Наголошено, що контекстне навчання та квазіпрофесійна діяльність студентів є важливим методом формування компетентності педагогічного партнерства. Визначено й охарактеризовано методичні основи організації квазіпрофесійної діяльності здобувачів вищої освіти за освітньо-професійною програмою 012 Дошкільна освіта у процесі вивчення нормативних та вибіркових освітніх компонентів: вступ до спеціальності, педагогіка дошкільна, сімейна педагогіка, соціальна педагогіка. Подальшого дослідження потребує розробка інструментарію діагностування рівня сформованості компетентності педагогічного партнерства в майбутніх вихователів і пошук нових форм і методів її формування.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.6
PDF

Посилання

Бартків О.С. Формування у майбутніх учителів компетентності педагогічного партнерства. Acta Paedagogiсa Volynienses. 2021.Т. 4. С.22–27.

Бєлєнька Г. В. Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів в умовах ступеневої підготовки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.08. Київ, 2012. 493 с.

Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження : навчально-методичний посібник. Харків : Ранок, 2021. 240 с.

Дворук О. І. Процес виховання очима дитини. Педагогіка та конкретні методики. Черкаси : «Родзинка», 2006. С. 109.

Дурманенко О.Л. Формування бар’єрної компетентності майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. № 1(37). 2021. Частина І. С. 165–170.

Зімакова Л. Педагогіка партнерства в координатах дошкільної освіти. Партнерство в освіті. Практика взаємодії у контексті освітньої діяльності на шляху розбудови Нової української школи : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Харків : Харківська академія неперервної освіти, 2022. С. 87–94.

Калуська Л. «Родинне сонцеколо»: методичний порадник для роботи з батьками. Тернопіль : «Мандрівець», 2010. 100 с.

Кузьминський А. І. Наукові засади методичної підготовки майбутнього вчителя математики. Черкаси : Вид. Від.ЧНУ ім. Б.Хмельницького, 2009. 320 с.

Освітньо-професійна програма «Дошкільна освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL: http://lpc.org.ua/wp-content/uploads/2021.pdf

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 012 «Дошкільна освіти» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 21 листопада 2019 р. № 1456 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення: 17.09.2022).

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» : Наказ Міністерства економіки України від 19 жовтня 2021 року № 755-21 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/ news/zatverdzheno-profesijni-standarti-kerivnika-ta-vihovatelya-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення: 27.09.2022).

Axiological Aspect of Professional Training of Future Pedagogues / V. Z. Antoniuk, N. I. Alendar, O. S. Bartkiv, O. V. Honcharuk, O. L. Durmanenko. Journal of Higher Education Theory and Practice Vol. 22(6). 2022. 156–165.