КОМУНІКАТИВНА КУЛЬТУРА ЯК КРИТЕРІЙ СФОРМОВАНОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИХОВАТЕЛЯ
PDF

Ключові слова

професійна компетентність, соціальна компетентність, комунікативна культура, вихователь закладу дошкільної освіти, спілкування, міжособистісна взаємодія professional competence, social competence, communicative culture, preschool teacher, communication, interpersonal interaction

Як цитувати

ДУРМАНЕНКО, Є. А. (2022). КОМУНІКАТИВНА КУЛЬТУРА ЯК КРИТЕРІЙ СФОРМОВАНОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИХОВАТЕЛЯ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», 1(4), 84-90. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.13

Анотація

Формування та діагностика реального стану сформованості соціальної компетентності майбутніх вихователів сучасного закладу дошкільної освіти є надзвичайно актуальною проблемою сьогодення, оскільки від її розв’язання залежить успішність соціалізації підростаючого покоління. У статті проаналізовано різні підходи до визначення змісту поняття професійної компетентності майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти, її структури. Визначено поняття соціальної компетентності та її ролі в професійній діяльності вихователя закладу дошкільної освіти. Метою статті є сутнісно-функційний аналіз поняття «комунікативна культура» як одного з важливих критеріїв сформованості соціальної компетентності майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти. Окреслено методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, систематизація. Комунікативну культуру майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти визначено як набуту якість особистості, яка забезпечує реалізацію всіх складових частин спілкування та характеризується системою комунікативних знань, умінь, досвіду й здатностей, що забезпечують мовну комунікативну поведінку, орієнтацію в комунікативній ситуації, вибір необхідного стилю поведінки для досягнення мети комунікативного акту, аргументацію власної життєвої та соціальної позиції, конструктивне ведення ділових переговорів і продуктивну співпрацю в ході вирішення різних (у тому числі й професійних) завдань. Комунікативна культура майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти формується в процесі професійної підготовки. Реалізуючи низку важливих функцій, комунікативна культура може слугувати критерієм визначення стану сформованості соціальної компетентності майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти. Подальшого дослідження потребує розробка методичного інструментарію та рекомендацій щодо визначення стану сформованості соціальної компетентності майбутніх вихователів засобами показників комунікативної культури.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.13
PDF

Посилання

Бєлєнька Г. В. Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів в умовах ступеневої підготовки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.08. Київ, 2012. 493 с.

Борбич Н. В. Формування соціальної компетентності студентів педагогічних коледжів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2013. С.45–78.

Галацин К. О. Міжособистісне спілкування в контексті комунікативної культури майбутнього фахівця. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк : РВВ Вежа, 2011. № 8 (233). С. 71–74.

Коновальчук І. І. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти на засадах компетентнісного підходу : теоретичний аналіз. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія : Педагогіка та психологія. 2015. Вип. 764. С. 65–72.

Кан-Калик В. А. Педагогическое общение как предмет теоретического и прикладного исследования. Вопросы психологии. 1985. № 4. С. 9–16.

Набока О. Г., Демченко М. О. Методична компетентність вихователів дошкільних навчальних закладів : теоретичний аспект. Молодий вчений. 2017. № 10.1 (50.1). С. 45–47.

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 012 «Дошкільна освіти» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 21 листопада 2019 р. № 1456 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstvaosviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення: 17.09.2021).

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 012 «Дошкільна освіти» для другого (магістерського) рівня вищої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 29 квітня 2020 р. № 572 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osvitii-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення: 17.09.2021).

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» : Наказ Міністерства економіки України від 19 жовтня 2021 року № 755-21 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profesijni-standarti-kerivnika-ta-vihovatelya-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення: 27.10.2021).

Нестеренко В. В. Підготовка майбутніх педагогів до виховання у дошкільників навичок здорового способу життя : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Одеса, 2003. 20 с.

Паласевич І. Л. Комунікативна компетентність вихователя дітей дошкільного віку. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2017. Випуск 4/36. С. 45–46.

Скрипник М. О., Мінда Л. З. Методична компетентність вихователів дошкільних навчальних закладів: сутність та структура. Обрії. 2014. № 1 (38). С. 84–88.

Axiological Aspect of Professional Training of Future Pedagogues / V. Z. Antoniuk, N. I. Alendar, O. S. Bartkiv, O. V. Honcharuk, O. L. Durmanenko. Revista geintec-gestao inovacao e tecnologias. Scop us. Vol. 11. No. 4 (2021). P. 2481–2492. DOI: https://doi.org/10.47059/revistageintec.v11i4.2296 ISSN: 2237-0722.