ПРОФЕСІЙНІ ЯКОСТІ ПЕДАГОГА ТА ЙОГО ПІДГОТОВКА В КОНТЕКСТІ ІДЕЙ К. Д. УШИНСЬКОГО
PDF

Ключові слова

професійні якості, педагог, професійна підготовка, наукова спадщина К. Ушинського, гуманізм, демократизм, народність. professional qualities, teacher, professional training, scientific heritage of K. Ushinsky, humanism, democracy, nationality.

Як цитувати

БОЙЧУК, П. М., МАРЧУК, С. С., ПУШКАР, Н. С., & ЯРОЩУК, Н. П. (2024). ПРОФЕСІЙНІ ЯКОСТІ ПЕДАГОГА ТА ЙОГО ПІДГОТОВКА В КОНТЕКСТІ ІДЕЙ К. Д. УШИНСЬКОГО. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 3-10. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.1

Анотація

Підготовка педагогічних працівників, їх професійне вдосконалення є важливою умовою модернізації освіти. Сучасний стан підготовки майбутніх учителів потребує звернення до творчої спадщини К. Ушинського задля пошуку раціональних технологій формування важливих компетенцій педагогічних фахівців. Мета статті – проаналізувати професійно значимі якості педагога та з’ясувати особливості психолого-педагогічної підготовки в науковій спадщині К. Ушинського. Визначено, що цілісна концепція К. Ушинського увібрала в себе кращі європейські традиції; власний досвід фахової підготовки учительок; прогресивні реформаційні ідеї, запропоновані педагогом-демократом у педагогічній періодиці того часу, та відображені в авторських проектах статутів, програм для створення якісно нових учительських семінарій та інститутів. Аналіз творів К. Ушинського показує, що учителем може бути людина, яка близька до народу, тісно пов’язана з ним, знає народну мову, живе народними інтересами. Учитель має бути високоосвіченою людиною з енциклопедичними знаннями, любити свою професію, бути завжди зацікавленим в удосконаленні власної майстерності, мати педагогічний і психологічний такт. Він повинен бути професіоналом, чітко уявляти мету педагогічної діяльності, мати високу практичну підготовку, володіти методикою навчання, бути умілим вихователем. Обґрунтовано принципи гуманізму, народності, природовідповідності як основоположні постулати педагогічної професії у спадщині К. Ушинського.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.1
PDF

Посилання

Волинець К. І. Ідеї К. Д. Ушинського щодо підготовки майбутніх учителів у сучасній неперервній педагогічній освіті. Ідеї К. Д. Ушинського в сучасній педагогіці: матер. Міжнарод. наук.-практ. конф. 20–21 лютого 2014 року, м. Київ. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. С. 185–192.

Друганова О. М., Білик В. М., Денисенко А. О. Актуальність ідей К. Ушинського в умовах розбудови нової моделі підготовки сучасного вчителя. Теорія та методика навчання та виховання. 2023. № 54. С. 51–60.

Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 14.10.2023).

Історія та філософія освіти в незалежній Україні: до 200-річчя від дня народження Костянтина Ушинського (1823–1871): зб. матер. Всеукр. наук.-практ. конф. 3 березня 2023 року, м. Київ, Інститут педагогіки НАПН України. [Електронне наукове видання]. Київ: Інститут педагогіки НАПН України, 2023. 250 с.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 12.10.2023).

Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2018 р. № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyiosviti (дата звернення: 12.10.2023).

Ушинський К. Д. Людина як предмет виховання (Спроба педагогічної антропології). Твори. В 6 т. Т. 4. Київ: Рад. школа, 1952. С. 21–454.

Ушинський К. Д. Педагогічна подорож Швейцарією. Твори. В 6 т. Т. 2. Київ: Рад. школа, 1954. С. 17–122.

Ушинський К. Д. Твори. В 6-ти т. Т. 1. Педагогічні статті. Київ: Рад. школа, 1954. 449 с.

Ушинський К. Д. Твори. В 6-ти т. Т. 6. Психологічні статті. Київ: Рад. школа, 1955. 616 с.

Чижевська С., Павленко В. Проблема професійної підготовки вчителя в педагогічній спадщині К. Д. Ушинського. Магістратура в умовах євроінтеграційних процесів вищої школи: зб. наук. праць. Житомир: вид. ЖДУ ім. І. Франка, 2013. С. 225–227.