POTENTIAL OF THE FOLKLORE IN UKRAINIAN STUDIES: HIGH SCHOOL STUDY
PDF (Українська)

Keywords

українознавство, фольклор, фольклорний текст, фольклористика, культурогенез Ukrainian studies, folklore, folklore text, folkloristics, cultural genesis

How to Cite

ПОДОЛЮК, С. М., & СТРЕЛЬБІЦЬКА, О. О. (2021). POTENTIAL OF THE FOLKLORE IN UKRAINIAN STUDIES: HIGH SCHOOL STUDY. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 60-65. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.1.8

Abstract

The article substantiates the need for a new approach to the study of folklore in the system of Ukrainian studies. Taking into account the vectors of development of the modern educational environment (globalization, fundamentalization and humanization of education, the emergence of which marked the beginning of the XXI century), the intellectual potential of folklore is determined, its role in the system of Ukrainian studies is clarified. It is noted that insufficient attention has been paid to the study of folklore in Ukrainian studies. It is considered mainly as an aesthetic and cultural heritage, and therefore the study of folklore as a source of knowledge of the historical, mental development of the ethnos, requires additional attention. In addition, the globalization of scientific information in the modern world contributes to the expansion of the concept of "folklore". It is studied as a complex phenomenon that unites the whole set of traditional folk culture: text, musical accompaniment, choreography, drama. This approach significantly expands the possibilities of studying the folklore text, deepens the scientific results. The study notes the need for reorientation in the study of folklore. It is a matter of shifting the emphasis to its origin, which is in accordance with the ideas of the cultural-historical school of folklore, initiated by M. Kostomarov. A supporter of this concept of studying folklore is a modern scientist, folklorist V. Davydyuk. In "Selected Lectures on Ukrainian Folklore" the researcher presents the author's vision of Ukrainian folklore in cultural genesis and development of its phenomena, actively uses knowledge of archeology and ethnography to explain the content of origin and development of basic motifs, images, synchronizes them with relevant eras, trends. The application of such methods of studying folklore through its origin significantly deepens students' understanding of the folklore text as a historical source, its content and role in the system of forming thpeople's worldview, the mentality of the ethnos. Thus, it promotes the research of Ukrainian studies, helps to implement tasks related to the peculiarities of the formation and development of the Ukrainian ethnic group. At the same time, it provides the formation of a national personality, professionally competent, culturally erudite teacher, researcher and future citizen with an active state position.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.1.8
PDF (Українська)

References

Бевз Т. Українська ідентичність і національна безпека у викликах сьогодення. Українознавство. 2020. № 4 (77). С. 143–158.

Давидюк В.Ф. Вибрані лекції з українського фольклору (в авторському дискурсі) : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Видання третє, виправлене, доповнене і перероблене Луцьк : ПВД «Твердиня», 2014. 448 с.

Вовк М.П. Фольклористика у класичних університетах України (друга половина ХІХ – початок ХХІ ст.) : навчальний посібник. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України. 2014. 202 с.

Кононенко П.П. Українознавство : підручник для вищих навчальних закладів. Київ. 2005.

Лепеха Т. В. Українознавство : навчальний посібник. Київ : Видавничий центр «Просвіта». 2005. 376 с.

Національна доктрина розвитку освіти : Указ Президента України від 17 квітня 2002 року N 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua /laws/show/347/2002 (дата звернення: 28.03.2021).

Подолюк С. Синкретизм весільного фольклору. Волинь філологічна: текст і контекст. 2010. Випуск 10 (2). С. 129–141.

Половець В.М. Українознавство. Курс лекцій : навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти. Чернігів : Просвіта. 2006. 216 с.

Пономарьов В., Ґібернау М. Ідентичність націй. Київ : Темпора. 2012. Ч. 7–8 (177–178). С. 11.

Таланчук О.М. Українознавство. Усна народна творчість: навчальний посібник. Київ : Либідь, 1998. 248 с.

Чорнопиский М. Українська фольклористика. Словник-довідник. Тернопіль, 2008. 448 с.

Claire Deery (2019). An ethnographic action research project: national curriculum, historical learning and a culturally diverse Melbourne primary school. Ethnography and Education, 14:3, 311-327. URL: https://doi.org/10.1080/17457823.2019.1582349 (Last accessed: 29.03.2021).

Figes Orlando (2013). Is There One Ukraine? URL: http://www.foreignaffairs. com/articles/140560/orlando-figes/is-thereone-ukraine (Last accessed: 27.03.2021).