СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КУЛЬТУРИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ НОВІТНІХ РЕФОРМ
PDF

Ключові слова

культура мовлення, комунікативна компетентність, мовна освіта, мовленнєвий етикет, інноваційні технології, лінгвістичні ігри speech culture, communicative competence, language education, speech etiquette, innovative technologies, linguistic games

Як цитувати

СТРЕЛЬБІЦЬКА, О. О., & ПОДОЛЮК, С. М. (2022). СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КУЛЬТУРИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ НОВІТНІХ РЕФОРМ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 99-105. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.14

Анотація

Проблема формування мовленнєвої культури завжди була і залишається однією з найважливіших у системі розвитку освіти та культури нашої держави. Особливої актуальності та вагомості набирає це питання в час національного відродження України та стрімкого розвитку інформаційного суспільства. Адже культура мовлення кожної людини свідчить про її здатність до комунікативної діяльності і є відображенням моральної та естетичної культури особистості. Актуальність дослідження зумовлена пріоритетними напрямами, визначеними в законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Національній доктрині розвитку освіти України у XXI столітті, Державному стандарті початкової загальної освіти, Концепції мовної освіти в Україні, Концепції нової української школи та інших освітніх документах. У цьому контексті особливої ваги набуває основне завдання мовної освіти – формування національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка володіє вміннями комунікативно доцільно використовувати мовні засоби в різних сферах і видах мовленнєвої діяльності. Метою дослідження передбачено аналіз особливостей формування мовленнєвої культури здобувачів початкової освіти за допомогою використання інноваційних прийомів на уроках мовно-літературної галузі. У вступній частині статті окреслено стан досліджуваної проблеми, розкрито зміст основних понять, охарактеризовано педагогічні умови для успішного формування мовленнєвої культури сучасного покоління. Основна частина наукової розвідки присвячена аналізу практичних прийомів формування мовленнєвої культури здобувачів освіти у процесі вивчення української мови. Найефективнішими в цьому напрямку, на думку авторів, буде використання різних ігрових прийомів, дискусії, інтерактивних методів, розігрування комунікативних ситуацій, технології сторітелінг та творчих проектів.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.14
PDF

Посилання

Барановська Л. В. До теоретичних засад формування культури мовлення. Педагогіка і психологія. 2007. № 3. С. 33–37.

Вашуленко М. С. Підготовка майбутніх учителів до формування мовленнєвої компетентності молодших школярів. Початкова школа. 2011. № 6. С. 27–31.

Єрмоленко С. Я. Культура мови. Українська мова: Енциклопедія. Київ : Вид-во «Українська енциклопедія» ім. М. П. Бажана, 2004. С. 285–286.

Культура фахового мовлення: навчальний посібник / За ред. Н. Д. Бабич. Чернівці : Книги ХХІ, 2011. 528 с.

Лупак Н. М. Методологічні підходи до формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецьких дисциплін. The European Journal of Humanities and Social Sciences. 2019. Vol. 3. Р. 60–65.

Освітній проект «Мова – ДНК нації». URL: https://ukr-mova.in.ua/blog/pershuj-mobilnuj-zastosunokdlyavuvchennya-ukrayinskoyi-movu

Пасинок В.Г. Основи культури мовлення : навч. посіб. Київ : «Видавництво «Центр учбової літератури», 2012. 184 с.

Погорєлова Т. В. Формування комунікативної компетентності першокласників. Початкове навчання та виховання. 2018. № 13–15. С. 44–50.

Пономарьова К. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови : методичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 88 с.

Стрельбіцька О. Особливості мобільного навчання на уроках української мови в початковій школі. Національна освіта в стратегіях соціокультурного вибору : теорія, методологія, практика : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю. Луцьк, 2020. С. 271–273.

Чос С. Нестандартні форми розвитку комунікативної компетентності учнів початкових класів НУШ. Молодий вчений. 2021. № 9(97), С. 24–27.