ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНО-ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
PDF

Ключові слова

професійно-ціннісні орієнтації, майбутній учитель музики, професійні знання, усвідомлення, емоції, структурні компоненти: когнітивний, емоційно-чуттєвий, смисло-цільовий. professional value orientations, future music teacher, professional knowledge, awareness, emotions, structural components: cognitive, emotional-sensual, meaning-target.

Як цитувати

КРУГЛЯЧЕНКО, А. Ю., МАЗУРОК, І. В., & ЯБКОВСЬКА, С. П. (2024). ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНО-ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 57-63. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.8

Анотація

Основне завдання вищої освіти XXI століття – підготувати компетентного, конкурентоспроможного на ринку праці фахівця в галузі музичної освіти зі сформованими професійно-ціннісними орієнтаціями, які стануть вектором дій у вихованні школярів засобами музичного мистецтва. У статті враховано, що вища освіта як педагогічне явище – це нерозривна єдність інтелектуального, емоційно-ціннісного та валеологічного компонентів. У процесі професійної підготовки всі три компоненти виступають у нерозривній єдності. Мета статті – висвітлення сутності та структури професійно-ціннісних орієнтацій учителя музичного мистецтва, які базуються на загальноприйнятих компонентах освіти у вишах. У дослідженні йдеться про те, що вища школа формує у студентів відповідно до інтересів нашого суспільства систему базових професійних цінностей. З однієї сторони, вона повинна бути універсальною, з іншої – необхідно враховувати, що кожна особистість відрізняється своєю системою ціннісних орієнтацій в залежності від здібностей, індивідуальних особливостей, професійної орієнтованості. Результат дослідження – визначена структура та зміст професійно-ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя музики. Сформульовано висновки про те, що професійно-ціннісні орієнтації вчителя музичного мистецтва є компетентнісні характеристики, сформованість яких стане базою для успіху в майбутній музичній та педагогічній діяльності. У науковій розвідці подано характеристику взаємопов’язаних складових компонентів структури професійно-ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя музики: когнітивного, емоційно-чуттєвого, смисло-цільового. Ці компоненти найбільш повно розкривають специфіку професії вчителя музики та сприяють подальшому професійному самовдосконаленню та особистісному росту майбутнього педагога-музиканта. У статті висвітлено тезу, що для ефективного формування у майбутніх учителів музики професійно-особистісних якостей необхідно усвідомлене опрацювання та вивчення сутності й структури досліджуваного феномена.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.8
PDF

Посилання

Андрущенко В. Особистість учителя як предмет філософсько-педагогічної рефлексії. Вища освіта України: теорет. та наук.-метод. часопис. Київ: Педагогічна преса, 2007. № 2. С. 5–12.

Бутківська Т. В. Проблема цінностей у соціалізації особистості. Цінності освіти і виховання : наук.-метод. зб. [за заг. ред. О. В. Сухомлинської] ; АПН України. Київ, 1997. С. 27–31.

Губерський Л., Андрущенко В. Філософія як теорія та методологія розвитку освіти. Київ: МП Леся, 2008. 516 с.

Гузій Н.В. Категорія професіоналізму в теорії і практиці підготовки майбутнього педагога: автореф.дис. … д-ра пед. наук: спец. 13.00.04. Київ, 2007. 40 с.

Дряпіка В. І. Теорія і практика формування ціннісних орієнтацій вчителя музики: навч. посібник В. І. Дряпіка. Київ, Ужгород: Ліра, 2000. 340 с.

Зязюн І.А., Крамущенко Л.В., Кривонос І.Ф. Педагогічна майстерність: підруч. Київ: Вища школа, 1997. 349 с.

К. Ізард Класифікація емоцій [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ni.biz.ua/10/10_17/10_179569_

klassifikatsiya-emotsiy-po-k-izardu.html

Козир А. В. Професійна майстерність учителів музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти: [монографія] Алла Володимирівна Козир. Київ: НПУ імені М. Драгоманова, 2008. 378 с.

Коваленко І.Г. Методика формування професійно-особистісних якостей майбутніх учителів музики в процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец.13.00.02. Київ, 2008. 21 с.

Максименко С.Д., Зайчук В.О., Клименко В.В., Папуча М.В., Соловієнко В.О. Загальна психологія: підруч. / за заг. ред. С.Д. Максименка. 2-ге вид. Вінниця: Нова Книга, 2004. 702 с.

Моісєєва М.А. Спільна музично-виконавська діяльність як засіб формування професійних якостей учителя музики (на матеріалі концертмейстерського класу): дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.02. Київ, 1998. 248 с.

Огнев’юк В.О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку: монографія. Київ: Знання України, 2003. 450 с.

Олексюк О.М. Музична педагогіка: навч. посіб. Київ: КНУКіМ, 2006. 188с.

Пляченко Т.М. Педагогічні засади підготовки майбутнього вчителя музики до роботи з учнівськими

музично-інструментальними колективами: автореф. дис. … д-ра пед. наук: спец. 13.00.04. Київ, 2011. 36 с.

Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості: підруч. Київ: Міленіум, 2006. 344 с.

Філософія: навч. посіб. / Л.В. Губерський, І.Ф. Надольний, В.П. Андрущенко та ін.; за ред. І.Ф. Надольного. 8-ме вид. Київ: Вікар, 2011. 457 с.

Філософія: підруч. для вищої школи / за заг. ред. В.Г. Кременя, М.І. Горлача. Харків: Прапор, 2004. 736 с.

Целякова О. М. Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві [Електронний ресурс]. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2009. Вип. 38. Режим доступу : http://zgia.zp.ua/ gazeta/VISNIK_38_22.pdf