CONTENT AND STRUCTURE OF PRE-SERVICE MUSIC TEACHERS PROFESSIONAL AND VALUE ORIENTATIONS
PDF (Українська)

Keywords

професійно-ціннісні орієнтації, майбутній учитель музики, професійні знання, усвідомлення, емоції, структурні компоненти: когнітивний, емоційно-чуттєвий, смисло-цільовий. professional value orientations, future music teacher, professional knowledge, awareness, emotions, structural components: cognitive, emotional-sensual, meaning-target.

How to Cite

КРУГЛЯЧЕНКО, А. Ю., МАЗУРОК, І. В., & ЯБКОВСЬКА, С. П. (2024). CONTENT AND STRUCTURE OF PRE-SERVICE MUSIC TEACHERS PROFESSIONAL AND VALUE ORIENTATIONS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (4), 57-63. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.8

Abstract

The main task of higher education in the 21st century is to prepare a competent specialist in the field of music education who is competitive in the labor market with formed professional value orientations, which will become a vector of actions in the education of schoolchildren using musical art. The article takes into account that higher education as a pedagogical phenomenon is an inseparable unity of intellectual, emotional-value and ideological components. In the process of professional training, all three components act in an inseparable unity. The purpose of the article is to highlight the essence and structure of the professional value orientations of the music teacher, which are based on generally accepted components of education in universities. The study states that the higher school forms a system of basic professional values in students by the interests of our society. On the one hand, it should be universal, on the other – it is necessary to take into account that each individual differs in his system of value orientations depending on abilities, individual characteristics, and professional orientation. The result of the research is the determined structure and content of professional value orientations of the future music teacher. Conclusions have been formulated that the professional value orientation of a music teacher is a competence characteristic, the presence of which will become the basis for success in future musical and pedagogical activities. The scientific investigation describes the characteristics of the interrelated constituent components of the structure of professional and value orientations of the future music teacher: cognitive, emotional – sensual, meaning – purposeful. These components most fully reveal the specifics of the music teacher’s profession and contribute to further professional self-improvement and personal growth of the future teacher-musician. The article highlights the thesis that for the effective formation of professional and personal qualities in future music teachers, a conscious elaboration and study of the essence and structure of the phenomenon under study is necessary.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.8
PDF (Українська)

References

Андрущенко В. Особистість учителя як предмет філософсько-педагогічної рефлексії. Вища освіта України: теорет. та наук.-метод. часопис. Київ: Педагогічна преса, 2007. № 2. С. 5–12.

Бутківська Т. В. Проблема цінностей у соціалізації особистості. Цінності освіти і виховання : наук.-метод. зб. [за заг. ред. О. В. Сухомлинської] ; АПН України. Київ, 1997. С. 27–31.

Губерський Л., Андрущенко В. Філософія як теорія та методологія розвитку освіти. Київ: МП Леся, 2008. 516 с.

Гузій Н.В. Категорія професіоналізму в теорії і практиці підготовки майбутнього педагога: автореф.дис. … д-ра пед. наук: спец. 13.00.04. Київ, 2007. 40 с.

Дряпіка В. І. Теорія і практика формування ціннісних орієнтацій вчителя музики: навч. посібник В. І. Дряпіка. Київ, Ужгород: Ліра, 2000. 340 с.

Зязюн І.А., Крамущенко Л.В., Кривонос І.Ф. Педагогічна майстерність: підруч. Київ: Вища школа, 1997. 349 с.

К. Ізард Класифікація емоцій [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ni.biz.ua/10/10_17/10_179569_

klassifikatsiya-emotsiy-po-k-izardu.html

Козир А. В. Професійна майстерність учителів музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти: [монографія] Алла Володимирівна Козир. Київ: НПУ імені М. Драгоманова, 2008. 378 с.

Коваленко І.Г. Методика формування професійно-особистісних якостей майбутніх учителів музики в процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец.13.00.02. Київ, 2008. 21 с.

Максименко С.Д., Зайчук В.О., Клименко В.В., Папуча М.В., Соловієнко В.О. Загальна психологія: підруч. / за заг. ред. С.Д. Максименка. 2-ге вид. Вінниця: Нова Книга, 2004. 702 с.

Моісєєва М.А. Спільна музично-виконавська діяльність як засіб формування професійних якостей учителя музики (на матеріалі концертмейстерського класу): дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.02. Київ, 1998. 248 с.

Огнев’юк В.О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку: монографія. Київ: Знання України, 2003. 450 с.

Олексюк О.М. Музична педагогіка: навч. посіб. Київ: КНУКіМ, 2006. 188с.

Пляченко Т.М. Педагогічні засади підготовки майбутнього вчителя музики до роботи з учнівськими

музично-інструментальними колективами: автореф. дис. … д-ра пед. наук: спец. 13.00.04. Київ, 2011. 36 с.

Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості: підруч. Київ: Міленіум, 2006. 344 с.

Філософія: навч. посіб. / Л.В. Губерський, І.Ф. Надольний, В.П. Андрущенко та ін.; за ред. І.Ф. Надольного. 8-ме вид. Київ: Вікар, 2011. 457 с.

Філософія: підруч. для вищої школи / за заг. ред. В.Г. Кременя, М.І. Горлача. Харків: Прапор, 2004. 736 с.

Целякова О. М. Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві [Електронний ресурс]. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2009. Вип. 38. Режим доступу : http://zgia.zp.ua/ gazeta/VISNIK_38_22.pdf