Анотація
У статті на основі аналізу вітчизняного науково-педагогічного досвіду здійснено комплексний підхід до вивчення проблеми підготовки учительських кадрів церковнопарафіяльних шкіл. Визначено, що вивчення і критичне осмислення досягнень попереднього розвитку історії будь-якої галузі має важливе значення для усвідомлення сутності окресленої проблеми для успішного і ефективного дослідження. Проаналізовані у статті наукові підходи впливають на особливості історіографічного аналізу проблеми підготовки учительських кадрів церковно-парафіяльних шкіл. Актуальність дослідження визначається необхідністю переосмислення освітньої парадигми та генерації нових ідей щодо можливої модернізації освітнього процесу. Під час теоретичного аналізу вітчизняної літератури з’ясовано, що підготовка вчителя є актуальною і важливою науково-теоретичною та практично-професійною проблемою, від вирішення якої залежить успіх перебудови системи освіти в країні. Запропоновано поділ історіографічного матеріалу на етапи, що відповідають суспільно-політичним настроям досліджуваного періоду. На основі ретроспективного аналізу історіографічної бази дослідження обгрунтовано, що з проголошенням незалежності, актуальним для суспільства стало звернення до моральних цінностей як найбільш стійких, універсальних та непідвладних політичній кон’юнктурі. Наукові розвідки щодо діяльності церковнопарафіяльних шкіл в Україні свідчить про вагомий внесок учителів вищеназваних закладів освіти у ліквідацію неписьменності серед населення. У статті окреслено перспективу розвитку визначеної проблеми через аналіз джерельної бази (епістолярій, законодавчі акти, статистичні матеріали, публіцистика, архівні матеріали).
Посилання
Акимов В. В. Земская работа по подготовке народных учителей. Журнал Министерства народного просвещения. Москва. 1915. № 4/6. С. 130–134.
Алабовский М. П. Церковно-приходские школы и всеобщее обучение. Киев, 1909. С.342.
Борейко О. М. Просвітницько-педагогічна діяльність громадських товариств Волині (друга половина XIX – початку XX ст.) : автореф. дист…канд. пед. наук : 13.00.01 ; Житомир. держ. універ.ім. І. Франка. Житомир, 2004. 20 с.
Бричок С. Церковнопарафіяльні школи в системі початкової освіти на Волині (друга половина ХІХ – 20-ті рр. ХХ століття) : дис…канд. іст. наук : 13.00.01. Рівне, 2005. 184 с.
Вессель Н. Начальное народное образование и народные училища в Западной Европе и в России. Русская школа. 1890. № 2. С. 20 –41.
Власовський І. Нарис історії української православної церкви: українська православна церква в ЗДА, 1977. Т. ІІІ: ХVІІІ–ХХ ст. 390 с.
Гончаров М. А., Плохова М. Г. Церковно-приходские школы и их место в подготовке учителей в России в конце ХІХначале ХХ в. Вестник ПСТГУ. IV: Педагогика. Психология. 2012. Вып.2. С. 101–117.
Гупан Н. М. Українська історіографія історії педагогіки. Київ : А.П.Н., 2002. 224 с.
Дем’яненко Н. Загальнопедагогічна підготовка вчителя в історії вищої школи України (ХІХ – перша чверть ХХ ст.) : автореф. дист…канд. пед. наук : 13.00.04 ; Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. Київ, 1999. 47 с.
Каменев С. А. Церковь и просвещение в России. Москва : Атеист, 1929. 162 с.
Корф М. Отчеты Александровского уездного училищного сонета. (вип. 1-2). Москва. 1884. 241 с.
Крутицкая Е. В. Церковно-приходские школы России в конце ХІХ-начале ХХ вв. : автореф. дис…канд. ист. Наук : 07.00.02 : «Отечественная история». Москва. 2004. 22 с.
Кудрявцев П. К вопросу о характере народной школы (По поводу некоторых суждений нашей периодической печати о церковно-приходских школах). Київ, 1898. 44 с.
Миропольский С. Очерк истории церковно-приходской школы от первого ее возникновения на Руси до настоящего времени. Санкт-Петербург, 1910. 224 с.
Перерва В. Церковні школи в Україні кінця XVIII – початку ХХ ст.: забутий світ. Біла Церква : Видавець О. В. Пшонківський, 2014. Том І. 576 с.
Петренко І. М. Церковнопарафіяльні школи Лівобережної України в системі освітньої урядової політики царської Росії (1884–1917 рр.) : дис…канд. іст. наук : 07.00.01. Київ, 2005. 256 с.
Рачинский С. Заметки о сельских школах. Санкт-Петербург, 1883. 48 с.
Рождественский С. В. Исторический обзор деятельности Министерства народного просвещения. 1802−1902. Изд-ние МНП, 1902. 785 с.
Степаненко Г. В. Культурно-просвітянська діяльність православного духовенства Наддніпрянської України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Український історичний збірник. Київ, 2000. С. 138–148.
Чехов Н. В. Народное образование в России с 60-х годов ХІХ в. Москва, 1912. 224 с.