DOMESTIC HISTORIOGRAPHY THE PROBLEM TEACHING STAFF OF CHURCH PARISH SCHOOLS
PDF (Українська)

Keywords

історіографія, церковнопарафіяльні школи, учительські кадри, ретроспективний аналіз, історіографічний підхід historiography, church-parish schools, teachers, retrospective analysis, historiographical approach

How to Cite

ГОЛЯ, Г. М. (2022). DOMESTIC HISTORIOGRAPHY THE PROBLEM TEACHING STAFF OF CHURCH PARISH SCHOOLS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 2(4), 106-113. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.16

Abstract

In the article on the basis of the analysis of domestic scientific and pedagogical experience the complex approach to studying of a problem of preparation of teachers of church-parish schools is carried out. It is determined that the study and critical reflection on the achievements of the previous development of the history of any field is important for understanding the essence of the outlined problem for successful and effective research. The scientific approaches analyzed in the article influence the peculiarities of the historiographical analysis of the problem of training the teaching staff of church-parish schools. The relevance of the study is determined by the need to rethink the educational paradigm and generate new ideas for possible modernization of the educational process. The theoretical analysis of the national literature revealed that teacher training is a relevant and important scientific-theoretical and practical-professional problem, the solution of which depends on the success of the restructuring of the education system in the country. The division of historiographical material into stages corresponding to the socio-political moods of the studied period is proposed. Based on a retrospective analysis of the historiographical base of the study, it is substantiated that with the proclamation of independence, the appeal to moral values as the most stable, universal and irrelevant to the political situation became relevant. Scientific research on the activities of church and parish schools in Ukraine shows a significant contribution of teachers of the above educational institutions in the elimination of illiteracy among the population. The article outlines the prospects for the development of a particular problem through the analysis of the source base (epistolary, legislation, statistics, journalism, archival materials).

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.16
PDF (Українська)

References

Акимов В. В. Земская работа по подготовке народных учителей. Журнал Министерства народного просвещения. Москва. 1915. № 4/6. С. 130–134.

Алабовский М. П. Церковно-приходские школы и всеобщее обучение. Киев, 1909. С.342.

Борейко О. М. Просвітницько-педагогічна діяльність громадських товариств Волині (друга половина XIX – початку XX ст.) : автореф. дист…канд. пед. наук : 13.00.01 ; Житомир. держ. універ.ім. І. Франка. Житомир, 2004. 20 с.

Бричок С. Церковнопарафіяльні школи в системі початкової освіти на Волині (друга половина ХІХ – 20-ті рр. ХХ століття) : дис…канд. іст. наук : 13.00.01. Рівне, 2005. 184 с.

Вессель Н. Начальное народное образование и народные училища в Западной Европе и в России. Русская школа. 1890. № 2. С. 20 –41.

Власовський І. Нарис історії української православної церкви: українська православна церква в ЗДА, 1977. Т. ІІІ: ХVІІІ–ХХ ст. 390 с.

Гончаров М. А., Плохова М. Г. Церковно-приходские школы и их место в подготовке учителей в России в конце ХІХначале ХХ в. Вестник ПСТГУ. IV: Педагогика. Психология. 2012. Вып.2. С. 101–117.

Гупан Н. М. Українська історіографія історії педагогіки. Київ : А.П.Н., 2002. 224 с.

Дем’яненко Н. Загальнопедагогічна підготовка вчителя в історії вищої школи України (ХІХ – перша чверть ХХ ст.) : автореф. дист…канд. пед. наук : 13.00.04 ; Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. Київ, 1999. 47 с.

Каменев С. А. Церковь и просвещение в России. Москва : Атеист, 1929. 162 с.

Корф М. Отчеты Александровского уездного училищного сонета. (вип. 1-2). Москва. 1884. 241 с.

Крутицкая Е. В. Церковно-приходские школы России в конце ХІХ-начале ХХ вв. : автореф. дис…канд. ист. Наук : 07.00.02 : «Отечественная история». Москва. 2004. 22 с.

Кудрявцев П. К вопросу о характере народной школы (По поводу некоторых суждений нашей периодической печати о церковно-приходских школах). Київ, 1898. 44 с.

Миропольский С. Очерк истории церковно-приходской школы от первого ее возникновения на Руси до настоящего времени. Санкт-Петербург, 1910. 224 с.

Перерва В. Церковні школи в Україні кінця XVIII – початку ХХ ст.: забутий світ. Біла Церква : Видавець О. В. Пшонківський, 2014. Том І. 576 с.

Петренко І. М. Церковнопарафіяльні школи Лівобережної України в системі освітньої урядової політики царської Росії (1884–1917 рр.) : дис…канд. іст. наук : 07.00.01. Київ, 2005. 256 с.

Рачинский С. Заметки о сельских школах. Санкт-Петербург, 1883. 48 с.

Рождественский С. В. Исторический обзор деятельности Министерства народного просвещения. 1802−1902. Изд-ние МНП, 1902. 785 с.

Степаненко Г. В. Культурно-просвітянська діяльність православного духовенства Наддніпрянської України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Український історичний збірник. Київ, 2000. С. 138–148.

Чехов Н. В. Народное образование в России с 60-х годов ХІХ в. Москва, 1912. 224 с.