FORMATION OF SELF-EDUCATIONAL COMPETENCE OF A FUTURE MUSIC TEACHER
PDF (Українська)

Keywords

педагогічна грамотність, педагогічний досвід, професійна педагогічна освіта, самоосвіта, самоосвітня компетентність pedagogical literacy, pedagogical experience, professional pedagogical education, self-education, selfeducational competence

How to Cite

ЖОРНЯК, Б. Є., ТКАЧУК, С. М., & ЮРЧУК, О. М. (2022). FORMATION OF SELF-EDUCATIONAL COMPETENCE OF A FUTURE MUSIC TEACHER. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (2), 19-24. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.3

Abstract

The relevance of the problem intended to form self-educational competence of a future music teacher which is revealed in this article, is determined by the fundamental changes going on in the modern socio-political, economic, and cultural life in Ukraine, in national education, musical theory and practice. The foremost requirement of the modern music pedagogical education is to train a highly qualified, competent and knowledgeable teacher and musician possessing developed professional competences, which provide, under the conditions of radical social and cultural transformations and intensive development of the New Ukrainian School, the ability for personal and professional self-improvement, creative implementation of pedagogically important functions – educational, research and methodical, social and pedagogical, organizational, cultural and educational, and other functions. Today, the problem of professional training of teachers of art disciplines is particularly relevant, since art education is of great importance in the general education and upbringing of young people, preparing them for future creative activities. In the article, the authors consider self-educational competence of a future music teacher as his/her professional and personal characteristic feature which is based upon internal motivation and advanced cognitive interests in the regular and systematic replenishment of knowledge – professional, psychological, methodical, cultural. This knowledge will ensure the ability to successfully design his/her further general and professional development. In this context, the authors offer the following definition to self-educational competence of a future teacher: it is a systematic integrative phenomenon of his/her consistent professionalization, a characteristic of enthusiastic educational and research activity, which results in positive professional changes on the way to pedagogical mastery. The content of the article substantiates the structure of the formation of self-educational competence of a future teacher and musician which is based upon his/her individual educational and cognitive, information retrieval, research and experimental and artistic creative activities, self-determination and predicting self-education results.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.3
PDF (Українська)

References

Андрущенко В. Проблема формування нового вчителя для об’єднаної Європи ХХІ століття. Європейські педагогічні студії: зб. статей. ред. кол. В.Андрущенко (голова). Київ : Вид. КНПУ ім. М. Драгоманова, 2012. Вип. 1–2. С. 110.

Бібік Н. М. Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти. Дидактико-методичне забезпечення контролю та оцінювання навчальних досягнень молодших школярів на засадах компетентнісного підходу: монографія / Савченко О. Я., Бібік Н. М., Байбара Т. М. та ін. Педагогічна думка, 2012. С. 46–53.

Крacoвcькa O. O. Фoрмувaння професійної компетентності майбутнього вчитeля початкової шкoли в гaлузi мистецької ocвiти. Пcихoлoгo-пeдaгoгiчнi основи гуманізації нaвчaльнo-вихoвнoгo прoцecу в школі тa ВНЗ: збiрник наукових прaць. Рiвнe : РВЦ МEГУ iмeнi академіка Cтeпaнa Дeм’янчукa. 2016. № 1(15). C. 39–49.

Кучерявий О Г. Концептуальна схема психології професійного самовиховання майбутніх педагогів дошкільної і початкової шкільної ланки освіти. Практична психологія і соціальна робота. 1999. № 1. С. 45–46.

Ocтaпенкo Н. I. Кoмпетентнicний пiдхiд у прoфеciйнiй пiдгoтoвцi мaйбутньoгo вчителя музичного миcтецтвa. Нaукoвi зaпиcки НДУ iм. М. Гoгoля. № 2. Нiжин, 2015. C. 53–57.

Adam J. Kruse. (2015). Preservice Music Teachers’ Experiences With and Attitudes Toward Music Genres. Journal of Music Teacher Education. June 24. DOI: 10.1177/1057083714530721. Р. 1–13.