USAGE OF STEM ORIENTED EDUCATION AS AN IMPORTANT ELEMENT IN INCREASING QUALITY OF SCIENCE EDUCATION FOR THE COLLEGE STUDENTS
PDF (Українська)

Keywords

STEM-освіта, STEM-орієнтоване навчання міждисциплінарний підхід, природничо-математична освіта, новітні компетентності, STEM-технології STEM-education, STEM-oriented multi-disciplinary education approach, science, novel competencies, STEM-technologies

How to Cite

ЛЕЙБИК, Л. І., НАРИХНЮК, Н. Ю., & КОРНЕЛЮК, В. О. (2022). USAGE OF STEM ORIENTED EDUCATION AS AN IMPORTANT ELEMENT IN INCREASING QUALITY OF SCIENCE EDUCATION FOR THE COLLEGE STUDENTS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(4), 128-136. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.19

Abstract

Beginning of the 21st century marked initiation of the discourse on the deficit of professionals in science and engineering. Hence, there is an emerging need in increasing quality and prioritization of science education, which is an essential element in developing highly technological information society. Yet, students exceedingly demonstrate lower interest in science subjects. Hence, STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics )education should become one of the educational prioities and part of the state policy ultimately contributing to increased competitiveness of the national economy and human capital and one of the innovation factors in education that meets the demand of the economy and society» [9]. This is what defines relevance of this article. The article covers the need of speicialized STEM education approach aimed at teaching science subject matter. It also defines benefits of STEM approach from the angle of effectiveness and quality of education. The article covers the role of the teacher as a scientific consultant in building competencies of the students enrolled in science with the introduction of the STEM approach. The scientific novelty of the article is that STEM education principles introduction in the college education space contributes to emergence of the principally new education model with new opportunities for both teachers and students. STEM education not only focuses on the science component of the education and innovative technologies, but also contributes to development of the person’s creativity. STEM oriented approach to education supports development of the “competencies of the 21st century” and provides a solid foundation for professional background of future teachers.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.19
PDF (Українська)

References

Бирка М.Ф. Бар’єри і виклики на шляху успішного впровадження STEM освіти в Україні. STEM-освіта та шляхи її впровадження в навчально-виховний процес: збірник матеріалів І регіональної науково-практичної веб-конференції Тернопіль, 24 травня 2017 р. Тернопіль: ТОКІППО, 2017. С. 9–13.

Валько Н. Аналіз освітніх програм навчання майбутніх вчителів у контексті STEM-освіти. Молодь і ринок. 2019. № 10. С. 101–106.

Волошинов С.А., Осадчий В.В., Осадча К.П. Сучасні тенденції розвитку вищої освіти в Україні. Інформаційні технології і засоби навчання, 6(4), 2018, с. 38–46.

Експериментарій [Електронний ресурс] // Лабораторія МАНЛаб : [сайт]. Режим доступу: http://manlab. inhost.com.ua/experimentarij.html. – Назва з екрана.

Концепція НУШ. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/07/konczepcziya.pdf

Крамаренко Т.Г., Пилипенко О.С. Проблеми підготовки учителя до впровадження елементів STEM-навчання математики. Фізико-математична освіта. 2018. Вип. 4. С. 90–95.URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2018_4_16

Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти у закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2019/2020 навчальному році [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/65463/(дата звернення: 15.04.2021). – Назва з екрана.

Поліхун Н., Сліпухіна І., Чернецький І. STEM-орієнтоване навчання як педагогічна проблема. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2017. Вип. 2. С. 30–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ped_in_2017_2_7.

Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) [Електронний ресурс] : розпорядження Кабінету Міністрів України від 05 серп. 2020 р. № 960-р. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 15.04.2021). – Назва з екрана.

Сліпухіна І.А. Використання цифрового вимірювального комплексу в STEM орієнтованому освітньому середовищі. Інформаційні технології в освіті й науці. Мелітополь: Вид-во МДПУ ім. Богдана Хмельницького 2016. Вип. 8. С. 261–272.

Сліпухіна І.А. Дослідницька діяльність студентів у контексті використання наукового й інженерного методів. Вища освіта України: Теоретичний та науковометодичний часопис. № 3. Додаток 1: Інтеграція вищої освіти і науки. Київ, 2015. С. 216–225.

STEM-освіта [Електронний ресурс]. Інститут модернізації змісту освіти : [офіц. веб-сайт]. Текст. дані. Київ, 2021. Режим доступу: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/ (дата звернення: 15.04.2021). – Назва з екрана.

Kushnir N., Valko N., Osipova N., Bazanova T. Experience of Foundation STEM-School. 14 thInternational Conference ICTERI: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Volume II:Workshops (3L-Person). ICTERI Kyiv, Ukraine,May 14-17, 2018. pp.431–446. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_241.pdf.

Hom, Elaine J. What is STEM Education?/ LiveScience Contributor // February 11, 2014 [Electronic Resource]. – Mode of access : http://www.livescience.com/43296-what-is-stem-education.html

Meeth L.R. Interdisciplinary Studies:Integration of Knowledge and Experience. Change.1978. No 10. pp. 6–9

Chernetsky I.S. & Slipukhina I.A. (2013). Tekhnolohichna kompetentnist maibutnoho inzhenera: formuvannia i rozvytok u kompiuterno intehrovanomu laboratornomu praktykumi z fizyky [Technologic al competence of the future engineer: formation and development in a computer-integrated laboratory workshop in physics]. Information Technologiesand Learning Tools. Vol. 38. №. 6, pp. 21–28. [in Ukrainian].