USE OF THE SOFTWARE GRAN1, GRAN-2D, 3D CALCULATOR – GEOGEBRA WITH THE PURPOSE OF IMPROVING THE QUALITY OF KNOWLEDGE OF THE DISCIPLINES OF THE NATURAL AND MATHEMATICAL CYCLE
PDF (Українська)

Keywords

інформаційні технології, природничо-математичного циклу, дистанційна освіта, здобувач освіти, навчання, освіта, ресурс information technology, natural and mathematical cycle, distance education, education seeker, training, education, resource

How to Cite

НАРИХНЮК, Н. Ю., ЛЕЙБИК, Л. І., & КОРІНЧУК, Н. Ю. (2023). USE OF THE SOFTWARE GRAN1, GRAN-2D, 3D CALCULATOR – GEOGEBRA WITH THE PURPOSE OF IMPROVING THE QUALITY OF KNOWLEDGE OF THE DISCIPLINES OF THE NATURAL AND MATHEMATICAL CYCLE. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 48-55. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.8

Abstract

The article analyzes the peculiarities of the use of various software tools in the classes of the science and mathematics cycle. It was found that the use of information technologies stimulates students to develop independence, promotes selfimprovement and increases the quality of knowledge, self-organization and self-control. The research was carried out on the basis of the practice of using the GRAN1, GRAN-2D, 3D Calculator – GeoGebra software, the use of which reduces time spent on various types of tasks. These services are easy to use and have a convenient interface that is as similar as possible to the interface of the most common general-purpose programs. For example, the GRAN-1 software tool can be used to draw drawings for tasks that were traditionally solved with a compass and ruler and to build complex functions. The GRAN-2D program is designed for the graphical analysis of systems of geometric objects on a plane. The GeoGebra service helps to create “living drawings” for use in geometry, algebra, and stereometry, in particular, for constructions using a compass and ruler. The results of scientific research prove that the use of online resources makes it possible to significantly increase the effectiveness of the educational process, organize the interaction of all subjects of education and build an educational system in which the student would be an active and equal participant. In general, it was found that the use of the latest technologies in the process of educational activities makes it possible to achieve a qualitatively higher level of quality of classes, significantly expands the possibilities of activating the activities of students of education, and continuous feedback enlivens the educational process, which ultimately leads to the formation of a positive attitude of students to studying subjects natural and mathematical cycle.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.8
PDF (Українська)

References

Білоус О. А. Дистанційний поточний контроль знань студентів при вивченні математичних дисциплін. Актуальні питання природничо-математичної освіти: збірник наукових праць. Суми, 2016. № 7-8. С. 6–12.

Букач А. Сайти Google як платформа для організації дистанційного навчання. URL: https://sites.google.com/site/edugservis/google-sites (дата звернення 19.03.2023).

Буряк О. Цифрові інструменти в управлінській діяльності закладу загальної середньої освіти. Освітні технології. Освіта на Луганщині. 2021. № 4 (65). С. 52–60.

Вашуленко О. Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках геометрії за допомогою електронної наочності. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2012. № 1. С. 44–46.

Всеукраїнська школа онлайн. URL: https://lms.e-school.net.ua/ (дата звернення 10.03.2023).

Кушнірук А. С., Сушкова О. А. Застосування програмних засобів GRAN1 та GRAN-2D на уроках алгебри. Математика. 2017. № 6. С. 53–61.

Рябуха А. Особливості використання інформаційних технологій для розвитку креативного мислення при вивченні природничо-математичних дисциплін. Українська професійна освіта. 2018. С. 70–76. URL:https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/566540.pdf (дата звернення (19.03.2023).

Сікора Я. Б. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у системі прикладної математичної підготовки майбутніх фахівців з інформатики. Інформаційні технології і засоби: електронне наукове фахове видання навчання. 2011. № 1(21).

Як підняти математичну освіту й чому це важливо зараз та після війни. URL: https://zn.ua/ukr/science/vijnaz-rosijeju-chomu-ukrajini-potribna-matematika.html (дата звернення 19.03.2023).