Анотація
Нині важко уявити будь-яку сферу людської діяльності, включно з освітою, без використання інформаційно-комунікаційних технологій. Цифрова революція, що охопила усі царини людської життєдіяльності, вражає темпами і масштабами. У статті проаналізовано ставлення до трансформаційних процесів цифровізації вищої освіти в розвинених країнах Європи. Упродовж останніх років ми говоримо не тільки про інформатизацію та комп’ютеризацію, а й про те, що сучасний світ вийшов на вищий рівень розвитку нових технологій – цифровізацію. У пропонованій статті розглянуто процес цифровізації освіти, окреслено переваги та ризики, що виникають при використанні цифрових технологій в освітньому процесі та створенням цифрового освітнього середовища. Зокрема, акцентується увага на розвитку основних трендів, пов’язаних із цифровізацією вищої освіти, наголошується на тому, що цифровізація зумовлює докорінну перебудову вищої школи, змінює функції та позиції викладачів і студентів та є незворотнім процесом, який необхідно критично осмислити та прийняти. У поданому матеріалі розглянуто вплив цифровізації на процес навчання, та переваги використання цифрових технологій. До переваг насамперед зараховують широкий доступ студентів до інформаційних ресурсів освіти, можливість навчатися в будь-який час і в будь-якому місці, тобто забезпечення неперервного процесу навчання – навчання впродовж життя. На думку багатьох дослідників важливими перевагами використання цифрових технологій також є: забезпечення прозорості діяльності освітніх організацій; можливість здійснення об’єктивного контролю за процесом виконання завдань та оптимізація взаємодії між викладачами та студентами.
Посилання
Арешонков, В. Ю. (2020). Цифровізація вищої освіти: виклики та відповіді: Наукова доповідь на методологічному семінарі НАПН України «Шляхи і механізми підвищення конкурентоспроможності університетів України» 19 листопада 2020 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(2), 1-6 https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-2
Бабаєв, В.М., Стадник, Г.В., & Момот, Т.В. (2019). Цифрова трансформація в сфері вищої освіти в умовах глобалізації. Комунальне господарство міст. Економічні науки,(2), 2-9 http://nbuv.gov.ua/UJRN/kgm_econ_2019_2_3
Барна,О.В., & Кузьмінська,О.Г. (2020). Визначення готовності закладу вищої освіти до цифрової трансформації. In Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи : матеріали ІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 30 квітня 2020р. (с. 92-94). Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15374
Гаврілова Л. Г., Топольник Я. В. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. № 5, т. 61. С. 1-14.
Гужва, В.М. (2019). Цифрова трансформація університетів. Східна Європа: економіка, бізнес та управління, (21), 597-604. http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/92.pdf
Карплюк С. О. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір Украни: трансформаційні процеси і перспективи розвитку: матер. методолог. семінару НАПН України, 4 квіт. 2019 р. Київ, 2019. С. 188-197.
Симоненко, С.П. (2020). Українська цифрова освіта в умовах цифрової трансформації суспільства: вибір стратегії розвитку. Гілея: науковий вісник, (153), 374-377. http://gileya.org/download.php?id=221
Цифрова трансформація. URL: https:// uk.wikipedia.org/wiki/ Цифрова_трансформація (дата звернення: 20.11. 24).
Цифровізація, Термінологія. Блог Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого https://oth.nlu.org.ua/?p=5614(дата звернення: 07.11. 24).
Bygstad B., Ovrelid E., Ludvigsen S., Dahlen M. From dual digitalization to digital learning space: Exploring the digital transformation of higher education. Computers & Education, 182 (2022), Article 104463, 10.1016/j.compedu.2022.104463
Choudhury N., Faisal F., Khushi M. Mining temporal evolution of knowledge graphs and genealogical features for literature-based discovery prediction. Journal of Informetrics, 14 (3) (2020), Article 101057.
Digital transformation in German higher education: student and teacher perceptions and usage of digital media. Bond M., Marín V., Dolch C., Bedenlier S., Zawacki-Richter O. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2018. Vol. 15, № 48. URL: https:educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-018-0130-1
Jensen T. Higher education in the digital era. The current state of transformation around the world / International Association of Universities (IAU). 2019. 56 p. (Europian University Association. Learning and Teaching Paper ; 21, № 7). URL: https://iau-aiu.net/IMG/pdf/technology_report_2019.pdf
Gartner (2018). Gartner Top 10 Strategic Technology Trends for 2019 URL: https://www. gartner.com. 15. McGuinness C., Fulton C. Digital literacy in higher education: a case study of student engagement with e-tutorials using blended learning Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice. 2019. Т. 18. С. 1–28.
Spante M., Hashemi S. S., Lundin M., Algers A. Digital competence and digital literacy in higher education research. Systematic review of concept use Cogent Education. 2018. Т. 5. № 1. С. 15-19.
Spires H., Bartlett M. Digital literacies and learning: Designing a path forward. Friday Institute White Paper Series. 2012. URL: https://www.fi.ncsu.edu/wp-content/uploads/2013/05/digital-literacies-andlearning.pdf
Stolton S. MEP: Europe’s digital education strategy is key to future recovery. EURACTIV. 2020. 11.06. URL: https://www.euractiv.com/section/digital/interview/mep-europes-digital-education-strategy-is-key-to-future-recovery/19. Zain, S. Digital transformation trends in education. In Future Directions in Digital Information; Elsevier: Amsterdam, The Netherlands, 2021; pp. 223–234.