САМОДІЯЛЬНА ГРА ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ: ВАЖЛИВІСТЬ ЄДИНИХ ТЕРМІНОЛОГІЧНИХ ПІДХОДІВ
PDF

Ключові слова

діти дошкільного віку, ігрова діяльність, ігрове середовище, ігрова компетентність, предметна гра, самодіяльна сюжетно-рольова гра, тематична самодіяльна режисерська гра. preschool children, game activity, game environment, game competence, subject game, amateur plot-role game, thematic amateur director’s game.

Як цитувати

КРУТІЙ, К. Л., ДЕСНОВА, І. С., & ЗАМЕЛЮК, М. І. (2022). САМОДІЯЛЬНА ГРА ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ: ВАЖЛИВІСТЬ ЄДИНИХ ТЕРМІНОЛОГІЧНИХ ПІДХОДІВ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 122-133. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.18

Анотація

У статті проаналізовано самодіяльну гру дитини дошкільного віку. Окреслено особливості важливість гри у соціальній, емоційній, пізнавальній, фізичній та інших рухових сферах розвитку. Звертається увага на те, що гра виступає важливим елементом життя дитини. Це допомагає їм досягти майстерності, здобути певні навички, та навчитися контролювати своє оточення. Середовище та гра: важливі елементи, які підтримують один одного. Гра продовжує залишатися дуже важливою, а цікаві локації (створені дорослим) стають більш сприятливими для розвитку дітей дошкільного вікуї. Дошкільтникам потрібне те середовище, яке дозволить їм експериментувати, досліджувати та відкривати речі навколо свого оточення. Вони постійно рухаються або перебувають у дорозі і потребують багатьох можливостей відпрацьовувати нові навички. Уточнено, що завдяки грі у дитини пробуджуються мотивація і здатність до формального навчання. Зроблений аналіз класифікації ігор, при цьому дослідницьткий акцент націлений на формування ігрової компететності дитини. Обгрунтовані поняття «ініціатива, що виходить від суб’єкта гри», «ініціатор гри», «дидактичний», «акцент», «творча гра», «сюжетно-рольова гра», «самодіяльна гра». Авторами запропоновано класифікацію ігор: самодіяльні, вільні, ініційовані дитиною (дітьми) ігри, а саме: предметні ігри, сюжетно-відтворювальні, сюжетно-рольові, режисерські, театралізовані та ігри-експериментування; ігри, які організовано за ініціативою дорослих з метою навчання: дидактичні (словесні, з іграшками, настільно-друковані), рухливі, конструктивно-будівельні та ігри, що йдуть від історично сформованих традицій етносу (народні): обрядові (культові, сімейні, сезонні); тренінґові (інтелектуальні, адаптивні, сенсомоторні); дозвільні. Детально розглядаються ігри, які ініційовано дитиною (дітьми), а саме: предметна гра, самодіяльна сюжетно-рольова гра і тематична самодіяльна режисерська гра. У дослідженні запропоновано етапність «розгортання» провідних діяльностей має бути системною: ігрова діяльність (самодіяльна сюжетна гра) – дитяче експериментування – елементи навчальної діяльності.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.18
PDF

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Наказ МОН України від 12.01.2021 № 33 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/novij-bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-zabezpechitpidvishennya- yiyi-yakosti-ta-vidpovidnist-mizhnarodnim-standartam-sergij-shkarlet/ (дата звернення: 20.10.2021).

Выготский Л. Из записок-конспекта Л. С. Выготского к лекциям по психологии детей дошкольного возраста. Эльконин Д. Б. Психология игры. Москва : Педагогика, 1978. С. 289–299.

Демченко В. Тезаурус методичного працівника. Рівне : РОІППО, 2012. 72 с.

Замелюк М. Ігровий простір дитини дошкільного віку: місце і роль дорослого : збірник наукових праць Академічні студії. Серія «Педагогіка». Вип. 2, 2021. С. 42–46.

Замелюк М. Роль дорослого в розгортанні вільної дитячої гри. Палітра педагога, 2021. № 5–6. С. 3–6.

Запорожец А. Избранные психологические труды: в 2 т. Т. I. Психическое развитие ребенка. Москва : НИИ общей педагогики, 1986. С. 22–39.

Каган М. Общение как философская проблема. Философские науки. 1975. № 5. С. 47.

Краевский Б. Горе и радость детского возраста. Лекции по психологии чувств ребёнка. Харьков : Кн. маг. П. А. Брейтигама, 1905. 101 с.

Краткий исторический очерк деятельности С.-Петербургского комитета грамотности. Труды Императорского вольного экономического общества. 1903. Т. 1. Кн. 3. С. 402.

Крутій К. Емпіричне дослідження вільної гри дитини в умовах закладу дошкільної освіти під час проведення «Дня без іграшок». Гуманізація навчально-виховного процесу. Збірник наукових праць. № 1 (93). 2019. С. 26–44. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12407

Крутій К., Попович О. Що таке сенсорно збагачене середовище. Вихователь методист дошкільного закладу. № 10. 2020. С. 6–10.

Крутій К., Попович О. ECERS-R для оцінки сенсорно збагаченого середовища груп раннього віку. Вихо- ватель методист дошкільного закладу. № 10. 2020. С. 12–16.

Кудикіна Н. Теорія ігрової діяльності дітей : монографія. Київ : НМЦВД КУ імені Бориса Грінченка. 2012. 235 с.

Лубовский Д. Понятие ведущей деятельности в работах Л. С. Выготского и его последователей. Культурно-историческая психология. 2009. Том 5. № 4. С. 2–6.

Новоселова С. Новая классификация детских игр. Игра и развитие ребенка в дошкольном возрасте : Материалы международной научно-практической конференции. Ч. I. М., 1995.

Новосёлова С. Игра-экспериментирование как самостоятельная деятельность. «Источник». Информационно-методический и научно-педагогический журнал департамента образования администрации Вологодской области и Вологодского института развития образования. 2001. Приложение № 4. С. 21–35.

Поддьяков Н. Психическое развитие и саморазвитие ребёнка-дошкольника. Ближние и дальние горизонты. 3-е, доп. изд. / под ред. А. С. Русакова. СПб. : Образовательные проекты, 2021. 224 с.

Селевко Г. Энциклопедия образовательных технологий. Т. 1. Москва : Народное образование, 2005. 816 с.

Симонович А. Детский сад. Практическое руководство для детских садовниц. Москва : Типография Т-ва И. Д. Сытина, 1907. 320 с.

Теория и история игры. Вып. 1. Памяти Е. А. Покровского. Отв. ред. В. М. Григорьев, С. В. Григорьев. М. : ОДИ International 1995. 107 с.

Трифонова Е. Проблема самодеятельной игры в контексте основных идей А. В. Запорожца. Культурно- историческая психология. 2006. Том 2. № 1. С. 77–83.

Цьось А. Фізичне виховання в календарній обрядовості українців. Луцьк : Надстир’я, 2000. 374 с.

Burn A., Richards C. Children’s Games in the New Media Age. Routledge, 2016. 238 s.

Jane P. Perry Outdoor Play: Teaching Strategies With Young Children (Early Childhood Education, 80). Teachers College Press, 2001. 145 s.

Linda D. Smart Pedagogy of Game-based Learning. Series: Advances in Game-Based Learning. Springer, 2021. 238 s.

My First Baby Games: Harper Collins Publishers, 2001. URL: https://www.harpercollins.com/products/my-firstbaby- games-public-domain?variant=32117650227234 (дата звернення: 02.10.2021).

Opie I., Opie P. Children’s Games in Street and Playground. 2013. 464 s. URL: https://www.amazon.com/ Childrens-Games-Street-Playground-Iona/dp/1782500324 (дата звернення: 02.10.2021).