AMATEUR PRESCHOOL CHILD GAME: THE IMPORTANCE OF UNIFORM TERMINOLOGICAL APPROACHES
PDF (Українська)

Keywords

діти дошкільного віку, ігрова діяльність, ігрове середовище, ігрова компетентність, предметна гра, самодіяльна сюжетно-рольова гра, тематична самодіяльна режисерська гра. preschool children, game activity, game environment, game competence, subject game, amateur plot-role game, thematic amateur director’s game.

How to Cite

КРУТІЙ, К. Л., ДЕСНОВА, І. С., & ЗАМЕЛЮК, М. І. (2022). AMATEUR PRESCHOOL CHILD GAME: THE IMPORTANCE OF UNIFORM TERMINOLOGICAL APPROACHES. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 122-133. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.18

Abstract

The article analyzes the amateur play of a preschool child. The peculiarities of the importance of the game in the social, emotional, cognitive, physical and other motor spheres of development are outlined. Attention is drawn to the fact that play is an important element of a child’s life. It helps them achieve mastery, acquire certain skills, and learn to control their surroundings. Environment and play: important elements that support each other. The game continues to be very important, and interesting locations (created by adults) are becoming more conducive to the development of preschool children. Preschoolers need an environment that allows them to experiment, explore, and discover things around them. They are constantly moving or on the road and need many opportunities to practice new skills. It is specified that thanks to the game the child’s motivation and ability to formal learning are awakened. The analysis of classification of games is made, thus the research emphasis is directed on formation of game competence of the child. The concepts of «initiative emanating from the subject of the game», «initiator of the game», «didactic», «accent», «creative game», «role-playing game», «amateur game» are substantiated. The authors propose a classification of games: amateur, free, child-initiated games (children), namely: object games, story-playing, story-role, directorial, theatrical and experimental games; games organized at the initiative of adults for learning purposes: didactic (verbal, with toys, board-printed), mobile, constructive-building and games based on historically formed traditions of the ethnos (folk): ritual (cult, family, seasonal) ; training (intellectual, adaptive, sensorimotor); permits. Games initiated by a child (children) are considered in detail, namely: object game, amateur plot-role game and thematic amateur director’s game. The study proposes a phased «deployment» of leading activities should be systematic: play activities (amateur story game) – children’s experimentation – elements of educational activities.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.18
PDF (Українська)

References

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Наказ МОН України від 12.01.2021 № 33 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/novij-bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-zabezpechitpidvishennya- yiyi-yakosti-ta-vidpovidnist-mizhnarodnim-standartam-sergij-shkarlet/ (дата звернення: 20.10.2021).

Выготский Л. Из записок-конспекта Л. С. Выготского к лекциям по психологии детей дошкольного возраста. Эльконин Д. Б. Психология игры. Москва : Педагогика, 1978. С. 289–299.

Демченко В. Тезаурус методичного працівника. Рівне : РОІППО, 2012. 72 с.

Замелюк М. Ігровий простір дитини дошкільного віку: місце і роль дорослого : збірник наукових праць Академічні студії. Серія «Педагогіка». Вип. 2, 2021. С. 42–46.

Замелюк М. Роль дорослого в розгортанні вільної дитячої гри. Палітра педагога, 2021. № 5–6. С. 3–6.

Запорожец А. Избранные психологические труды: в 2 т. Т. I. Психическое развитие ребенка. Москва : НИИ общей педагогики, 1986. С. 22–39.

Каган М. Общение как философская проблема. Философские науки. 1975. № 5. С. 47.

Краевский Б. Горе и радость детского возраста. Лекции по психологии чувств ребёнка. Харьков : Кн. маг. П. А. Брейтигама, 1905. 101 с.

Краткий исторический очерк деятельности С.-Петербургского комитета грамотности. Труды Императорского вольного экономического общества. 1903. Т. 1. Кн. 3. С. 402.

Крутій К. Емпіричне дослідження вільної гри дитини в умовах закладу дошкільної освіти під час проведення «Дня без іграшок». Гуманізація навчально-виховного процесу. Збірник наукових праць. № 1 (93). 2019. С. 26–44. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12407

Крутій К., Попович О. Що таке сенсорно збагачене середовище. Вихователь методист дошкільного закладу. № 10. 2020. С. 6–10.

Крутій К., Попович О. ECERS-R для оцінки сенсорно збагаченого середовища груп раннього віку. Вихо- ватель методист дошкільного закладу. № 10. 2020. С. 12–16.

Кудикіна Н. Теорія ігрової діяльності дітей : монографія. Київ : НМЦВД КУ імені Бориса Грінченка. 2012. 235 с.

Лубовский Д. Понятие ведущей деятельности в работах Л. С. Выготского и его последователей. Культурно-историческая психология. 2009. Том 5. № 4. С. 2–6.

Новоселова С. Новая классификация детских игр. Игра и развитие ребенка в дошкольном возрасте : Материалы международной научно-практической конференции. Ч. I. М., 1995.

Новосёлова С. Игра-экспериментирование как самостоятельная деятельность. «Источник». Информационно-методический и научно-педагогический журнал департамента образования администрации Вологодской области и Вологодского института развития образования. 2001. Приложение № 4. С. 21–35.

Поддьяков Н. Психическое развитие и саморазвитие ребёнка-дошкольника. Ближние и дальние горизонты. 3-е, доп. изд. / под ред. А. С. Русакова. СПб. : Образовательные проекты, 2021. 224 с.

Селевко Г. Энциклопедия образовательных технологий. Т. 1. Москва : Народное образование, 2005. 816 с.

Симонович А. Детский сад. Практическое руководство для детских садовниц. Москва : Типография Т-ва И. Д. Сытина, 1907. 320 с.

Теория и история игры. Вып. 1. Памяти Е. А. Покровского. Отв. ред. В. М. Григорьев, С. В. Григорьев. М. : ОДИ International 1995. 107 с.

Трифонова Е. Проблема самодеятельной игры в контексте основных идей А. В. Запорожца. Культурно- историческая психология. 2006. Том 2. № 1. С. 77–83.

Цьось А. Фізичне виховання в календарній обрядовості українців. Луцьк : Надстир’я, 2000. 374 с.

Burn A., Richards C. Children’s Games in the New Media Age. Routledge, 2016. 238 s.

Jane P. Perry Outdoor Play: Teaching Strategies With Young Children (Early Childhood Education, 80). Teachers College Press, 2001. 145 s.

Linda D. Smart Pedagogy of Game-based Learning. Series: Advances in Game-Based Learning. Springer, 2021. 238 s.

My First Baby Games: Harper Collins Publishers, 2001. URL: https://www.harpercollins.com/products/my-firstbaby- games-public-domain?variant=32117650227234 (дата звернення: 02.10.2021).

Opie I., Opie P. Children’s Games in Street and Playground. 2013. 464 s. URL: https://www.amazon.com/ Childrens-Games-Street-Playground-Iona/dp/1782500324 (дата звернення: 02.10.2021).