INTERPRETATION OF MUSICAL IMAGES IN THE PROCESS OF VOCAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF MUSIC ART
PDF (Українська)

Keywords

інтерпретація, герменевтичний підхід, музичний образ, майбутніх учитель музичного мистецтва, заклад вищої педагогічної освіти interpretation, hermeneutic approach, musical image, future music teacher, institution of higher pedagogical education

How to Cite

КОСІНСЬКА, Н. Л. (2022). INTERPRETATION OF MUSICAL IMAGES IN THE PROCESS OF VOCAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF MUSIC ART. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(4), 113-120. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.17

Abstract

The article summarizes the provisions of the hermeneutic approach and describes the teaching methods aimed at forming the interpretive skills of future music teachers during the interpretation of musical images in the process of vocal training. It was found that decoding the imagery of musical works is associated with the use of hermeneutic approach, which potentially involves the development of emotional and volitional qualities of personality, sensory reactions, intuitive perception, stage skills, acting, empathy, aesthetic culture. The process of transmitting cultural experience and decoding it through the perception of different arts is the integrity of a single process of collective thinking. First of all, through the mediation of musical art performer, vocalist, music teacher through the prism of vocal language, performance, pedagogical skills, various types of professional culture uses pedagogical resources of music, which are primarily accumulated in artistic images, artistic language, imagery. As a result, the art of music acquires conceptual expression, there is an entry of culture into the culture through art, in particular music. It is proved that in the process of interpretation of musical images vocal abilities, vocal technique, stage skills are enriched, which together allow to interpret symbols, images of works from the standpoint of artistic value, values in spiritual, creative, ethical, aesthetic progress of a growing personality. Among the teaching methods that enrich the vocal training of future music teachers and aimed at developing interpretive skills, should be used such as: repertoire selection, method of interpretation, stage and performance exercises, emotional drama, master class and more.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.17
PDF (Українська)

References

Гребенюк Н. Є. Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти: монографія. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1999. С. 56

Комаровська О. А. Художньо обдарована особистість: сутність, реалії, розвиток : монографія. Івано-Франківськ : НАІР, 2014. 412 с.

Олексюк О. М., Ткач М. М., Лісун Д. В. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колект. монографія. Київ : Київський ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 164 с.

Овчаренко Н. Професійна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності: теорія та методологія : монографія. Кривий Ріг : Вид. Р.А. Козлов, 2014. 400 с.

Олексюк О. М. Розвиток духовного потенціалу особистості у постнекласичній мистецькій освіті : монографія. Київ : Київський ун-т ім. Б. Грінченка, 2019. 268 с.

Опанасенко О. О., Гешко Н. С., Остапенко Л. В. Естрадний спів в сучасних театралізованих вокально-інструментальних жанрах. URL : http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/2/34.pdf.

Ростовський О. Я. Педагогіка музичного сприймання : навч.-метод. посіб. Київ : ІЗМН, 1997. С. 25.

Рудницька О. П. Музика і культура особистості: проблеми сучасної педагогічної освіти : навч. посіб. Київ : ІЗМН, 1998. 248 с.

Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька : навч. посіб. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. С. 106.