FORMATION OF TERMINOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS: THEORETICAL ASPECT
PDF

Keywords

термін, загальновживане слово, терміносистема, термінологічна компетентність, групи термінів, види термінів term, commonly used word, terminological system, terminological competence, groups of terms, types of terms

How to Cite

КОРДЮК, О. М., СЕМЕРДЖАН, М. Г., & БИЧКОВ, О. Ю. (2022). FORMATION OF TERMINOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS: THEORETICAL ASPECT. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(4), 106-112. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.16

Abstract

The article emphasizes that modern higher education is aimed at forming a competent student, a future teacher of NUS, who has fully mastered the professional subjects provided by the curriculum of the specialty; it was found that the main feature of a competitive specialist is the mastery of terminological vocabulary, i.e. the formation of terminological competence, based on the ability to use terms with accuracy, relevance and correctness in oral and written professional speech; based on the analysis of scientific sources it is established that terminological competence is a deep mastery of the terminology of the chosen profession at the level of special (professional) and psychological-pedagogical disciplines, the ability to operate the terminology system during practical training, in the process of independent work; the concept of “term” in linguistic circulationis studied; the notion of “term” and “common word” is distinguished; the signs of the terms to which it belongs are characterized: systematicity; the presence of a classification definition; brevity; strict conventionality; stylistic neutrality; involvement in the system of a certain industry; compliance with language standards; accuracy and brevity; derivational ability; invariance; high information; groups of terms and types of terms are analyzed – commonly used (ordinary words that have become widespread); intersectoral terms (taken from different branches of science, technology; names of objects, qualities, signs, actions, phenomena that are equally used in everyday language, fiction and documents); narrowly specialized terms (specially developed terminology to serve the needs of only one specific sector); the dominant requirements for the use of terms are clarified, which provide for the use of the term in one form fixed in the dictionary, observance of the rules of formation of derivative forms from it; it is emphasized that the active influx of foreign terms into the Ukrainian dictionary, coexistence in the terminology of national and international is not always justified.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.16
PDF

References

Авраменко В. Термінологічна компетентність як компонент мовно-професійної культури фахівців економічного профілю. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/.pdf.

Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія: підручник. К.: Либідь, 1998. 560 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і доп.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусол. К.; Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2005. 1728 с.

Головин Б., Кобрин Р. Лингвистические основы учения о терминах: учеб. пособ. для филол. спец. вузов. М.: Высш. шк., 1987. 104 с.

Дорошенко С.М. Формування термінологічної компетенції студентів технічного профілю. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/ bitstream/handle/123456789/7122/Doroshenko.pdf?sequence=1

Котелова Н.З. Семантическая характеристика терминов в словарях. Проблематика определений терминов в словарях разных типов. Л.: Наука, 1976. С. 36-42.

Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах: підручник для студентів філологічних факультетів України / колектив авторів за ред. М.І. Пентилюк. К.: Ленвіт, 2004. 400 с.

Пентилюк М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті. Українська мова і література в школі. 2010. № 2. С. 3–5.

Ракшанова Г.Ф., Назаренко І.Л. Формування фахової термінологічної компетентності у студентів. URL: https://journal.kdpu.edu.ua/filstd/article/download/194/186/.

Рускуліс Л.В., Зайцева Т.А. Українська мова (за професійним спрямуванням): навч. посіб. Миколаїв: Іліон, 2014. 306 с.

Рускуліс Л. Роль функціонально-стилістичного аспекту навчання мови в лінгводидактичній підготовці майбутнього вчителя-словесника. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2010. Вип. 22 (209). Ч. 1. С. 66–71.

Селіванова О. Лінгвістична енциклопедія. Полтава: Довкілля-К., 2010. 844 с., с. 736

Ткаченко К.Г. Теоретичні основи методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів. Modern Directions оf Theoretical аnd Applied Researches. 2013. URL: http://www.sworld.com.ua/index.php/ ru/conference/thecontentof-conferences/archives-of-individual-conferences/ march-2013.