Анотація
У статті узагальнено досвід Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України та Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка щодо розвитку професійної компетентності здобувачів PhD з освітніх наук в умовах війни. У межах дослідження використано теоретичні методи, зокрема аналіз нормативних документів, науково-педагогічних джерел, змісту освітньо-наукових програм партнерських інституцій, а також емпіричні методи, такі як спостереження за освітнім процесом. Висвітлено специфіку фахової педагогічної підготовки здобувачів, адаптування освітнього процесу до кризових умов: оновлення освітніх компонентів, урахування загальнонаціональних, європейських тенденцій у сфері освіти, регіонального контексту. У результаті дослідження підтверджено, що науково-педагогічні колективи інституцій-партнерів адаптували освітній процес до викликів війни, здійснюють перебіг навчання через упровадження дистанційного формату. Кожна з освітньо-наукових програм поєднує освітній та науковий складники, враховує інтегральну, загальні, фахові компетентності, програмні результати навчання відповідно до вимог Професійного стандарту викладача закладу вищої освіти, реалізовується в межах потреб забезпечення сталого розвитку і є унікальною за своїми науковими дослідженнями в межах України і регіону. З'ясовано за опитуваннями викладачів, здобувачів, спостереженням за освітнім процесом, що перебіг освітнього процесу дозволяє створити ефективне освітнє середовище для особистісного розвитку аспірантів, дає можливість здійснювати якісні дослідження з проблем загальної педагогіки, історії педагогіки чи порівняльної педагогіки на основі українського і зарубіжного досвіду педагогічної освіти і освіти дорослих, враховує регіональні потреби і особливості, використовує історичний досвід освітньої діяльності університетів. Зазначено, що інституції відповідно до угоди про співпрацю здійснюють партнерську взаємодію через організацію конференцій, вебінарів, спільних дослідницьких проєктів та оновлення освітніх програм відповідно до сучасних викликів, розроблення та апробацію тренінгових курсів для науково-педагогічних працівників, проведення викладацької практики. Комплексний підхід до розвитку професійної компетентності здобувачів PhD забезпечує готовність до дослідницько-інноваційної діяльності.
Посилання
Анкета для стейкхолдерів освітньо-наукової програми. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. URL: http://ipood.com.ua/data/Aspirantura/Doc_2024/monitoryng_steykholdery_2024.pdf
Відомості про самооцінювання освітньої програми Педагогічна освіта і освіта дорослих в Україні і зарубіжжі. Спеціальність 011 Освітні, педагогічні науки. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. 2021. URL:http://ipood.com.ua/data/Aspirantura/Accreditation_011/Vidomosti_samoots_011_2021.pdf;
Закон України «Про освіту». 2017. зі змінами 2023 р. URL: https://urst.com.ua/act/pro_osvitu.
Жабенко О.В. Підвищення рівня професійної компетентності науково-педагогічних працівників: право чи обов’язок. Молодий вчений. 2017. Т. 10. Вип. 50. С. 432-438. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/711613/1/%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%A2%D0%A2%D0%AF_%D0%96%D0%B0%D0%B1%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Звіт «Про результати акредитаційної експертизи освітньої програми» Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка. Освітня програма 51175 Освітні, педагогічні науки Рівень вищої освіти Доктор філософії Спеціальність 011 Освітні, педагогічні науки. URL: https://sspu.edu.ua/images/2022/docs/akreditacia/011_opn_58f79.pdf
Лук’янова Л.Б., Лянной Ю.О., Семеног О.М., Вовк М.П. Фахова практика вчителя: національний досвід та європейські цінності: посіб. Київ: Талком, 2023. 238 с. URL: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/13504/1/Fakhova%20praktyka%20vchytelia.pdf.
Наказ МОН України від 16.10.2024 № 1466 «Про затвердження професійного стандарту «Викладач закладу вищої освіти». URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vykladach-zakladuvyshchoi-osvity1466.
Освітньо-наукова програма Освітні, педагогічні науки. Галузь знань 01 Освіта, педагогіка. Спеціальність 011 Освітні, педагогічні науки. Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, 2023. URL: https://sspu.edu.ua/images/2023/docs/onp/onp_2023_osvitni_ped_nauki_51432.pdf
Освітньо-наукова програма «Педагогічна освіта і освіта дорослих в Україні і зарубіжжі». Галузь знань 01 Освіта, педагогіка. Спеціальність 011 Освітні, педагогічні науки. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2024. URL: http://ipood.com.ua/data/Aspirantura/Doc_2023/ONP_011_2023_2024.pdf.
Об’єднання інституцій-партнерів «Педагогічна синергія». URL: https://ipoodhab.com/pedagogical-synergy.
Опитувальник для викладачів (спеціальність 011). Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. URL: http://ipood.com.ua/data/Aspirantura/Doc_2024/monitiryng_vykladachi_2024.pdf
Програма вступного випробовування до аспірантури зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. Суми. 2024. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/asp/programy/011_osvitni_pedagogichni_nauki_fcf09.pdf
Програма вступного іспиту у галузі 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки. Суми. 2024. URL: http://ipood.com.ua/data/Aspirantura/Doc_2024/Program_ispyt_011_2024.pdf.
Розроблення освітніх програм: методичні рекомендації / В.М.Захарченко, В.І. Луговий, Ю.М. Рашкевич, Ж.В.Таланова / За ред. В.Г.Кременя. К. : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. 120 с.
Семеновська Л., Даниско О. Професійна компетентність викладача вищої школи як чинник інноваційних змін в освіті. Педагогічні науки. 2022. № 80. С.42–46. URL: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.80.278193.
Семеног О.М., Попова О.А., Кондрицька О.І. Трансверсальні компетентності у вимірах партнерської взаємодії: викладач і здобувач вищої освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. Вип. 3, ч. 1. С. 111–120. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.17.
Семеног О. М., Томашевська І.П. Підготовка докторів філософії у галузі 01 «Освіта / Педагогіка»: український досвід у вимірах євроінтеграційних пріоритетів. Third Education Level: Quality Control Over Scientific-Professional Training of a PhD : individual issues : collective monograph / [edited by Myroslava Filipovych]. Riga, Latvia : Izdevnieciba “Baltija Publishing”. 2021. С. 86-121.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). К.: ТОВ “ЦС”, 2015. 32 c. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). К.: CS Ltd., 2015. 32 p. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf
Semenog O. Kapranov Ya. Ethics of Scientific Research: Philosophical, Linguistic Aspects. Third (Educational and Scientific) Level: Handbook. Sumy : Sumy State A. S. Makarenko Pedagogical University. 2024. 102 p. URI: https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15704