ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-СЛОВЕСНИКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ: МІЖРЕГІОНАЛЬНИЙ ПРОЄКТ
PDF

Ключові слова

мовно-риторична підготовка майбутнього вчителя, риторична компетентність майбутнього вчителя української мови і літератури, міжреіональний проєкт, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, НУ «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, КЗ «Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка» Чернігівської обласної ради. linguistic and rhetorical training of the future teacher, rhetorical competence of the future teacher of the Ukrainian language and literature, interregional project, Sumy State Pedagogical University named after A.S. Pedagogical College named after Ivan Franko

Як цитувати

ГРОНА, Н. В., & СЕМЕНОГ, О. М. (2023). ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-СЛОВЕСНИКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ: МІЖРЕГІОНАЛЬНИЙ ПРОЄКТ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (2), 74-86. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.11

Анотація

У статті на основі аналізу й узагальнення наукових джерел, проведеної дослідницької роботи окреслено поняття «риторична компетентність майбутнього вчителя», акцентовано увагу на інтегративній властивості особистості, що охоплює знання, уміння, наміри, потреби, ціннісні орієнтації, здатності реалізувати набутий риторичний потенціал у педагогічній сфері й соціально-культурному житті з урахуванням націєтворчої, громадянської цінності професії вчителя. В умовах воєнних реалій є потреба і в таких важливих складниках, як аргументативна риторика, володіння риторичним мистецтвом в умовах онлайн-комунікації, риторичною технікою. Доводиться, що значною мірою формуванню риторичної компетентності майбутнього вчителя української мови і літератури сприяють міжрегіональні проєкти, які дозволяють розглядати процес формування риторичної компетентності як цілісну навчально-методичну систему взаємодії викладачів та студентів на засадах сучасних підходів: особистісно орієнтованого, діяльнісного, ситуаційного, акмеологічного, менторського, принципу освітнього партнерства. Представлено результати проєкту профільних кафедр Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка та Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка, що виконується у 2022–2023 рр. у процесі викладання мовно-методичних дисциплін, а також в умовах неформальної освіти. Завдання і вправи дають можливість поєднати теорію з практикою, отримати досвід роботи в команді, сформувати вміння формулювати запитання, аргументувати свою відповідь, прислуховуватись і враховувати альтернативну думку; розвивають систему цінностей, життєвих установок, самостійного мислення; стимулюють знаходити найбільш раціональне розв’язання поставленої проблеми. Апробовані вправи, розроблені для занять з мовно-методичних дисциплін, та спільні заходи (конференції, вебінари, літня школа) з урахуванням сучасних наукових підходів, сприяли налагодженню взаємодії, умінням гнучко будувати спілкування залежно від комунікативної ситуації.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.2.11
PDF

Посилання

Антонова О.Є. Акмеологічний підхід до визначення сутності педагогічної обдарованості. Акмеологія – наука XXI століття: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 2011. С. 17–22.

Гилярська О.І. Професійно-риторична підготовка майбутніх педагогів на засадах компетентнісного підходу. East European Science Journal. Warsaw, Poland, 2019. № 41. Vol. 5. С. 4–8

Горошкіна О., Караман С. Формування риторичної компетентності майбутніх учителів на міждисциплінарних засадах. Наукові інновації та передові технології. Серія «Педагогіка», 2023. № 4(18). С. 357-370.

Гостьова лекція професора для студентів-філологів Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Т.Шевченка/ URL: https://fisf.sspu.edu.ua/news/gostova-lektsiya-profesora-dlya-studentiv-filologivnatsionalnogo- universitetu-chernigivskij-kolegium-imeni-t-t-shevchenka.

Грона Н. В. Формування культури професійного спілкування в майбутніх фахівців ЗМІ Академічна культура дослідника в освітньому просторі: європейський та національний досвід: збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції (м. Суми, 12-13 травня 2022 року) / за ред. О. М. Семеног. Суми : Видавництво СумДПУ імені А. Макаренка, 2022. С.57-61.

Грона Н. В., О. М. Семеног. Розвиток soft skills майбутніх учителів в умовах закладів фахової передвищої та вищої освіти: міжрегіональний проєкт. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. № 7 (111). С. 34–49.

Друшляк М. Г., Семеног О. М., Грона Н. В., Пономаренко Н. П., Семеніхіна О. В. Типологія інтернет- ресурсів для розвитку інфомедійної грамотності молоді. Інформаційні технології та засоби навчання, 2022. Том 88, №2. С. 1–22. URL:

Дубасенюк, О.А. Методологія та методи науково-педагогічного дослідження: навч.-метод. посіб. Вид. 2-е допов. Житомир: ФО-П Левковець Н.М., 2019.

Корчова О.М. Структурно-змістові складники риторичної компетентності майбутніх фахівців соціономічної сфери. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2015. № 6 (50). С. 196–205.

Кучерук О.А. Формування риторичної компетентності старшокласників у процесі українськомовної освіти.Українська мова і література в школах України, 2016. №1. С. 9–14.

Кучерук О.А. Педагогічна риторика як об’єкт наукового дослідження. Педагогічна риторика: історія, теорія, практика: колективна монографія. Київ: КНТ, 2016. С. 7–25.

Мартиненко С.М. Особливості підготовки майбутнього вчителя початкової школи до мовленнєво-риторичної діяльності. Рідна мова (Квартальник українського вчительського товариства у Польщі). URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/2979.

Мартиненко С.М., Бондаренко Г.Л. Особливості підготовки майбутнього вчителя початкової школи до мовленнєво-риторичної діяльності. Рідна мова (Квартальник українського вчительського товариства у Польщі), URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/2979.

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, ДСТУ 2736. Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Київ: Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, 2020. URL: https://rada.info/upload/users_fil es/41868892/77dd4226add8e617afd9889da11634d8.pdf

Нищета В.А. Методика навчання риторики в школі: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2014. 194 с.

Нищета В.А.Риторична компетентність учнів загальноосвітніх шкіл як педагогічна проблема. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (педагогічні науки), 2010. № 22 (209). С. 93–98

Промова Олександри Матвійчук на врученні Нобелівської премії миру. URL: https://www.istpravda.com. ua/articles/2022/12/12/162157/.

Синекоп О.С. Ситуаційний підхід до диференційованого навчання майбутніх ІТ-фахівців професійно- орієнтовного англомовного спілкування. Педагогічні науки, 2019. № 87. С. 146–152.

Толочко С.В.. Формування риторичної компетентності викладачів у післядипломній педагогічній освіті. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» ім. Т.Г. Шевченка, 2020. № 13. С. 51–59.

Топузов О.М. Освітнє партнерство в системі загальної середньої освіти: теорія і методологія. Київ : Інститут педагогіки : Педагогічна думка, 2021. 160 с.

Drushlyak, M.G., Semenog, O.M., Budianskyi, D.V., Sotska, H.I., Trynus, O.V., Semenikhina, O.V. The Use of Digital Technologies for the Development of Pre-service Teachers’ Rhetorical Skills: The Experience of Ukraine. 45th Jubilee International ICT Convention – MIPRO 2022. May 23 – 27, URL:.https://ieeexplore.ieee.org/document/9803713.

Yachmenyk, Kharchenko, Semenog, Kyrylenko, Ostroha, Bohoslavskyi, Semenikhina. The Formation of Infomedia Literacy of Students in a Media Tournament. 2023 46th MIPRO ICT and Electronics Convention (MIPRO) 2023 May 22 – 26, URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/10159736