РОЗВИТОК ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В СУВЕРЕННІЙ УКРАЇНІ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА
PDF

Ключові слова

післядипломна педагогічна освіта, професійний розвиток, професійний стандарт, педагогічні працівники, розвиток кваліфікації, кваліфікація postgraduate pedagogical education, professional development, professional standard, pedagogical staff, qualification development, qualification

Як цитувати

ЦИБУЛЬСЬКА, С. М. (2024). РОЗВИТОК ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В СУВЕРЕННІЙ УКРАЇНІ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 137-147. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.20

Анотація

У статті окреслено результати наукового пошуку щодо висвітлення в сучасному науковому дискурсі проблеми розвитку післядипломної педагогічної освіти в Україні (1991-2024). За результатами студіювання виокремлено та проаналізовано три групи джерел: історіографічні, теоретичні, довідкові, що дало змогу з’ясувати генезу поняттєвого апарату та актуальні аспекти досліджень. Актуалізовано пошук нових підходів до досліджень у сув’язі з парадигмальними змінам в сфері освіти. Виявлено вплив суспільних запитів на дослідження різних питань підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у системі післядипломної освіти. Досліджено висвітлення в наукових джерелах особливостей оновлення змісту і форм післядипломної педагогічної освіти відповідно до суспільних запитів розбудови системи освіти суверенної України, обумовлених потребами ринку праці та забезпечення держави висококваліфікованими конкурентоспроможними фахівцями, здатними гарантувати сталий розвиток країни. Розглянуто й уточнено зміст основних понять, що характеризують післядипломну педагогічну освіту в Україні та визначають діяльність закладів, які забезпечують неперервність педагогічного процесу: «післядипломна освіта», «післядипломна педагогічна освіта», «професійний розвиток педагога», «підвищення кваліфікації». Наукове поле розширено знаннями про професійний розвиток, його провідні мотиви та показники, які відображають інтенцію педагога до самореалізації та невпинного розвитку у відповідності з новим Професійним стандартом «Вчитель закладу загальної середньої освіти» (2024). Окреслено шляхи реалізації мети й завдань професійного розвитку педагогів з позицій особистісно орієнтованої парадигми освіти із залученням перспективних педагогічних ідей та освітніх практик. Історико-педагогічні студії особливостей розвитку післядипломної педагогічної освіти в Україні в окреслених хронологічних межах дають підстави виснувати відсутність у сучасному науковому полі цілісного дослідження з цієї наукової проблеми.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.20
PDF

Посилання

Войцехівський М. Ф. Організаційно-педагогічні умови управління розвитком професійної компетентності методистів інститутів післядипломної педагогічної освіти: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.06 / Войцехівський Михайло Федорович; Нац. акад. пед. наук україни, Держ. вищ. навч. закл. "Ун-т менедж. освіти". К., 2013.20 с.: рис.

Гладуш В. А. Післядипломна педагогічна освіта дефектологів в Україні: теорія і практика: монографія / В. А. Гладуш. Д.: Пороги, 2013. 292 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С. 674.

Жорова І.Я. Розвиток професіоналізму вчителів природничих дисциплін у системі у системі післядипломної освіти України (1940-і рр. ХХ – початок ХХІ ст.) [Текст]: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. д-ра пед. наук: 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки.Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2015. 36 с.

Жорова І.Я. Теорія і практика розвитку професіоналізму вчителів природничих дисциплін у системі післядипломної освіти України (1940-і рр. ХХ ст.): монографія. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2016. 448с.

Іванюк Г.І. «Соціально-педагогічні засади розвитку сільської школи в Україні (друга половина 50-х – 90-ті рр. ХХ століття): автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01.Нац. акад. пед. наук України, Ін-т педагогіки. Київ, 2014. 40 с.

Клокар Н. І. Інституційний розвиток та професійний розвиток персоналу закладу післядипломної педагогічної освіти: навчально-методичний комплекс. Біла Церква: КОІПОПК, 2008. 664 с.

Кузьменко В.В. Післядипломна педагогічна освіта як середовище професійного розвитку керівника закладів загальної середньої освіти: сучасний аспект. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 2. С. 135-140.

Кузьмінський А.І. Теоретико-методологічні засади післядипломної педагогічної освіти в Україні: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти Академії педагогічних наук України. Київ, 2003. 42с.

Майборода В. К. Становлення і розвиток національної вищої педагогічної освіти в Україні (1917-1992 рр.): дис. ... д-ра пед. наук у формі наук. доп: 13.00.01. АПН України, Ін-т педагогіки. Київ, 1993. 58 с.

Мельник В. К. Підвищення управлінської кваліфікації керівника загальноосвітнього навчального закладу в системі післядипломної педагогічної освіти: дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.01/ 27.01.2004 / Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України. Київ, 2004. С.189

Олійник В. В. Управління розвитком системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійно-технічної освіти: науково-методичний посібник. К.: ЦІППО, 2001. 207 с.

Післядипломна педагогічна освіта в умовах децентралізації та модернізації: регіональний аспект: монографія / За заг. ред. В. Є. Береки. Хмельницький: ФОП Мельник А.А., 2017. 548 с.

Протасова Н. Г. Післядипломна освіта педагогів: зміст, структура, тенденції розвитку. Держ. акад. керівних кадрів освіти. К., 1998.176 с.

Протасова Н.Г. Теоретико-методичні основи функціонування системи післядипломної освіти педагогів в Україні: автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.01. Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 1999. 31 с.

Про затвердження розвитку педагогічної освіти: Наказ міністерства освіти і науки від 16.07.2018 № 776 URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyiosviti (дата звернення: 10.12.2024)

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти» (2024) https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (дата звернення: 10.12.2024)

Романенко М. І. Методологія та зміст сучасної післядипломної педагогічної освіти. Післядипломна освіта в Україні, 2007. № 1. С. 35–38.

Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти / за наук. ред. Є.Р. Чернишової та ін. Київ: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», 2014. 230 с.

Теорія та практика управління професійним розвитком науково-педагогічних та педагогічних працівників в умовах трансформаційних змін в освіті: кол. моногр. Є. Р. Чернишова, Л. М Колосова, Н. В. Любченко, М. Е. Морозова за наук. ред. Є. Р. Чернишової. Луцьк: Вежа Друк, 2015. 296 с.

Титаренко І.О. Післядипломна освіта вчителів початкових класів в системі методичної роботи загальноосвітньої школи: автореф. дис.... канд. пед. Наук: 13.00.04 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти Академії педагогічних наук України. Київ, 2005. 24с.

Тлумачний словник української мови (онлайн варіант) URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0 (дата звернення: 10.12.2024)

Толочко С. В. «Теоретичні та методичні засади формування науково-методичної компетентності викладачів у системі післядипломної педагогічної освіти»: дис…д-ра пед. наук: 13.00.04 / Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2019. 574 с.

Шабала Ю.Я. «Професійний розвиток учителів початкової школи у системі методичної роботи закладів загальної середньої освіти» (2022). дис. ... д-р філософії: 011 / ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Київ, 2022. 325 с.

Швидун В. М. Аналіз поняття «післядипломна педагогічна освіта» в контексті освітньо-інтеграційних систем: державно управлінський аспект. Державне управління та місцеве самоврядування, 2013. Вип. 4(19). С. 89–97.