Анотація
Еволюція дитини з порушеннями слуху в умовах її перебування в спеціалізованому навчальному закладі має свої особливості. У зв'язку з цим, вирішення проблем корекційно-виховної роботи з дітьми з порушеннями слуху стає надзвичайно важливим. Мета роботи – вивчити і проаналізувати фізичний розвиток дітей молодшого шкільного віку з порушенням слуху та порівняти його з однолітками, які не мають порушень слуху. Методи дослідження. Для реалізації поставленої мети ми застосовували такі методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної та спеціальної літератури, порівняння, систематизація. Спеціальні школи та суспільство загалом мають важливі й відповідальні завдання – забезпечити всебічний гармонійний розвиток кожної дитини в процесі навчання та виховання, з метою соціальної адаптації та інтеграції дітей з особливими потребами в суспільне життя. Тісний взаємозв'язок між компонентами фізичного стану та розвитком психофізичних якостей у школярів дозволяє стверджувати, що науково обґрунтований процес фізичного виховання не лише допомагає компенсувати відставання у фізичному розвитку дітей цієї нозології, але й активізує пізнавальні процеси учнів, що позитивно впливає на їхній мовний розвиток. Розроблені програми з фізичного виховання для означеного контингенту дітей постійно вдосконалюються, значних змін зазнають методи й засоби фізичного виховання цих школярів. Знання загальних закономірностей і особливостей формування рухової сфери дітей із різними відхиленнями є особливо важливим для пошуку ефективних педагогічних засобів та методів корекції рухових порушень. Організація фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку з депривацією сенсорних систем здійснюється згідно з типовими освітніми програмами з урахуванням основних положень Нової української школи. Розглянуті нами програми адаптивного фізичного виховання спрямовані на всебічний фізичний розвиток дітей з депривацією сенсорних систем, формування здорового способу життя та позитивного ставлення до фізичної активності, враховують вікові та індивідуальні особливості дітей молодшого шкільного віку, забезпечують різноманітність видів рухової активності та методів навчання.
Посилання
Альошина А., Бичук O. Розвиток координаційних здібностей молодших школярів у процесі адаптивного фізичного виховання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: зб. наук. пр. Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки / уклад. А. В. Цьось, С. П. Козіброцький. Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2015. № 3 (31). С. 88-92.
Афанасьєв С., Родименко І., Рокутов С., Афанасьєва О., Сидорчук Т. Функціональний стан опорно-рухового апарату дітей молодшого шкільного віку з депривацією слуху та порушенням постави, які навчаються в спеціалізованих закладах освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. №1. С. 4–11.
Бондар О., Джевага В., Джевага Є. Розвиток координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху в процесі фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання. 2020. № 4. С. 45-52.
Борецька Н.О. Адаптивне фізичне виховання: навчально-методичний посібник. Миколаїв: МНУ ім. В.О.Сухомлинського, 2019. 216 с.
Демчук С., Базельчук Н. Корекційно-виховна робота дітей молодшого шкільного віку із депривацією слуху засобами АФВ. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. 2014. № 2. С. 45-52.
Кашуба В.О., Маслова О.В., Ричок Т.М. Технологія корекції фізичного стану школярів з вадами слуху в процесі фізичного виховання / В.О. Кашуба, О.В. Маслова, Т.М. Ричок // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2018. No 2. С. 42-48.
Ляхова І.М. Теоретико-методичні основи корекції рухової сфери дітей зі зниженим слухом засобами фізичного виховання: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.03 / І.М. Ляхова; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2006. 440 с.
Положення про спеціальну школу. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 221. Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, 2019. 45 с.
Савченко О. Я. Типова освітня програма для 1-2 класів. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22. Інститут модернізації змісту освіти, 2022. 48 с.
Савченко О. Я. Типова освітня програма для 3-4 класів. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22. Інститут модернізації змісту освіти, 2022. 52 с.
Тодоров П. І. Корекційна спрямованість фізичного виховання дітей з вадами слуху. Науковий вісник Рівненського державного гуманітарного університету. 2023. № 3. С. 123-130.
Шеремет Б. Г. Програма з адаптивного фізичного виховання для дітей з порушенням слуху. Інститут модернізації змісту освіти, 2014. 36 с.