ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ З БІБЛІОТЕЧНОЇ, ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ
PDF (English)

Ключові слова

інформаційна культура, бібліотека, інформаційна та архівна справа, студенти, освіта, soft skills, hard skills, професійна освіта informational culture, library, information and archival science, students, education, soft skills, hard skills, professional education

Як цитувати

ШЛЕНЬОВА, М. Г. (2024). ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ З БІБЛІОТЕЧНОЇ, ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 42-49. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.7

Анотація

Метою дослідження є вивчення процесу розвитку цієї культури у студентів відповідних спеціальностей, аналіз основних методологічних підходів і розробка ефективних стратегій для забезпечення їхньої компетентності в сучасному інформаційному середовищі. У дослідженні застосовувалися методи аналізу наукових джерел, експериментального тестування, спостереження та порівняльного аналізу. Особливу увагу було приділено практичним компонентам навчання, які передбачали інтерактивні заняття, роботу з електронними базами даних, оцифрування архівних матеріалів та створення бібліографічних описів. Результати експерименту демонструють суттєві відмінності між студентами контрольної та експериментальної груп. Виявлено, що студенти, які брали участь у додаткових тренінгах і курсах, значно покращили свої навички роботи з інформаційними ресурсами та здатність до їхньої систематизації. У той час як у контрольній групі середній бал зріс лише з 50 до 65, експериментальна група продемонструвала зростання з 55 до 85 балів. Це свідчить про високу ефективність інтерактивних методів, зокрема використання кейс-методів, симуляційних програм та проектної діяльності. Інформаційна культура виступає системною якістю особистості, яка включає здатність оперувати інформаційними ресурсами, критично оцінювати їхню якість та застосовувати в професійній діяльності. Важливу роль відіграють як тверді (hard skills), так і м’які (soft skills) навички. Розроблені підходи до формування інформаційної культури забезпечують інтеграцію цих елементів і сприяють підготовці конкурентоспроможних фахівців, здатних адаптуватися до змін у динамічному інформаційному середовищі. Висновки підкреслюють важливість впровадження сучасних методів навчання, які включають практичну роботу з інформаційними системами, розвиток цифрової компетентності та підвищення етичної відповідальності студентів. Такий підхід сприяє не лише індивідуальному розвитку майбутніх фахівців, але й загальному підвищенню якості роботи з інформаційними ресурсами в суспільстві.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.7
PDF (English)

Посилання

Антонченко М. О. Інформаційна культура як складова загальнолюдської культури. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 2004. № 1(8), С. 161-166. URL: http://surl.li/rzkdsm

Гунько С. О. Навчально-методичне забезпечення курсу «Інформаційні технології в соціально-педагогічній сфері». Соціальна педагогіка: навчально-методичні матеріали для підготовки бакалаврів соціальної педагогіки. Луцьк, Вежа-Друк, 2012. С. 367-378.

Гуревич Р.С. Формування інформаційної культури майбутнього фахівця. Педагогіка і психологія професійно-технічної освіти: результати дослідження. Київ, 2003. С. 354-360.

Коряковцева Н. Інформаційна культура: технологія роботи з бібліотечними та мережевими ресурсами. Учбова газета, 2004. № 26, С. 49-50.

Тимченко А.А., Триус Ю.В., Стеценко І.В., Оксамитна Л.П., Франчук В.М., Заспа Г.О., Тупицький Д.П., Тероло О.В., Герасименко І.В. Інформаційно-аналітична система контролю та оцінювання навчальної діяльності студентів ВНЗ. Монографія. Черкаси, 2010. 300 с.

Коваль Т. І. Формування інформаційної культури майбутніх інженерів-економістів у процесі інформаційної підготовки. Науковий вісник Ізмаїльського державного університету, 2004. № 16, С. 70-74.

Коломієць А. М., Лапшина І. М., Білоус В. С. Основи інформаційної культури майбутнього вчителя: навчально-методичний посібник. Вінниця: ВДПУ. 2006. 88 с.

Коряковцева Н. Інформаційна культура: технологія роботи з бібліотечними та мережевими ресурсами. Учбова газета, 2004. № 49, С. 49-50.

Ничкало Н.Г. Інформаційно-технічний виклик ХХІ століття і проблеми професійної освіти. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, 2000. № 1, С. 35-45.

Палеха Ю. Інформаційна культура бібліотеки як відображення рівня її діяльності. Наукові практичні Національної бібліотеки України імені В.М. Вернадського, 2019. № 56, С. 201-206.

Філософський енциклопедичний словник. Київ, Абріс, 2002.

Шахіна І. Ю. Інформаційна культура як складова творчості майбутніх учителів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. 2007. № 15, С. 463-468.

Шахіна І . Ю. Інформаційно-освітнє середовище навчального закладу. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць, 2013. № 34, С. 139-145.

Shlenova, M. Hard skills as a key factor in the future professional success of students majoring in “Library, information and archival studies”. Педагогічна академія: Наукові записки, 2024. № 13. https://doi.org/10.5281/zenodo.14573670

Shlenova M. Soft skills as a key factor in the future professional success of students majoring in “information, library, and archival studies. Імідж сучасного педагога, 2024. № 6(219), С. 44-47. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-44-47