Анотація
Метою дослідження є вивчення процесу розвитку цієї культури у студентів відповідних спеціальностей, аналіз основних методологічних підходів і розробка ефективних стратегій для забезпечення їхньої компетентності в сучасному інформаційному середовищі. У дослідженні застосовувалися методи аналізу наукових джерел, експериментального тестування, спостереження та порівняльного аналізу. Особливу увагу було приділено практичним компонентам навчання, які передбачали інтерактивні заняття, роботу з електронними базами даних, оцифрування архівних матеріалів та створення бібліографічних описів. Результати експерименту демонструють суттєві відмінності між студентами контрольної та експериментальної груп. Виявлено, що студенти, які брали участь у додаткових тренінгах і курсах, значно покращили свої навички роботи з інформаційними ресурсами та здатність до їхньої систематизації. У той час як у контрольній групі середній бал зріс лише з 50 до 65, експериментальна група продемонструвала зростання з 55 до 85 балів. Це свідчить про високу ефективність інтерактивних методів, зокрема використання кейс-методів, симуляційних програм та проектної діяльності. Інформаційна культура виступає системною якістю особистості, яка включає здатність оперувати інформаційними ресурсами, критично оцінювати їхню якість та застосовувати в професійній діяльності. Важливу роль відіграють як тверді (hard skills), так і м’які (soft skills) навички. Розроблені підходи до формування інформаційної культури забезпечують інтеграцію цих елементів і сприяють підготовці конкурентоспроможних фахівців, здатних адаптуватися до змін у динамічному інформаційному середовищі. Висновки підкреслюють важливість впровадження сучасних методів навчання, які включають практичну роботу з інформаційними системами, розвиток цифрової компетентності та підвищення етичної відповідальності студентів. Такий підхід сприяє не лише індивідуальному розвитку майбутніх фахівців, але й загальному підвищенню якості роботи з інформаційними ресурсами в суспільстві.
Посилання
Антонченко М. О. Інформаційна культура як складова загальнолюдської культури. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, 2004. № 1(8), С. 161-166. URL: http://surl.li/rzkdsm
Гунько С. О. Навчально-методичне забезпечення курсу «Інформаційні технології в соціально-педагогічній сфері». Соціальна педагогіка: навчально-методичні матеріали для підготовки бакалаврів соціальної педагогіки. Луцьк, Вежа-Друк, 2012. С. 367-378.
Гуревич Р.С. Формування інформаційної культури майбутнього фахівця. Педагогіка і психологія професійно-технічної освіти: результати дослідження. Київ, 2003. С. 354-360.
Коряковцева Н. Інформаційна культура: технологія роботи з бібліотечними та мережевими ресурсами. Учбова газета, 2004. № 26, С. 49-50.
Тимченко А.А., Триус Ю.В., Стеценко І.В., Оксамитна Л.П., Франчук В.М., Заспа Г.О., Тупицький Д.П., Тероло О.В., Герасименко І.В. Інформаційно-аналітична система контролю та оцінювання навчальної діяльності студентів ВНЗ. Монографія. Черкаси, 2010. 300 с.
Коваль Т. І. Формування інформаційної культури майбутніх інженерів-економістів у процесі інформаційної підготовки. Науковий вісник Ізмаїльського державного університету, 2004. № 16, С. 70-74.
Коломієць А. М., Лапшина І. М., Білоус В. С. Основи інформаційної культури майбутнього вчителя: навчально-методичний посібник. Вінниця: ВДПУ. 2006. 88 с.
Коряковцева Н. Інформаційна культура: технологія роботи з бібліотечними та мережевими ресурсами. Учбова газета, 2004. № 49, С. 49-50.
Ничкало Н.Г. Інформаційно-технічний виклик ХХІ століття і проблеми професійної освіти. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, 2000. № 1, С. 35-45.
Палеха Ю. Інформаційна культура бібліотеки як відображення рівня її діяльності. Наукові практичні Національної бібліотеки України імені В.М. Вернадського, 2019. № 56, С. 201-206.
Філософський енциклопедичний словник. Київ, Абріс, 2002.
Шахіна І. Ю. Інформаційна культура як складова творчості майбутніх учителів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. 2007. № 15, С. 463-468.
Шахіна І . Ю. Інформаційно-освітнє середовище навчального закладу. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць, 2013. № 34, С. 139-145.
Shlenova, M. Hard skills as a key factor in the future professional success of students majoring in “Library, information and archival studies”. Педагогічна академія: Наукові записки, 2024. № 13. https://doi.org/10.5281/zenodo.14573670
Shlenova M. Soft skills as a key factor in the future professional success of students majoring in “information, library, and archival studies. Імідж сучасного педагога, 2024. № 6(219), С. 44-47. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-44-47