УКРАЇНСЬКА ОСВІТА У ВИМІРІ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТИ 4.0 (ОГЛЯД РЕСУРСІВ ТА НАПРЯМИ ТРАНЗИТІВ СУЧАСНИХ РІШЕНЬ)
PDF

Ключові слова

цивілізаційний вимір 4.0, освіта 4.0, тренди освіти 4.0, основні навички здобувача освіти 4.0, людський капітал у вимірі освіти 4.0, можливості освіти 4.0 для реформування освіти в Україні civilization dimension 4.0, education 4.0, trends in education 4.0, basic skills of a 4.0 education seeker, human capital in the dimension of education 4.0, opportunities for education 4.0 for reforming education in Ukraine

Як цитувати

ЖУК, М. В. (2024). УКРАЇНСЬКА ОСВІТА У ВИМІРІ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТИ 4.0 (ОГЛЯД РЕСУРСІВ ТА НАПРЯМИ ТРАНЗИТІВ СУЧАСНИХ РІШЕНЬ). АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 9-16. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.2

Анотація

Всесвітній економічний форум (ВЕФ) визначив, що світ увійшов в новий цивілізаційний вимір – 4.0. Штучний інтелект переміщується в центр розвитку. В центр розвитку переміщується штучний інтелект. Це відображається в таких напрямах розвитку «4 промислова революція», «індустрія 4.0», «глобалізація 4.0», «освіта 4.0». Ми живемо в час постійних технологічних змін. Традиційні технології і знання швидко старіють. Набуває актуальність вміння людського капіталу адаптуватись до змін, вміти швидко переходити від одних технологій і знань до інших. Цього потребують зміни на ринку праці, поява нових професій. Зростає вагомість глобальних проблем, розбудови сучасного інноваційного цифрового суспільства знань. Освіта перетворюється на випереджальну систему. Вона адаптує до ринку праці, нових соціальних реалій. Але при цьому закладає і готовність до освіти протягом життя (LLL). 4 промислова революція – це економіка постійних технологічних, економіка штучного інтелекту. Вона не може базуватись на моделі освіти попереднього технологічного розвитку. Саме тому виникає потреба в освіті 4.0. дослідження цієї проблеми один із пріоритетів аналітики Всесвітнього економічного форуму. Йому належить виділення проблеми та дослідження її основних трендів, місії, аналізу практичного досвіду змін. Це випереджальна аналітика. Як приклад – програма «Революції перенавичок». Її мета адаптувати людській капітал до зміни професій. З 2023 по 2030 рр. більше 1мільярду людей буде потребувати перекваліфікації. Україна відстає в запровадженні освіти 4.0. Саме тому набуває актуальності вміти адаптувати реальний досвід освітніх змін. Дуже важливим є використання досвіду ЄС розвитку освіти. Особливо при аналізі рамок компетенцій та їх реалізації у відповідних програмах розвитку. При цьому найбільш актуальним є рамки компетенцій освіти протягом життя (2006 р., 2018 р.), рамка цифрових компетенцій (2017 р.), рамка компетенцій сталого розвитку, «зелених компетенцій» (2022 р.). Важливим є аналіз реалізації компетенцій в формуванні навичок.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.2
PDF

Посилання

Жук М.В. Адаптивне управління закладами освіти в умовах воєнного стану в Україні. /Єльникова Галина, Жук Михайло, Кретович Світлана. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка. Випуск 16(31), 2023. URL: ttps://amtp.org.ua/index.php/journal/issue/view/34/71 (дата звернення: 20.11.2023).

Жук М.В. Виклики, тренди, можливості розбудови освіти 4.0 в Україні (проблемно-ресурсний вимір 2022–2024 рр.) /Національна наука і освіта в умовах війни РФ проти України та сучасних цивілізаційних викликів : матеріали V Всеукраїнської міжгалузевої науково-практичної онлайн-конференції (Київ, 27 березня-2 квітня 2024 року). / Упоряд.: Л. І. Ткаченко, В. М. Шульга. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2024. С. 69-71. URL: https://iod.gov.ua/content/events/58/v-vseukrayinska-mizhgaluzeva--naukovo-praktichnaonlayn-konferenciya-nacionalna-nauka-i-osvita-v-umovah-viyni-rf-proti-ukrayini-ta-suchasnih-civilizaciynih-viklikiv_publications.pdf?1731593686.2756 (дата звернення: 12.11.2024).

Жук Михайло Освіта 4.0 у форматі революції перенавичок /Forum-SOIS, 2024: Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя: збірник матеріалів (наукових праць, тез доповідей) 6-го Міжнародного науково-практичного WEB форуму / за наук. ред.: М. Л. Ростоки, Т. С. Бондаренко, Г. С. Черевичного; упоряд. М. Л. Ростока; літ. ред. Ю. А. Кравченко, Н. М. Василенко, бібліогр. ред. О. В. Углова] ; НАПН України, ДНПБ України, УІПА, КНУ ім. Тараса Шевченка. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2024. Вип. 5. С.41-44 DOI, URL: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.740977 (дата звернення: 19.11.2024).

Програма великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок». URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/12/10/Osvita-4.0.ukrayinskyy.svitanok.pdf (дата звернення: 15.11.2024).

Alice Gast /WEF. Four ways universities can future-proof education 11 Jan 2022 URL: https://www.weforum.org/stories/2022/01/four-ways-universities-can-future-proof-education/ (дата звернення: 15.12.2024).

Global trends and the future of education. Chapter in English. 18 Jan 2022 OECD in Trends Shaping Education 2022. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/education/trends-shaping-education-2022_bbdf63c5-en (дата звернення: 05.11.2024).

Defining Education 4.0: A Taxonomy for the Future of Learning WHITE PAPER JANUARY 2023. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Defining_Education_4.0_2023.pdf (дата звернення: 21.11.2024).

Diana El-Azar. Senior Director, Strategic Communications and Thought Leadership, Minerva Project/ WEF. EDUCATION AND SKILLS 4 trends that will shape the future of higher education Feb 7, 2022. URL: https://www.weforum.org/stories/2022/02/four-trends-that-will-shape-the-future-of-higher-education/(дата звернення: 18.11.2024).

Education Policy Outlook 2024. Reshaping Teaching into a Thriving Profession from ABCs to AI. 25 November 2024. URL: https://www.oecd.org/en/publications/education-policy-outlook-2024_dd5140e4-en.html (дата звернення: 06.11.2024).

European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC107466 (дата звернення: 21.11.2024).

European schoolnet». Focus Areas. http://www.eun.org/focus-areas

KnowledgeWorks. Vision, Mission and Values https://knowledgeworks.org/about/vision-mission-values/

KnowledgeWorks. Envisioning Educator Roles for Transformation Responsive Education Systems Need Responsive Educator Roleshttps. URL: https://knowledgeworks.org/resources/envisioning-responsive-educator-roles-еransformation/?utm_source=marketo&utm_medium=email&utm_campaign=&utm_content=news&adposition=&mkt_tok=OTAwLVhCWC0yNDkAAAGXfnVu3QvV8yHCTMH84wZnojHbe4FVkT9DNLv0j-ULJWCBGn5No1lLihxrcHlYMihq3Don-CiGbF8RMj4Ye6_W4Zz70RpAE7gL2YdqMlcLoA (дата звернення: 16.11.2023).

Shelby Taylor. «The Skills and Mindsets of Transformational Leadership» 29 October 2024. URL: https://knowledgeworks.org/resources/skills-mindsets-transformational-leadership/?utm_source=marketo&utm_medium=email&utm_campaign=&utm_content=news&adposition=&mkt_tok=OTAwLVhCWC0yNDkAAAGXfnVu3WRp3sJEuAJWbjQGFh-Yjz6FrvNUjFD_SmAITT0YQsHU8OUB583_Wp7g5YXy9RlE32uo8o1Akl8KP8PeKuT7ij-KybX45KRpZMZL-Q (дата звернення: 16.11.2023).

Teacher professional learning and development. 1 July 2024. The training of teachers is increasingly seen from a lifelong learning perspective. While initial education establishes foundational knowledge, continuous professional learning builds up expertise over the course of a career. URL: https://www.oecd.org/en/topics/teacher-professional-learning-anddevelopment.html (дата звернення: 04.11.2024).