ФОРМУВАННЯ ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
PDF (English)

Ключові слова

термін, загальновживане слово, терміносистема, термінологічна компетентність, групи термінів, види термінів term, commonly used word, terminological system, terminological competence, groups of terms, types of terms

Як цитувати

КОРДЮК, О. М., СЕМЕРДЖАН, М. Г., & БИЧКОВ, О. Ю. (2022). ФОРМУВАННЯ ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», 1(4), 106-112. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.16

Анотація

У статті наголошено, що сучасна вища освіта спрямована на формування компетентного студента, майбутнього вчителя НУШ, який усебічно засвоїв фахові предмети, передбачені навчальним планом спеціальності; з’ясовано, що магістральною ознакою конкурентоспроможного спеціаліста є оволодіння термінологічною лексикою, тобто формування термінологічної компетентності, в основі якої є здатність із точністю, доречністю і правильністю використовувати терміни в усному й писемному професійному мовленні; на основі аналізу наукових джерел встановлено, що термінологічна компетентність – це глибоке оволодіння термінологією обраного фаху на рівні спеціальних (фахових) та психолого-педагогічних дисциплін, уміння оперувати терміносистемою під час практичної підготовки, у процесі виконання самостійної роботи; простудійовано поняття «термін» у лінгвістичному обігу; розмежовано поняття «термін» та «загальновживане слово»; охарактеризовано ознаки термінів, до яких належать: системність; наявність класифікаційної дефініції; стислість; жорстка конвенційність; стилістична нейтральність; залучення до системи певної галузі; відповідність нормам мови; точність і короткість; дериваційна здатність; інваріантність; висока інформаційність; проаналізовано групи термінів і види термінів – загальновживані (звичайні слова, які набули значного поширення); міжгалузеві терміни (взяті з різних галузей науки, техніки; найменування предметів, якостей, ознак, дій, явищ, що однаково використовуються в побутовій мові, художній літературі та в документах); вузькоспеціальні терміни (спеціально вироблена термінологія для обслуговування потреб лише однієї конкретної галузі); з’ясовано домінантні вимоги до використання термінів, що передбачають вживання терміна в одній, зафіксованій у словнику формі, з одним значенням, закріпленим у словнику, дотримання правил утворення від нього похідних форм; підкреслено, що активний приплив в український словник іншомовних термінів, співіснування в терміносистемі національного та інтернаціонального не завжди є виправданим.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.16
PDF (English)

Посилання

Авраменко В. Термінологічна компетентність як компонент мовно-професійної культури фахівців економічного профілю. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/.pdf.

Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія: підручник. К.: Либідь, 1998. 560 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і доп.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусол. К.; Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2005. 1728 с.

Головин Б., Кобрин Р. Лингвистические основы учения о терминах: учеб. пособ. для филол. спец. вузов. М.: Высш. шк., 1987. 104 с.

Дорошенко С.М. Формування термінологічної компетенції студентів технічного профілю. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/ bitstream/handle/123456789/7122/Doroshenko.pdf?sequence=1

Котелова Н.З. Семантическая характеристика терминов в словарях. Проблематика определений терминов в словарях разных типов. Л.: Наука, 1976. С. 36-42.

Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах: підручник для студентів філологічних факультетів України / колектив авторів за ред. М.І. Пентилюк. К.: Ленвіт, 2004. 400 с.

Пентилюк М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті. Українська мова і література в школі. 2010. № 2. С. 3–5.

Ракшанова Г.Ф., Назаренко І.Л. Формування фахової термінологічної компетентності у студентів. URL: https://journal.kdpu.edu.ua/filstd/article/download/194/186/.

Рускуліс Л.В., Зайцева Т.А. Українська мова (за професійним спрямуванням): навч. посіб. Миколаїв: Іліон, 2014. 306 с.

Рускуліс Л. Роль функціонально-стилістичного аспекту навчання мови в лінгводидактичній підготовці майбутнього вчителя-словесника. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2010. Вип. 22 (209). Ч. 1. С. 66–71.

Селіванова О. Лінгвістична енциклопедія. Полтава: Довкілля-К., 2010. 844 с., с. 736

Ткаченко К.Г. Теоретичні основи методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів. Modern Directions оf Theoretical аnd Applied Researches. 2013. URL: http://www.sworld.com.ua/index.php/ ru/conference/thecontentof-conferences/archives-of-individual-conferences/ march-2013.