ЦІННІСНА СКЛАДОВА ЖИТТЄВОЇ СТРАТЕГІЇ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА
PDF

Ключові слова

цінності, цілі, сфери життя, педагог, система постановки цілей SMART values, goals, spheres of life, teacher, SMART goal setting system

Як цитувати

ШЕВЧУК, О. П. (2021). ЦІННІСНА СКЛАДОВА ЖИТТЄВОЇ СТРАТЕГІЇ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 97-103. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.1.13

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз поняття «цінності», а також їх влив на особливості педагогічної діяль- ності. Зазначено, що цінності – це глибинні бажання людини щодо характеру взаємодії зі світом, з іншими людьми та із собою. Встановлено, що цінності є відображенням того, що людина хоче розвивати у своєму житті, у струк- турі своєї особистості, що хоче відстоювати. Саме цінності задають визначений напрямок життєвої стратегії. Про- ведено анкетування майбутніх педагогів на предмет розуміння понять «цілі» і «цінності», їх відмінностей, ролі в житті особистості і окресленні власних цінностей. Результати проведеного анкетування засвідчують відсутність чітких знань щодо даних понять у 90% респондентів. Розроблено комплексне тренінгове заняття, яке проводилося у три етапи: знайомство з вичерпним переліком життєвих цінностей; дослідження власних життєвих цінностей; вибір найактуальніших сфер життя в теперішній період часу; побудова конгруентних цілей задля покращення якості життя, опираючись на індивідуальну систему цінностей; окреслення плану виконання цілей в системі SMART. У результаті проведення тренінгового заняття нами було отримано низку відомостей щодо особливостей ціннісних орієнтацій майбутніх педагогів. Опрацювання пріоритетних цінностей дало змогу виокремити най- більш популярні з них: здоров’я, прийняття, доброта, любов, підтримка. Найчисельнішими обраними сферами життя, які максимально актуальні в теперішньому часі, є сімейні стосунки, стосунки із друзями, ставлення до власного тіла, духовність, дозвілля, праця та професійний розвиток. Виявлено труднощі у студентів при поста- новленні цілей в системі SMART, керуючись власними цінностями, що зайняло великий обсяг часу і особистої консультації. У результаті проробленої спільної роботи у студентів були сформовані знання стосовно поняття цінностей і їх ролі в житті особистості, збільшено усвідомленість респондентів стосовно власної ціннісної струк- тури особистості, удосконалено навички формування цілей, конгруентних власним цінностям, що є потужним мотиваційним фактором до прожиття змістовного, гармонійного і продуктивного життя.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.1.13
PDF

Посилання

Павелків Р.В. Проблема розуміння та утвердження цінності особистості сучасним педагогом. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. Рівне : РДГУ, 2017. Вип. 17. С. 3–6.

Панасенко Е.А., Романенко К.С. Формування системи фахових цінностей у майбутніх учителів початкових класів: аналіз теоретико-методологічних засад. Молодий вчений. Херсон : ТОВ «Видавничий дім «Гельветика», 2017. Вип. 9.2 (49.2). С. 34–37.

Harris, R. (2019). ACT made simple: An easy-to-read primer on acceptance and commitment therapy. New Harbinger Publications. 265p.

Sahin, Ü. (2019). Values and Values Education as Perceived by Primary School Teacher Candidates. International Journal of Progressive Education, 15(3), 74–90. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1219123.pdf (Last accessed: 29.03.2021)

Wang, H., Hall, N.C. (2019). When “I care” is not enough: An interactional analysis of teacher values, value congruence, and well-being. Teaching and Teacher Education, 86. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X18315312 (Last accessed: 29.03.2021)

Bonneville-Roussy A., Bouffar T., Palikara O., Vezeau C. (2019). The role of cultural values in teacher and student self-efficacy: Evidence from 16 nations. Contemporary educational psychology, 59. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0361476X18303023 (Last accessed: 29.03.2021)