MODELING A GEOGRAPHY LESSON IN DISTANCE LEARNING CONDITIONS
PDF (Українська)

Keywords

дистанційне навчання, моделювання, асинхронний режим, синхронний режим, урок географії distance learning, modeling, asynchronous format, synchronous format, geography lesson

How to Cite

ТКАЧУК, Н. М., & ОЗЮК, У. М. (2025). MODELING A GEOGRAPHY LESSON IN DISTANCE LEARNING CONDITIONS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 120-129. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.17

Abstract

The last five years have posed serious challenges for education in Ukraine due to the pandemic and the war, both of which have limited schools’ ability to provide students with equal access to quality learning. For many students, distance learning became the primary form of education. Even after returning to in-person classes, elements of distance learning continue to play an important role in modern education.This article examines the key principles of implementing distance learning technologies in Ukrainian secondary schools. Special attention is given to the relevance of modeling geography lessons in both asynchronous and synchronous formats.While modern technologies create new opportunities for online education, teaching geography remotely requires a unique approach. Geography as a subject depends heavily on visual data representation and interactive engagement, making online instruction particularly challenging.The goal of this research is to analyze current methods for designing distance geography lessons and to propose structured lesson models for 6th-grade students in both synchronous and asynchronous formats.The article presents a theoretical model for structuring distance lessons, which consists of several key components: instructional, monitoring-diagnostic, motivational, informational, communicative-consultative, summarizing, control, and final. These elements help organize the learning process, making it more interactive and effective. As an example, the study introduces a lesson structure on «Why do lithospheric plates move» designed for 6th graders. The asynchronous lesson is built using Liveworksheets, while the synchronous lesson incorporates Wordwall, MozaWeb, and Zoom.It is concluded that a well-organized approach to distance learning, supported by educational technologies, can ensure effective instruction and help students develop essential skills in today’s evolving educational landscape. Encouraging student engagement through collaborative tasks, independent problem-solving, and open discussion fosters a more dynamic learning environment and strengthens the teacher-student partnership, ultimately leading to better educational outcomes.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.17
PDF (Українська)

References

Близнюк Т. Цифрові інструменти для онлайн і офлайн навчання: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2021. 64 с.

Браславська О. Озерова Л. Формування цифрової компетентності майбутніх педагогів у закладах вищої освіти . Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2022. Вип. 1. С. 126–135. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ ppsv_2022_1_17

Бубир Н., Прасул Ю. Дистанційні освітні технології при викладанні курсу географії материків і океанів у закладах загальної середньої освіти. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. 2022. Випуск 36. С. 24–33

Варакута О. Формування компетентності «уміння вчитися впродовж життя» способом самостійної роботи учнів з інтернет-ресурсами під час вивчення географії. Вісник Тернопільського відділу Українського географічного товариства. Тернопіль : Тайп, 2020. №4 (вип. 4). С. 102–106 URL : :http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/22903

Голуб Н., Горошкіна О. Методи дистанційного навчання української мови. Український педагогічний журнал . 2022. № 4. С.148–156

Державний стандарт базової середньої освіти: затверджено постановою КМУ від 30.09.2020 № 898. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/

Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали / кол. автор. ; за заг. ред. О. М. Топузова ; укл. М. В. Головко. Київ : Педагогічна думка, 2021. 192 с. URL : https://undip.org.ua/library/dystantsiyne-navchannia-vumovakh-karantynu-dosvid-ta-perspektyvy

Коваль Л. Концептуальні засади моделювання уроку в умовах нової української школи. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Випуск 69. С.101–104.

Коляда І. Система дистанційної освіти в умовах соціальних викликів: український досвід. Вісник Львів- ського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2023. Випуск 46, c. 58–65 URL : http://fps-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/46_2023/7.pdf

Носкова М., Мєтєрєва А. Чинники впливу на розвиток дистанційного навчання. Академічні візії, 2024. С. 1–9 № 38. URL : https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/1557

Носкова М., М. Сардига М. Аналіз нормативно-правової бази забезпечення існування дистанційної форми навчання в Україні. Молодий вчений. 2019. № 6 (70) С. 346–351. URL : https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/2601/2585

Омельчук С. Степанова М Трансформація структури сучасного уроку української мови в умовах дистанційного навчання. Педагогічні науки. 2021. Випуск 97. С.12–21.

Організація дистанційного навчання в школі : методичні рекомендації. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20 osvita-2020.pdf

Патрушева І. А. , Гера О. М., Діденко Н. В., та ін. Мобільні технології в школі: посіб. для вчителів / К.: Видавничий дім «Освіта», 2019. 175 с.

Чернецька Т. І. (Мієр Т. І.) Сучасний урок: теорія і практика моделювання : навч. посібник. К. : ТОВ «Праймдрук», 2011. 352 с.