THE FUNCTIONAL AND STYLISTIC APPROACH TO TEACHING UKRAINIAN LANGUAGE FOR PROFESSIONAL PURPOSES TO FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
PDF (Українська)

Keywords

мовна освіта, професійне мовлення, стиль, термін, компетентність, стилістичне редагування, функційно-стилістичний підхід language education, professional speech, style, term, competence, stylistic editing, functional and stylistic approach

How to Cite

ГУМЕНЮК, І. М. (2021). THE FUNCTIONAL AND STYLISTIC APPROACH TO TEACHING UKRAINIAN LANGUAGE FOR PROFESSIONAL PURPOSES TO FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(3), 33-38. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.6

Abstract

The article focuses on studying the problem of implementation of the functional and stylistic approach in the context of teaching the Ukrainian Language for Professional Purposes discipline. On the basis of retrospective analysis of evolutionary changes in the content of the discipline and the specificity of the professional activity of a primary school teacher, the use of the functional and stylistic approach has been substantiated with an emphasis on the peculiarities of each style in a corresponding communicative situation. The author elaborates the phased implementation of the functional and stylistic approach to teaching Ukrainian Language for Professional Purposes, which envisages adherence to the principles of systematicity and gradualism, scientificity, and complexity increase, as well as ensuring the professional context in the educational activity and the connection between theory and practice. Every determined stage has been analysed with regard to the efficient forms of organisation of students’ work, task complexes, and the products of educational activity that are assessed. The motivational, activity-related, and applied aspects of stylistic work have been elaborated. The necessity of consideration of the normative framework, particularly the professional standard of the “Primary school teacher at a general secondary education institution” profession, the State Standard of Primary Education, and the active DSTU 4163-2003 has been emphasized. It has been noted that implementation of the analysed approach is conducted in the process of mastering the written and spoken, as well as emotional and expressive styles of the Ukrainian language. For application of the functional and stylistic approach to formation of the scientific speech of future pedagogues, interdisciplinary integration is needed, which contributes to the complex vision of the communicative environment in the professional sphere.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.6
PDF (Українська)

References

Гуменюк І. М. Ретроспективний аналіз змісту навчання української мови за професійним спрямуванням. Гірська школа Українських Карпат. 2020. № 22. С. 60–66.

Державний стандарт початкової освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#n12 (дата звернення: 07.09.2021).

Левківська О. А. Система вправ із вивчення мовних норм та їхніх стилістичних варіантів у курсі української мови професійного спрямування для студентів нефілологічних спеціальностей ВНЗ. Шляхи вдосконалення мовної компетенції сучасного педагога (Матеріали регіональної науково-методичної конференції, 27 березня 2008 р.). 2008. С. 59–63.

Нечипоренко А. Формування стилістичної компетентності здобувачів вищої освіти на заняттях з «Української мови за професійним спрямуванням». Українська мова та культура в сучасному гуманітарному часопросторі: аспекти формування комунікативної компетентності фахівця. Збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції. 19 лютого 2021 р. Ірпінь. С. 107–110.

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736 від 23 грудня 2020 р. URL: https://nus.org.ua/ wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf (дата звернення: 07.09.2021).

Серебрянська І. М. Стилістичні особливості та культура ділової усної комунікації. Вісник Сумського державного університету. Серія Філологічні науки. 2007. № 1. Т. 1. С. 166–172.

Шевчук С. В., Клименко І. В. Українська мова за професійним спрямуванням : підручник. Київ : Алерта, 2010. 696 с.