THE USE OF MODERN ICT IN PUBLIC GOVERNANCE: PROBLEMS AND PROSPECTS
PDF (Українська)

Keywords

моральні цінності, інформаційно-комунікаційні технології, заклад вищої освіти, професійна підготовка, педагогічна умова moral values, information and communication technologies, institution of higher education, professional training, pedagogical condition

How to Cite

ГЕРАСИМЮК, Л. С., & ТАРАСЮК, Л. М. (2021). THE USE OF MODERN ICT IN PUBLIC GOVERNANCE: PROBLEMS AND PROSPECTS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(3), 28-32. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.5

Abstract

The article reveals the specifics of the formation of moral values of freelance students by means of information and communication technologies (ICT). It is determined that moral values are the basis and criterion for the formation of moral evaluation, are manifested in human behavior, interpersonal relationships, and can be used in the evaluation of any aspect of human activity. It is established that the term ICT means information technology based on personal computers, computer networks and communications, designed to collect, organize, store, process, transmit and present a variety of information. It is established that modern ICT, improving the quality of moral education and the formation of moral worldview, allow students to successfully adapt to social change and the environment. This enables young people to receive the information they need for personal growth. It is established that in order to solve the problem of formation of moral values of students of institution of higher education it is necessary to create appropriate pedagogical conditions, in particular: readiness of teachers of institution of higher education to carry out formation of moral values of students by means of ICT in educational process; development and application of innovative methods, the use of software aimed at the formation of students' moral values in the study of academic disciplines; introduction of training programs aimed at the formation of moral and informational competencies, etc. It is determined that the active and effective use of ICT in the educational process provides opportunities for the creation of new educational methods and programs that meet the requirements of modern society and the process of transforming the traditional education system to a qualitatively new level. It is established that an important condition for the successful integration of ICT in the educational process is the professional training of teachers and specialists who must have the necessary information literacy and understanding in the use of ICT.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.5
PDF (Українська)

References

Буйницька О. П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2012. 240 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад, і гол. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2004. 1440 с.

Гуревич Р. С. Кадемія М. Ю., Гуревич Р. С., Козяр М. М. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті / за ред. Гуревича Р. С., 2012. 506 с.

Захарчук Т. В. Система педагогічних умов застосування медіаосвітніх технологій у професійній підготовці майбутніх учителів. Вісник СевНТУ. Вип. 127. Серія : Педагогіка. 2012. С. 115–119.

Кобися А. П. Використання комп’ютерно-орієнтованих технологій для організації самостійної роботи студентів. Актуальні проблеми використання інформаційних технологій в освітньому процесі коледжів і технікумів. Збірник матеріалів ІV регіональної науково-практичної конференції. Вінниця : ВТЕК КНТЕУ. С. 16–18.

Короленко В. Л. Формування моральних цінностей підлітків у процесі взаємодії сім’ї і школи : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 ; М-во освіти і науки України, Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. Умань, 2013. 20 с.

Кулакова Л. М. Вплив сучасного інформаційно-комунікаційного простору на формування позитивних моральних якостей особистості молодшого школяра. Інноватика у вихованні. 2016. Вип. 4. С. 175–183.

Лавренчук В. Л., Бойчук В. М Позитивні й негативні сторони застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі. Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень. Вип. 11 (14). 2019. С. 40–42.

Муковіз О. П. Формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних ВНЗ засобами інформаційних технологій : монографія. Умань : ПП Жовтий О. О., 2010. 180 с.

Новейший философский словарь / сост. А.А. Грицанов. Минск : Изд. В. М. Скакун, 1998. 896 с.

Гуревич Р. С., Гордійчук Г. Б., Коношевський Л. Л., Коношевський О. Л., Шестопал О. В. Освітнє середовище для підготовки майбутніх педагогів засобами ІКТ : монографія / за ред. Р.С. Гуревича. Вінниця : ФОП Рогальська І. О., 2011. 348 с.

Пєхова О. М. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій : навчальний посібник. Київ : В-во А.С.К., 2003. 240 с.

Постильна О. Педагогічні умови формування моральних цінностей у студентів педагогічних ВНЗ засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія : Педагогіка. 2015. № 1. С. 359–364.

Соколова І. В. Інформаційна компетентність вчителя іноземної мови: структура, зміст, критерії, умови формування. Педагогічний процес: теорія і практика. 2004. Вип. 2. С. 209–225.

Федорова М. А. Характеристика поняття «моральні цінності особистості». Освітологічний дискурс. 2014. № 4. С. 247–257.

Шаров С. Постильна О. Інформатизація освіти і виховання як вектор розвитку сучасного суспільства. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія : Педагогіка. 2017. № 1. С. 199–204.