BIOLOGY IN THE STRUCTURE OF TRAINING BACHELORS OF PHYSICAL THERAPY, OCCUPATIONAL THERAPY
PDF (Українська)

Keywords

бакалавр, біологія, ерготерапія, освітній компонент, освітньо-професійна програма, фізична терапія. bachelor, biology, occupational therapy, educational component, educational and professional program, physical therapy.

How to Cite

РОМАНЕНКО, О. В., ГУРНЯК, О. М., & КРАВЧУК, М. Г. (2024). BIOLOGY IN THE STRUCTURE OF TRAINING BACHELORS OF PHYSICAL THERAPY, OCCUPATIONAL THERAPY. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (4), 32-43. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.5

Abstract

Given that a crucial issue in higher education is ensuring the preparation of educated, qualified bachelors in physical therapy, occupational therapy in accordance with modern requirements, the article highlights the actualization of issues related to the development of educational and scientific spheres in the aforementioned direction by scientists and educators. It focuses on the perspectives of training future professionals in physical therapy, occupational therapy, rehabilitation in relevant higher education institutions, especially in medical ones and those with physical education and health profiles. The article discusses methodological aspects of educating such students. Recognizing the need for them to acquire integral competence, one of the components of which is the individual’s ability to solve specialized tasks and practical problems related to professional activities using the principles, theories, and methods of biomedical sciences, the article analyzes and generalizes the characteristics of the specific educational component dedicated to the biological foundations of human life within the devoted to the conceptual principles of organizing the education of physical therapists and occupational therapists the Educational and Professional Programs for the first (bachelor’s) level of higher education in the field of knowledge 22 “Health Care”. A specific educational component is represented by educational disciplines that are similar in content in many respects, which, at the same time, may differ in name, according to the status provided by the relevant Educational and Professional Program (mandatory educational component / elective educational component) and the form of final control, but serve proper assimilation of key aspects of biology by students. The indicated features of this educational component should be taken into account when developing educational tools to ensure the biological preparation of bachelors in physical therapy and occupational therapy.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.5
PDF (Українська)

References

Андреєва О.Б. Формування моральних цінностей у процесі фахової підготовки бакалаврів з фізичної терапії, ерготерапії. Фізична реабілітація та здоров’язбережувальні технології: реалії і перспективи: збірник матеріалів V Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (14 листопада 2019 р., м. Полтава) [гол. ред. Л.М. Рибалко]. Полтава: Національний університет імені Юрія Кондратюка, 2019. С. 4–6.

Базильчук О.В., Сущенко Л.П. Характеристика італійського досвіду професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної терапії у вищих навчальних закладах. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 2. С. 150–155.

Бєлікова Н.О., Ульяницька Н.Я., Індика С.Я. Клінічна практика як засіб формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2021. Вип. 2 (130). С. 29–33.

Білик Л., Шапран Ю. Професійна підготовка медичних фахівців в аспекті фізичної реабілітації. Scientia et Societus. 2023. Vol. 3. P. 9– 5.

Бісмак О.В. Ерготерапія як складова частина реабілітаційного процесу при невропатіях верхніх кінцівок. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2019. № 2. С. 67–71.

Бісмак О.В. Клінічна діяльність фахівців з фізичної реабілітації в Україні: проблеми та перспективи. Освітологічний дискурс. 2016. № 3 (15). С. 163–174.

Єжова О.О., Бріжатий О.В., Король С.А., Воропаєв Д.С., Ситник А.О., Бріжата І.А. Європейський досвід підготовки фізичних терапевтів: впровадження нових магістерських програм з фізичної терапії в Україні. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2021. Вип. 5 (136). С. 53–57.

Жарська Н. Від лікувальної фізичної культури та реабілітації до фізичної терапії: еволюція освітньої та наукової сфери. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2019. № 2 (34). С. 60–67.

Жиденко А.О., Міщенко Т.В. Перспективи підготовки фахівців з фізичної терапії, ерготерапії на факультеті фізичного виховання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 5 К (113). С. 117–121.

Копочинська Ю.В. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичної терапії за освітнім ступенем бакалавра в Норвегії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2019. Вип. 12 (120). С. 67–72.

Мазепа М.А., Тиравська О.І., Івасик Н.О., Бас О.А. Підготовка ерготерапевтів в Україні: компетентності та критерії їх оцінювання (Досвід французької школи). Український журнал медицини, біології та спорту. 2020.Том 5, № 5 (27). С. 285–292.

Мангушева О.О. Заняттєва активність та її компоненти: визначення ключових термінів ерготерапії як окремої науково обґрунтованої професії. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2018. № 2. С. 54–61.

Медична біологія: Підручник / В.П. Пішак, Ю.І. Бажора, Ш.Б. Брагін, З.Д. Воробець, С.І. Дубінін, Г.Ф. Жегунов, Л.Є. Ковальчук, В.О. Корольов, О.В. Костильов, Н.А. Кулікова, Р.П. Піскун, О.В. Романенко, О.Г. Слесаренко, М.В. Стеблюк, С.М. Федченко; За ред. В.П. Пішака, Ю.І. Бажори. Видання 3-є. Вінниця: НОВА КНИГА, 2017. 608 c.

Медична біологія: посібник з практичних занять / О.В. Романенко, М.Г. Кравчук, В.М. Грінкевич, Власова-Шаніна Н.Б., Костильов О.В.; За ред. О.В. Романенка. Київ: Здоров’я, 2005. 372 с.

Медична біологія: Посібник з практичних занять / О.В. Романенко, М.Г. Кравчук, В.М. Грінкевич, О.В. Костильов; За ред. О.В. Романенка. – 2-е вид. Київ: ВСВ «Медицина», 2020. 472 с.

Медична генетика: Задачі, тести, вправи: Навчальний посібник / О.В. Романенко, Г.Й. Путинцева, С.М. Пилявська, Т.А. Решетняк. Київ: Вища школа, 1996. 135 с.

Мордвінова І., Ольховик А. Підготовка студентів спеціальності «Фізична терапія» та «Ерготерапія» у країнах Європи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 1 (75). С. 152–161.

Наказ МОН України від 19.12.2018 № 1419 «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/Zatverdzheni.

Standarty/01/31/227-Fiz.terap.erhoterap-bak.31.01.22.pdf

Омельчук О.В. Сучасний погляд на вивчення медичної генетики для професійної компетентності магістрів фізичної терапії, ерготерапії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2021. Вип. 4 (134). С. 87–90.

Освітньо-професійна програма «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», кваліфікація: «Бакалавр фізичної терапії, ерготерапії». Вінниця: Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, 2022. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://vspu.edu.ua/faculty/sport/doc/d9.pdf

Освітньо-професійна програма «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», кваліфікація: «Бакалавр фізичної терапії, ерготерапії». Київ: Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, 2021. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: ttps://drive.google.com/drive/folders/1Gt7ddhlzEG7tqmVrUGbRanl_SB75opNM

Освітньо-професійна програма «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 227 «Фізична терапія, ерготерапія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», кваліфікація: «Бакалавр фізичної терапії, ерготерапії». Полтава: Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», 2022. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/main/page/licenzuvannia-ta-akredetacia/fks/opp/2021/opp_bakalavr_227_2022.pdf

Освітньо-професійна програма «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», кваліфікація: «Бакалавр фізичної терапії, ерготерапії». Харків: Харківський національний медичний університет, 2022. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://knmu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/08/op_fte-b2022.pdf

Освітньо-професійна програма «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», кваліфікація: «Бакалавр фізичної терапії, ерготерапії». Херсон: Херсонський державний університет, 2021. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://www.kspu.edu/FileDownload.ashx/227_OPP_Physical_%20therapy,_%20

occupational_%20therapy_B_2021.pdf?id=e98f62de-6db3-4562-bba2-e67e57052930

Освітньо-професійна програма «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», освітня кваліфікація: «Бакалавр фізичної терапії, ерготерапії». Дніпро: Дніпровський державний медичний університет, 2022. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://docs.dmu.edu.ua/%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%9

%D1%82%D0%BD%D1%96-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B8/227-

%D0%B1%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%80, https://drive.google.com/file/d/1iFoe

Bp0gfiKLUrrIhZgfDWNEcjfQbSdU/view

Освітньо-професійна програма «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», освітня кваліфікація: «Бакалавр фізичної терапії, ерготерапії». Житомир: Житомирський медичний інститут, 2022. [Електронний

ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://www.zhim.org.ua/images/fte_opp.pdf

Освітньо-професійна програма «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», освітня кваліфікація: «Бакалавр фізичної терапії, ерготерапії». Івано-Франківськ: Івано-Франківський національний медичний університет, 2022. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://www.ifnmu.edu.ua/images/diyalnist_

universitetu/publichna_informaciya/osvitni_programi/opp/bakalavr/fiz_ter_2022/%D0%9E%D0%9F%D0%9F%20

%20%D0%A4%D1%96%D0%B7%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D1%82%D0%B5%D1%80%D0

%B0%D0%BF%D1%96%D1%8F,%20%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0

%D0%BF%D1%96%D1%8F%202022%20(%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%86%D1%96%D1

%8F%202020-03).pdf

Освітня програма (Освітньо-професійна програма) «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», кваліфікація: «Бакалавр фізичної терапії, ерготерапії». Черкаси: Черкаська медична академія, 2022. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://medacademy.ck.ua/osvitni-programi, https://drive.google.com/drive/folders/1sKFCneNxgGVZBsNU4Z9KbKKVYOAcSJ9U, https://drive.google.com/drive/folders/1sKFCneNx gGVZBsNU4Z9KbKKVYOAcSJ9U

Основи екології: Навчальний посібник / О.В. Романенко, О.В. Костильов. Київ: Фітосоціоцентр, 2001. 150 с.

Погоріла І.О. Романенко О.В. Психолого-педагогічні аспекти організації екологічної освіти у вищих навчальних закладах. Екологія: вчені у вирішенні проблем науки, освіти і практики: збірник доповідей учасників Міжнародної науково-практичної конференції (24-25 травня 2007 р., м. Житомир). Житомир: Видавництво «Державний агроекологічний університет», 2007. С. 230–234.

Потапова Л.В., Козачок А.В., Потапова О.В. Ерготерапія як новий підхід до фізичної реабілітації. Вісник Запорізького національного університету. Фізичне виховання та спорт. 2017. № 1. С. 154–160.

Презентація платформи дистанційного навчання LIKAR_NMU. Київ: Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, 2021. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://nmuofficial.com/news/

prezentatsiya-platformy-dystantsijnogo-navchannya-likar_nmu/

Романенко О.В. Психологічні аспекти професійного становлення студента-майбутнього лікаря. Проблеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України [За ред. С.Д. Максименка]. Том. ХІІ, Ч. 1. Київ. 2010. С. 497–517.

Середа Л.В. Етапи розвитку самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії, ерготерапії у процесі професійної підготовки. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18. Том 2. С. 90–93.

Степанова Г.М., Білик Л.В. Досвід підготовки фахівців із фізичної терапії та ерготерапії в Черкаській медичній академії. Correction and rehabilitation innovation: implementation of European experience: Scientific monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2023. P. 262–276.

Суворова Я.В. Структура та зміст професійної компетентності майбутнього фахівця з фізичної терапії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 62. С. 194–198.

Фастівець А. Генеза та сучасний стан професійної підготовки майбутнього фахівця з фізичної терапії та ерготерапії у системі вищої освіти України. Педагогічні науки. Актуальні проблеми вищої школи. 2021. № 77. С. 49–54.

Чепурка О. Сутність поняття «професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичної реабілітації» в контексті сучасної освітньої парадигми. Інноватика у вихованні. 2020. Вип. 12. С. 285–293.

Чепурна Н.О. Політико-управлінські аспекти професійної підготовки фізичних терапевтів в Україні. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 84, Том 2. С. 110–115.

Чепурна Н. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичної терапії та ерготерапії в закладах вищої освіти України. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2020. № 2. С. 102–109.

Чупрій І.К., Голод Н.Р., Янів О.В., Тудоси В.Г., Федорівська Л.П. Міжнародні стандарти освіти ерготерапевтів. Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу: матеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю (24 вересня 2021 р.), м. Яремче (Івано-Франківська обл.), 2021. С. 164.

Abysova M., Kravchuk M., Hurniak O. Digitalization in university education: didactic aspects. Information Technologies and Learning Tools. 2023. Vol. 93. № 1. Р. 68–79.

Medical biology: The study guide of the practical classes course / O.V. Romanenko, O.V. Golovchenko, M.G. Kravchuk, V.M. Grinkevich; Еdited by O.V. Romanenko. Kyiv: Medicine, 2008. 304 р.

Oliinyk M., Logush L., Palagniuk T. Formation of practical competences of future physical therapists and occupational therapists in the process of professional training. International Journal of Education Theory and Practice. 2020. Vol. 8. Issue 15. P. 7–13.

Pogorila I.O., Kuzmina K.I., Melnik A.O., Romanenko O.V. Sociopsychophysiological approach in the investigation on the first-year universiry students adaptation. International Journal of Psychophysiology. 2006. Vol. 61. Issue 3. P. 361–362.