PEDAGOGICAL PRINCIPLES OF FORMATION OF ENTREPRENEURIAL COMPETENCE OF TRAINEES OF ADVANCED TRAINING COURSES IN EMPLOYMENT CENTERS
PDF (Українська)

Keywords

підприємницька компетентність, курси підвищення кваліфікації, комунікативна складова, центр зайнятості, педагогічні засади. entrepreneurial competence, advanced training courses, communicative component, employment center, pedagogical principles.

How to Cite

ЛАВОШНИК, А. О. (2024). PEDAGOGICAL PRINCIPLES OF FORMATION OF ENTREPRENEURIAL COMPETENCE OF TRAINEES OF ADVANCED TRAINING COURSES IN EMPLOYMENT CENTERS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (4), 18-24. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.3

Abstract

The article considers the pedagogical aspects of the formation of entrepreneurial competence of students of advanced training courses held in employment centers. The main principles and methods that help to effectively introduce entrepreneurial knowledge and skills into the pedagogical process of employment centers are analyzed in detail. In particular, attention is focused on interactive methods, case analysis, role-playing games and other pedagogical tools aimed at practical mastering of the basics of entrepreneurship. The author also considers the importance of individualizing training, adapting content to the needs of the trainees, and interacting with practicing entrepreneurs to provide concrete examples and cases. Important aspects of the process of education and development of entrepreneurial skills of trainees who take advanced training courses at employment centers are studied. The author of the article considers the role of pedagogical methods in the formation of entrepreneurial competence, and also identifies key aspects that contribute to successful learning and development of entrepreneurial qualities among students. The article analyzes pedagogical strategies aimed at activating creative thinking and an innovative approach in the learning process. Practical aspects of using modern educational technologies to increase the effectiveness of the process of studying the subject and developing practical skills in students are also considered. The author of the article pays considerable attention to the individualization of the educational process, approaches to the identification and development of individual strengths of students, which contributes to the formation of personal qualities necessary for the successful implementation of entrepreneurial projects. The general conclusion of the article concerns the importance of taking into account pedagogical aspects in the development and implementation of advanced training programs in employment centers for the purpose of effective formation of entrepreneurial competence among trainees. Recommendations for teachers and training organizers regarding the effective implementation of the pedagogical principles of entrepreneurial competence formation in the context of professional development courses in employment centers are important.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.3
PDF (Українська)

References

Браун А. (2017). Вплив маркетингових комунікацій на розвиток підприємницької компетенції: випадок дослідження центрів професійної підготовки. Журнал професійної освіти і навчання. 30, 267–284.

Джонсон М. (2018). Стратегії маркетингових комунікацій для розвитку підприємницької компетенції в програмах продовженого навчання. Журнал дорослого та продовженого навчання. 42(1), 78–95.

Нічуговська Л. І., Ніколенко Л. М. (2022). Інноваційна педагогічна діяльність як чинник формування життєтворчої компетентності здобувача освіти. Дніпро : Видавець Біла К. О. 484.

Король І. В. (2017). Маркетинові комунікації: навчально-методичний посібник. Умань : ВПЦ «Візаві», 151.

Майковська В. І. (2020). Інтерактивні технології навчання (на прикладі дисципліни «Торговельне підприємництво») : навчально-методичний посібник. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка. 97.

Майковська В. І. (2018). Конструювання засобів реалізації моделі формування підприємницької компетентності фахівців. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д.Ушинського. 120, 99–106.

Майковська В. І. (2018). Філософські аспекти формування соціального середовища підприємництва на тлі викликів економіки знань. Соціально-економічні аспекти розвитку підприємництва в Україні. Умань : Видавець «Сочінський М. М.». 272.

Майковська, В. І. (2011). Дослідження мотивації в професійній підготовці фахівців під час застосування вищим навчальним закладом концепції маркетингу взаємодії. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка. 4–5, 287–295.

Підготовка майбутніх кваліфікованих кадрів до підприємницької діяльності в умовах розвитку малого бізнесу: теорія і практика: монографія (2020). Житомир: «Полісся». 292.

Розвиток професійної компетентності педагогічних працівників Нової української школи в умовах післядипломної освіти (2021) : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. інтернет-конференції (онлайн). Житомир : КЗ «Житомирський ОІППО» ЖОР, 257.

Тейлор С. (2015). Роль маркетингових комунікацій у розвитку підприємницької компетенції серед шукачів роботи. Міжнародний журнал підприємницької поведінки та досліджень. 21(3), 342–360.