FORMATION OF SOCIAL SKILLS IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS AS A PEDAGOGICAL PROBLEM
PDF (Українська)

Keywords

навички, соціальні навички, комплексні соціальні навички, учні початкової школи, формування соціальних навичок. skills, social skills, complex social skills, primary school students, formation of social skills.

How to Cite

ГОНЧАРОВА, О. К. (2022). FORMATION OF SOCIAL SKILLS IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS AS A PEDAGOGICAL PROBLEM. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 103-109. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.15

Abstract

The concept of «social skills» as a subject of pedagogical research is considered in the article. The essential connection between the concepts of «skills», «life skills» and «social skills» is revealed, social skills are singled out as a complex phenomenon by nature. On the basis of the analysis of pedagogical and psychological works, reference literature, comparison of definitions of the leading concepts of scientific intelligence the concepts are specified: skills – as actions which components become automatic in the course of formation; social skills – as special skills, a set of life skills of the individual, which includes the relevant human abilities. The complex social skills of primary school students (self-awareness, self-management and ability to reflect, social ideas, communication skills, responsibility in decision-making) and their manifestations are identified and characterized. An example of complex communication skills of primary school students in the set of its components (communication skills with peers, communication skills during the educational process, communication skills with adults, social ideas) and describes the criteria for their manifestation. Emphasis is placed on the possibilities and needs of teaching students social skills and their practice, which includes learning certain behavioral patterns and when, what and how to use them; the importance of the child’s preparedness for life in society, effective participation in various activities at the primary level of education, which determines its further success in life. The problem of formation of complex social skills in primary school students is outlined and the directions of further scientific research on the main ways of its solution are outlined.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.15
PDF (Українська)

References

Бейн К. Доброго ранку! Ми раді, що ви тут! Посібник для вчителів з проведення ранкової зустрічі / Під ред. Д. Емпсон. Children’s Resources International, Inc., Всеукраїнський фонд «Крок за кроком», 2004. 56 с.

Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. Ключові компетентності та ключові життєві навички в контексті викликів сучасного світу. Матеріали ІІ Міжнародного симпозіуму освіта і здоров’я підростаючого покоління 24–26 квітня 2018 р. С. 13–18.

Ґоулман Д. Емоційний інтелект. К. : «Vivat», 2018. 512 с.

Державний стандарт початкової освіти. Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: 1–2 класи. К. : ТД «ОСВІТА-ЦЕНТР+», 2018. 240 с.

Закон України «Про вищу освіту» // Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37–38. С. 2004. URL: https://zakon.help/law/1556-VII (дата звернення: 16.02.2022).

Енциклопедія освіти. К. : «Юрінком-Інтер», 2021. 1144 с.

Колмикова О. Формування соціальної компетентності учнів початкової школи у позаурочний час // Тав- рійський вісник освіти, 2016, № 3 (55).

Концепція Нової Української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska- shkola-compressed.pdf (дата звернення: 01.02.2022).

Лозова В. Теоретичні основи виховання і навчання : навч. посібник / В. І. Лозова, Г. В. Троцько. Харків : НТУ «ХПІ», 2002. 198 с. 10. Навички заради здоров’я. Навчання здоровому способу життя на засадах розвитку життєвих навичок // ВООЗ: Інформаційна серія «Здоров’я в школі». Документ 9. К. : Кобза, 2004. 123 с.

Pelco Lynn. Self-Regulation and Learning-Related Social Skills. Lynn Pelco, Evelyn ReedVictor. Intervention Ideas for Elementary School Students. Preventing School Failure, 2007. № 51. С. 36–42.

Психологічна енциклопедія / автор-упор. О. М. Степанов. К. : «Академвидав», 2006. 423 с.

Reimagining Life Skills and Citizenship Education in the Middle East and North Africa. A FourDimensional and Systems Approach to 21st Century Skills. Conceptual and Programmatic Framework. Executive summary. United Nations Children’s Fund. www.lsce-mena.org