THE USE OF BLENDED LEARNING FOR IMPROVING TEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT
PDF (Українська)

Keywords

дистанційна освіта, змішане навчання, педагогічна компетентність, професійний розвиток, підвищення кваліфікації, інформаційно-комунікаційні технології, цифровізація освіти distance education, blended learning, pedagogical competence, professional development, advanced training, information and communication technologies, digitalization of education

How to Cite

ШУПЛАТ, А. І. (2022). THE USE OF BLENDED LEARNING FOR IMPROVING TEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 2(4), 184-191. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.27

Abstract

A significant restriction of social interaction among people and dissemination of distance learning educational models contribute to developing of blended learning as form, which combines the growth potential of formal and non-formal education. It is defined, that blended learning is a convenient method to facilitate the educational process, improvement of professional competence, skills, initiative, responsibility and learning capability. The benefits of blended learning make it particularly usable both students and teachers. Blended learning need to be investigated because it is modern organization form of education process, which is more flexible, mobile, efficient, integrated and adapted to the requirements of the daily routine of society, in particular, teachers. Accordingly, blended learning is a necessity in the context to upgrade the standard of teachers and to provide more teachers, since it is qualifications of teachers play a role in the formation of socially oriented and multifunctional education system. Moreover, one of the characteristics of modern formal education is the absence of appropriate and innovative methodology and current teaching techniques. The article is devoted to the analysis of blended learning, which has priorities with respect to traditional full-time education, allows the streamlining of learning processes and helps to create the best possible conditions for professional development of teachers. Comparison, methods of abstraction, analysis and generalization, graphic and tabular modeling are the research methods which were used in the article. It is defined, that to modernize education to face constraints social interaction, new challenges and needs of the society, to improvement of educational methods, to create a more balanced between formal and non-formal education are a necessity. The key variables and characteristics of blended learning, features of practical use non-formal, informal and blended learning by teachers in process of professional development, improvement of pedagogical competence were determined by authors. So, based on established theoretical and methodological research, the blended learning has a lot of advantages over traditional full-time education, accordingly, the blended learning of teachers needs to be developed.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.2.27
PDF (Українська)

References

Андріянова Г., Крутін О., Скора Н., Шульга І. Концепція змішаного навчання (blended learning). Впровадження моделі змішаного навчання для вивчення англійської мови. Збірник наукових праць SCIENTIA. 2021. № 4. С. 51–56.

Бабаєв В. М., Стадник Г. В., Момот Т. В. Цифрова трансформація у сфері вищої освіти в умовах глобалізації. Комунальне господарство міст. Соціальні та поведінкові науки. 2019. Т. 2. Вип. 148. С. 2–9.

Биков В. Ю., Буров О. Ю. Цифрове навчальне середовище: нові технології та вимоги до здобувачів знань. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. 2020а. № 55. С. 11–22. DOI: 10.31652/2412-1142-2020-55-11-22.

Биков В., Спірін О., Пінчук О. Сучасні завдання цифрової трансформації освіти. Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2020б. № 1. С. 27–36. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27-36.

Вембер В. П., Настас Д. Л. Модернизация образовательного процесса подготовки будущих учителей начальной школы. Norwegian Journal of development of the International Science. 2020. № 38. С. 34–38.

Романовський О. Г., Квасник О. В., Мороз В. М., Підбуцька Н. В., Резнік С. М., Черкашин А. І., Шаполова В. В. Фактори розвитку та напрями вдосконалення дистанційної форми навчання в системі вищої освіти України. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. № 74 (6). С. 20–42.

Спірін О. М., Лупаренко Л. А. Досвід використання програмної платформи Open Journal Systems для інформаційно-комунікаційної підтримки науково-освітньої діяльності. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. № 61 (5). С. 196–218. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_61_5_19 (дата звернення: 29.10.2021)

Annalene van Staden A., & Purcell N. Multi-Sensory Learning Strategies to Support Spelling Development: a Case Study of Second-Language Learners with Auditory Processing Difficulties. International Journal on Language, Literature and Culture in Education. 2016. Vol. 3(1), pp. 40–61.

Classification of learning activities – manual (CLA). Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2016. P. 43.

European Commission. The EU in the world: 2020 edition. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2020. P. 149.

Kukulska-Hulme A., Beirne E., Conole G., Costello E., Coughlan T., Whitelock D. et al. Innovating Pedagogy 2020: Open University Innovation Report 8. Milton Keynes: The Open University, 2020. P. 48.

Rumble G., Harry K. The Distance Teaching Universities. London, UK : Routledge, 2018. P. 258.

Yakymchuk I., Hlazunova O. Use of massive open online courses to develop media educational competence of teachers of professional pre-higher education institutions. Pedagogy and Psychology of Sport. 2021. No. 7 (1). Pp. 76–84. DOI: https://doi.org/10.12775/PPS.2021.07.01.004.