CATEGORY “MUSICAL COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS” IN MODERN PEDAGOGICAL SCIENCE
PDF (Українська)

Keywords

компетентність, професійна компетентність, музична компетентність, структура, майбутній учитель початкових класів, початкова освіта competence, professional competence, musical competence, structure, future primary school teacher, primary education

How to Cite

ШПІЦА, Р. І., & ТАРАСЕВИЧ, К. С. (2022). CATEGORY “MUSICAL COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS” IN MODERN PEDAGOGICAL SCIENCE. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(4), 203-209. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.30

Abstract

The article outlines different approaches to the disclosure of the concept of “competence” in the scientific literature. The definition of “musical competence of a teacher” is considered through the delineation of relevant categories. Its significance in the music-pedagogical plane in the context of preparation of the future primary school teacher is revealed. Generalization of scientific research of domestic and foreign scientists, analysis of modern research and delineation of musical competence in the State Standard as the ability to understand and creative self-expression in the field of music through music, allowed us to formulate a definition of “musical competence of future primary school teachers”. The key characteristics of the musical competence of the future primary school teacher are outlined. The study of this phenomenon and its components in modern scientific research has allowed to formulate and specify the components of musical competence of the future primary school teacher in the educational process of free education. The article proves that the development of musical competence of future primary school teachers is a complex multilevel process of acquiring personality traits of a specialist (future primary school teacher), which includes relevant knowledge, skills, professional and personal qualities and motivation for future music and professional activities. The study of the state of the problem in scientific research allowed to highlight the importance of the development of musical competence of the future teacher, as it plays an important role in practical learning activities and occurs during seminars and practical tasks, participation in music and literary circles, ensemble singing, creative competitions and internships in secondary schools and involvement in concert performances.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.30
PDF (Українська)

References

Академічний тлумачний словник української мови. Онлайн-версія академічного тлумачного «Словника української мови» в 11 томах (1970–1980). Том 4. 1979. 250 с.

Бондар С. Термінологічний аналіз понять «компетенція» і «компетентність» у педагогіці: їх сутність та структура. Освіта та управління. 2017. Т. 10. № 2. С. 95–99.

Гаврілова Л. Г., Орєхова В. В. Структура мистецтвознавчої компетентності майбутніх учителів музики початкової школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми, 2017. № 5 (69). С. 230–240.

Державний стандарт базової і повної середньої освіти України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalnaserednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti.

Докторович М. Соціальна компетентність як наукова проблема. Психологія і суспільство. 2009. № 3. С. 145.

Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради, 2014, № 37–38. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Козир А. В. Компетентність як необхідний компонент професійної майстерності викладачів мистецьких дисциплін. Матеріали VІ культурологічних читань пам’яті Володимира Подкопаєва. Національний мовно-культурний простір України в контексті глобалізаційних та євроінтеграційних процесів : Всеукраїнська науково-практична конференція : зб. матер., Київ, 3–5 червня 2008 р. Київ : ДАКККіМ, 2009.

Михайлова Л. М. Естетичне виховання молоді: компетентнісний підхід. Вісник національного технічного університету України. Філософія. Психологія. Педагогіка. 2019. № 1. С. 158–162.

Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Бібліотека з освітньої політики. / Під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 6–93.

Олексюк О. М. Музично-педагогічний процес у вищій школі. Київ : Знання України, 2009. 123 с.

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва. Київ : Освіта України, 2018. 274 с.

Пушкар Л. Формування музичних компетенцій бакалаврів дошкільної освіти в межах курсу «Теорія та методика музичного виховання». Актуальні питання мистецької освіти та виховання. Київ, 2014. Вип. 1–2. С. 164–173. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmov_2014_1-2_18.

Федоришин В. І. Професіографічне моделювання діяльності вчителя музики. VІ Культурологічні читання пам’яті Володимира Подкопаєва «Національний мовно-культурний простір України в контексті глобалізаційних та євроінтеграційних процесів». Київ : ДАКККіМ, 2009. С. 148–150.

Цюлюпа Н. Педагогічні умови формування методичної компетентності майбутнього вчителя музики в процесі інструментальної підготовки : дис. … канд. пед. наук. Київ, 2009. 213 с.

Shpitsa R. Cloud Technologies in Art Entrepreneurship Education. / T. Holinska, O. Komarovska, O. Melnyk, L. Pet’ko, R. Shpitsa, O. Sova, T. Strohal. Journal of Entrepreneurship Education (JEI). USA. 2019. Vol: 22. Issue: 5. Р. 1–6. Print ISSN:1528-2651. Indexed in SCIMAGO, SCOPUS, CiteFactor, DRJI, UGC, SIS, 2019. S. 84–92.

Shpitsa R. The role of interactive methods in building professional identity of future music art teachers in the context of online learning / L. Solar, L. Ilchuk, I. Ratynska, O. Melnyk, R. Shpitsa. Journal of Interdisciplinary Research. 11, 2021. P. 84–92. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/35562, ISSN 1804-7890; 2464-6733.