TRAINING OF FUTURE PRESCHOOL TEACHERS FOR MUSICAL EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN THE CONTEXT OF MODERN HIGHER EDUCATION
PDF (Українська)

Keywords

підготовка, майбутні вихователі, діти дошкільного віку, музично-естетичне виховання, музична діяльність, музикотерапія training, future preschool teachers, preschool children, music and aesthetic education, musical activities, musicotherapy

How to Cite

ПІДЛИПНЯК, І. Ю. (2022). TRAINING OF FUTURE PRESCHOOL TEACHERS FOR MUSICAL EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN THE CONTEXT OF MODERN HIGHER EDUCATION. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(4), 152-157. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.22

Abstract

The article is devoted to the relevant problem of preparing a future preschool teacher for music education of preschool children. Under the growth of competition of educational services, the problem of quality of preparation of the expert of innovative type who is capable to realize educational standards, to introduce new educational technologies acquires special value. Training a future preschool teacher testifies to expansion of professional competencies that are caused by orientation on new tendencies of development of education in Ukraine and priorities of the present. Modern preschool teacher must be dynamic and mobile in the changing conditions of Ukrainian society and effectively realize their personal potential creative approach to the professional activities. The issues of gaining musical and pedagogical knowledge, skills and abilities that contribute to the solution of creative tasks of educational process are considered. It is especially important for a preschool teacher to help a child to reveal his individuality, to promote his comprehensive development, personal formation. Means of aesthetic education are described. Possibilities of using children’s music by Ukrainian composers in the process of musical and aesthetic development of preschoolers at music lessons in preschool institutions are revealed. Particular importance is attached to music. After all, it directly affects a child’s feelings, helps him to better understand the world. That is why music and pedagogical training of future preschool teachers is so important today. Thus, special importance is given to the domestic education system, which at the present stage of its development has embarked on the path of quality training of future preschool teachers, able to work creatively and productively to improve their knowledge, skills, abilities in various musical activities in order to expand their professional competence in modern conditions of pedagogical reality. Within the framework of musical and pedagogical training, students form musical and aesthetic competence, which is expressed in the presence of a certain basis of knowledge and willingness to use theoretical knowledge in practical experience for the successful solution of problems of musical development of children.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.22
PDF (Українська)

References

Бєлікова О.А. Підготовка вихователів до розвитку особистості дошкільника засобами музичного мистецтва. Педагогіка вищої та середньої школи. Кривий Ріг, 2013. Вип. 37. С. 255–261.

Газіна І.О. Музична компетентність вихователя та її роль в умовах діяльності дошкільного навчального закладу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2011. Вип. 7. С. 299–302.

Желан А.В. Етапи розвитку музичної компетентності майбутніх вихователів ДНЗ. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2016. Вип. 73 (2). С. 75–79.

Каспрук І.М. Музична компетентність як обов`язковий елемент фаховості майбутнього педагога-вихователя. Психолого-педагогічна підготовка майбутніх фахівців у контексті сучасних реформ: тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції. Львів: Растр-7, 2018. С.46–48.

Нечай С. Про підготовку майбутніх педагогів до музичного виховання дошкільників в умовах сучасної вищої освіти. Вісник Інституту розвитку дитини: зб. наук. праць. 2011. С. 80–87.

Підлипняк І.Ю. Музична терапія як засіб розвивально-корекційного пливу на дітей. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницьий державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» – Дод. 1 до Вип. 37, Том ІІІ (71). К.: Гнозис, 2016. С. 191–197.

Половіна О. Дитина у світі мистецтва. Дошкільне виховання. 2021. № 2. С. 3 – 8.

Романюк І. Музичне виховання. Організація роботи у дошкільному навчальному закладі: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець, 2014. 280 с.

Теорія та методика музичного виховання дошкільників: навчально-методичний посібник [для студентів педагогічних вузів] / уклад. : І.Ю. Підлипняк. – Умань : ФОП Жовтий О.О., 2017. 116 с.

Burnard P. How children ascribe meaning to improvisation and composition: Rethinking pedagogy in music education. Music Education Research, no. 2, 2000. р. 7–23. https://doi.org/10.1080/14613800050004404.