DEVELOPMENT OF THE CONCEPT OF KEY COMPETENCES IN THE WORKS OF EUROPEAN AND UKRAINIAN SCIENTISTS
PDF (Українська)

Keywords

компетентнісний підхід, компетентність, ключові компетентності, порівняльний аналіз competency approach, competency, key competencies, comparative analysis

How to Cite

МАКЄЄВ, С. Ю. (2022). DEVELOPMENT OF THE CONCEPT OF KEY COMPETENCES IN THE WORKS OF EUROPEAN AND UKRAINIAN SCIENTISTS. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, 1(4), 143-151. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.21

Abstract

The article explores approaches of Ukrainian and European scientists to the definition of “key competencies” within the competency approach. The author underlines that implementation of the competency approach is one of the most important guidelines for change in the national education system, and to achieve the goal of general secondary education requires the formation of key competencies. The genesis of key competencies definition in education, their gradual formation in European and Ukrainian pedagogical science is considered. Key competencies are defined as those that everyone needs for personal realization, development, active citizenship, social inclusion and employment and that are able to ensure personal fulfillment and lifelong success. The comparative analysis of key competencies definition is performed, and it is shown that in the modern scientific and pedagogical literature and normative documents the key competencies include from 8 to 11 competencies. It is noted that the main role in the development of definition and listing of key competencies belongs to international organizations that have generalized the work of the world pedagogical community. The approaches to the definition of key competencies set out in the documents of international educational institutions have allowed Ukrainian scientists to make their own definitions and generalizations, which are enshrined in state educational documents. It is determined that the classification of key competencies correlates with the content of education and the main areas of social life in which the personality carries out its activities and realizes itself. The author emphasizes that the definition of key competencies corresponds to the experience of developed countries, in the education of which the competency paradigm has been embodied, so the need for its introduction into Ukrainian educational system is undoubted. Among the promising areas of subsequent researches, the author includes determining the content of the system of concepts that make up natural science competency and ways of forming natural science competency in middle school students.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.21
PDF (Українська)

References

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / Під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 45–50.

Ващенко Л. С. Уміння вчитися – ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. № 5 (43). С. 1–14. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v43i5.1130.

Кучерук О. А., Магдич Т. П. Використання електронних освітніх ресурсів для формування громадянської компетентності учнів ліцею на уроках української мови. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. № 1 (75). С. 56–75. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3515.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ : МОН України, 2016. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Овчарук О. В. Компетентнісний підхід в освіті: загальноєвропейські підходи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5 (13). С. 13–18. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v13i5.176.

Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. / Під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 5–14.

Паламар С. П. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освітологічний дискурс. 2018. № 1–2. С. 267–278.

Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / Під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 15–24.

Пометун О. І. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти. Рідна школа. 2005. № 1. С. 65–69.

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898 / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п.

Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Романчук Н. О., Романчук Н. І. Компетентнісний підхід в освіті: Концепції, суть, зміст. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 4. С. 119–122.

Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union. 04 June 2018. Vol. 61. C. 189. P. 7–13.

Delors J. Learning: The Treasure Within. UNESCO, 1996. 46 p.

Key Competencies. A developing concept in general compulsory education. Brussels : Eurydice, 2002. 182 p.

Key Competences for Lifelong Learning. European Reference Framework. Brussels : European Commission, 2005. 12 p.

Hutmacher W. Key competencies for Europe. Council for Cultural Cooperation (CDCC) a Secondary Education for Europe : Report of the Symposium, Berne, Switzerland, 27–30 March 1996. Strasburg, 1997. 72 p.

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC). Official Journal of the European Union. 30 December 2006. Vol. 49. L. 394. P. 10–18.