СТУДЕНТСЬКА АВТОНОМІЯ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНЦІЙ ХХІ СТОРІЧЧЯ
PDF

Ключові слова

автономія, навчальний процес, мотивація, освіта, компетентність autonomy, learning process, motivation, education, competence

Як цитувати

ЧИЖИКОВА, І. В. (2021). СТУДЕНТСЬКА АВТОНОМІЯ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНЦІЙ ХХІ СТОРІЧЧЯ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», 1(3), 154-161. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.23

Анотація

Статтю присвячено вивченню студентської автономії в контексті розвитку компетенцій ХХІ сторіччя. У статті розглядається походження й значення поняття «студентська автономія» та наводиться порівняльна характеристика основних визначень «автономії». Представлено хронологію становлення цього поняття у закордонних та вітчиз- няних наукових працях, яке у загальному розумінні позначає відповідальну роль студента у процесі навчання та його здатність самостійно приймати рішення стосовно навчального процесу. «Автономія» передбачає право вибору, яке надається студенту, що посилює процес формування у нього професійної компетентності і зумовлює використання певної низки стратегій та підходів для її розвитку у студентській аудиторії. У статті поставлено наголос на зміні ролі викладача в освітньому процесі. У контексті цього дослідження стає очевидним перехід від моделі, центрованої на ролі викладача, яка домінувала в освіті багато років, до під- ходу, орієнтованого на студента (“student-oriented approach”) та на понятті «навчання протягом життя» (“life-long learning”). В сучасних умовах студенти повинні вчитися не лише застосовувати різні стратегії навчання, але й також обирати найефективніші з них відповідно до мети та індивідуальної направленості у навчанні. Навчальні завдання мають бути націлені на формування стратегічних навичок та здібностей до самооцінювання. Зокрема, навиків, які роблять людей більш стратегічно компетентними у очікуваних соціо-економічних та технологічних контекстах. На підставі аналізу робіт вчених можна констатувати, що автономія студентів є одним із факторів успішного навчання. Отже, пріоритетним завданням викладачів є формування автономних навиків студентів. Аналіз літературних джерел з питань автономії довів, що не існує єдиного визначення цього поняття у науці. Також було визначено, що більшість вітчизняних фахівців поділяють думку закордонних вчених стосовно фено- мену «автономія».

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.23
PDF

Посилання

Аніщенко І. М. Організація автономного навчання іноземної мови у навчальному процесі вищої школи. Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет конференції. Умань. 2020. С. 17–20.

Белявська О. О. Автономія у навчанні іноземних мов. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15748/1/120_Beliavska.pdf (дата звернення 06.08.2021).

Велика українська енциклопедія. Автономія. URL: https://vue.gov.ua/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%8F (дата звернення 28.07.2021).

Гагіна Н. В. Умови розвитку навчальної автономії студентів ВНЗ. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. Чернігів, 2014. Вип. 117. С. 309–311.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / за ред. С. Головко. Київ, 1997. С. 13.

Дмітренко Н. Є. Генеза проблеми автономного навчання в зарубіжній педагогічній теорії і практиці. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2018/8/15.pdf (дата звернення 07.08.2021).

Коряковцева Н. Ф. Автономия учащегося в процессе изучения иностранного языка и культуры. Автономность в практике обучения иностранным языкам и культурам: сб. науч. тр. МГЛУ. Москва, 2001. Вып. 461. С. 12–28.

Роджерс К. Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека: Пер. с анг./Общ. ред. и предисл. Исениной Е.И. Москва : Издательская группа «Прогресс», «Универс». 1994. С. 359–364.

Соловова Е. М. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций Москва : Просвещение. 2006. 239 с.

Соловова Е. Н. Методическая подготовка и переподготовка учителя иностранного языка: интегративно-рефлексивный поход : монография. Москва, 2004. 336 с.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення 25.07.2021).

Тезаурус английского языка.URL: https://dictionary.cambridge.org/ru/%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D1%8C/%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%BB%D0%B8%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9/autonomy (access available 30.07.2021).

Філософський енциклопедичний словник / за ред. Л. В. Озадовська, Н. П. Поліщук. Київ, 2002. С. 8–9.

Benson P., Voller P. Autonomy and Independence in language learning. London and New York : Longman, 1997. pp. 177–194.

Benson P. Teaching and Researching Autonomy in Language Learning. Harlow : Longman. 2001. pp.25–27.

Bluashvili N. Ways to get started in teaching writing autonomy. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. № 2. 2021. С. 67–71.

Craude C. The playful frame. Design and use of a gamified application for foreign language learning. University of Oslo. 2017. 98 p.

Dickinson L. Learner training. In A. Brookes & P. Grundy(eds.) Individualization and Autonomy in Language Learning. ELT Documents, 131. London: Modern English Publications and the British Council. 1988. pp. 45–53.

Esch E. Learner training for autonomous language learning. In Benson P. & Voller P. (Eds.) Autonomy and independence in language learning. London: Longman. 1997. pp. 164–176.

Harden R. M. The good teacher is more than a lecturer – the twelve roles of the teacher. Medical Teacher. 2000. № 22(4). pp. 334–347.

Holec H. Autonomy in foreign language learning (first published 1979, Strasbourg: Council of Europe). Oxford: Pergamon. 1981. pp. 3–7.

Little D. Leaning as dialogue: the dependence of learner autonomy on teacher autonomy. System 23/2. 1995. pp. 175–181.

Little D. Autonomy in language learning: papers from a conference. London, 1990. pp. 7–13.

Little D. Learner autonomy 1: definitions, issues and problems. Authentik. 1991. URL: https://www.researchgate.net/publication/259874253_Learner_Autonomy_1_Definitions_Issues_and_Problems (access available 29.07.2021).

Littlewood W. Communicative Language Teaching. Cambridge, 1981. 225 p.

Murray G. Social dimensions of autonomy in language learning. London: Palgrave Macmillan UK. 2004. p. 277.

Nesrin Oruç Ertürk. Language Learner Autonomy: Is it Really Possible? Procedia – Social and Behavioral Sciences, Volume 232. 2016. pp.650-654. ISSN 1877-0428. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.10.089.

Oxford R. Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle. 1990. 342 p.

Thesaurus. URL: https://www.merriam-webster.com/thesaurus/autonomy (access available 01.08.2021).

Wenden A. How to Be a Successful Language Learner: Insights and Prescriptions from L2 Learners. Learner Strategies in Language Learning. Cambridge: Prentice-Hall. 1987. pp.103–116.