Анотація
У статті охарактеризовано основні напрямки супроводу, проаналізовано різні наукові підходи до розуміння соціально-педагогічного супроводу, визначено поняття «соціально-педагогічний супровід», розкрито особливості соціально-педагогічного супроводу дітей та молоді-переселенців у новій територіальній громаді. Мета роботи – проведення огляду наукових досліджень та аналізу здійснення соціально-педагогічного супроводу дітей та молоді-переселенців у територіальних громадах в сучасних реаліях. Проаналізовано соціально-педагогічний супровід як циклічний процес, описано основні його етапи, представлено основні методи соціально-педагогічної роботи з дітьми та молоддю-переселенцями, зокрема, соціально- педагогічна допомога, підтримка, профілактика; вибір програми і плану дій; обговорення альтернативних шляхів вирішення проблеми, тощо. Висвітлено різні види соціальних послуг щодо роботи з дітьми та молоддю-переселенцями для відновлення їхнього фізичного та психологічного благополуччя та інтеграції в суспільство. Розглянуто роль фахівців соціальної сфери: соціальних працівників, соціальних педагогів, які займаються допомогою переселенцям у забезпеченні їх адаптації та розвитку у новому середовищі територіальної громади. Досліджено сучасні програми підтримки психічного здоров’я населення, зокрема, Національну програму психічного здоров’я та психосоціальної підтримки, Всеукраїнську програму ментального здоров’я «Ти як?» та інші. Методологія дослідження ґрунтується на наукових та науково-практичних підходах, а також методах дослідження, зокрема: систематизація та узагальнення інформації щодо актуальних методів соціально-педагогічної роботи під час соціально-педагогічного супроводу дітей та молоді-переселенців у територіальних громадах. Наукова новизна полягає в дослідженні процесу соціально-педагогічного супроводу дітей та молоді-переселенців у територіальних громадах. Висновки. Визначено, що мета соціально-педагогічного супроводу дітей та молоді-переселенців полягає у створенні умов для успішної адаптації, інтеграції у групи ровесників та інші нові соціальні середовища, зокрема у територіальні громади.
Посилання
Алєксєєнко Т., Бибик Д., Гончар Л., Куниця Т. Соціально-педагогічний супровід дітей вимушених. Кропивницький, 2020. 208 с.
Дослідження «Вплив війни на молодь в Україні». Громадська організація «Центр дослідження суспільства» (Cedos) URL: https://cedos.org.ua/researches/vpliv-vijni-namolod-v-ukrayini/ (дата звернення 06.09.2023).
Біличенко Г. В. Сутність соціально-педагогічного супроводу освітнього процесу. Молодий вчений. 2019. No10.1 (74.1). С. 19-23.
Гладишко Є. Роль соціального педагога як медіатора в організації безпечного освітнього середовища (німецький досвід). Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота. Том 1 № 9 (2023). С. 11-17.
Григоренко І. Соціально-педагогічна робота з внутрішньо переміщеними особами в сучасних умовах. Навчальний посібник. Полтава, 2017. С. 100.
Коваль Г. Словник професійної термінології для майбутніх фахівців сфери соціальної роботи. Львів, 2021. 208 с.
Коляденко С. Семантичний та методологічний аналіз поняття «соціально-педагогічний супровід». Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка: збірник наукових праць, 17 (1), 2013. С. 110-118.
Кубіцький С. Педагогіка партнерства як основа особистісного та професійного розвитку учасників освітнього процесу на гуманістичних засадах. The 6th International scientific and practical conference «World science: problems, prospects and innovations» (February 23-25, 2021) Perfect Publishing, Toronto, Canada. 2021. 792 p.
Кубіцький С.О. Аналіз освітньо-професійних програм підготовки фахівців за спеціальністю 231 «Соціальна робота». ScienceRise. Pedagogical Education. 2017. № 6. С. 18–22.
Опансенко О. Аналіз освітніх програм професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів в умовах сьогодення. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». Вінниця, 2024. С. 120.
Пєша І., Сопівник І., Галайдюк В., Кошук О. Соціальна робота з сім’ями, дітьми та молоддю. Навчальний посібник. Київ, 2023. 449 с.
Пєша І. Збереження психічного здоров’я молоді в умовах повномасштабної війни. Соціальна робота та соціальна освіта / практика соціальної роботи та соціальної освіти, № 2(11), 2023. С. 106-113.
Levchenko, N., Isachenko, V., Morhai, L., Koliada, N., Polishchuk, N. (2022) Youth Work in a Higher Education Institution: Formation and Prospects of Development. Lecture Notes in Networks and Systemsthis link is disabled, 319, pp. 1242-1249.