Анотація
Незважаючи на зростання уваги до позашкільної освіти, у даний час у зарубіжних дослідженнях і практиках відсутні її загальновживані визначення і теоретичні рамки. У статті зроблено спробу визначення загальних характеристик та особливостей позашкільної діяльності. Пріоритетне завдання позашкільної освіти у зарубіжних країнах полягає в тому, що вся організація діяльності ґрунтується на запитах сім’ї, потребах та інтересах дітей і молоді. Окреслено та описано головні тенденції розвитку позашкільної освіти. У статті представлено накопичений досвід зарубіжних країн в контексті організації діяльності закладів позашкільної освіти, структури закладів, організацію активності дітей та програми послуг, які надаються в системі позашкільної освіти. У статті представлено принципи та міжнародні нормативно-правові документами на яких ґрунтується діяльність загальноєвропейської спілки закладів та організацій вільного часу дітей і молоді (EAICY), яка була створена у жовтні 1991 року, асоційованим членом якої стала й Україна. У статі виявлені характеристики щодо організації, змісту та характеру взаємодії з учнями, сім’ями та громадськими організаціям, які дають змогу розмежувати позашкільну освіту від, наприклад, освітнього дозвілля та тьюторства. Виявлені спільні характеристики, що дозволяють реконструювати визначення поняття позашкільної освіти, яка є структурованою, добровільною діяльністю дітей спрямована на розвиток особистісних і соціальних навичок, за своїм змістом виходить за межі шкільної програми. У дослідження аргументовано, що за десятиліття розвитку зарубіжної наукової думки відбулося формування теоретичних підходів, щодо визначення позашкільної освіти, незважаючи на те, що за назвами вони різні, проте за змістовою сутністю одинакові.
Посилання
Биковська, О. (2006). Порівняльний аналіз системи позашкільної освіти України і Польщі Теоретико-методологічні основи виховання творчої особистості учнів в умовах позашкільних закладів: матеріали наук-практ. конф. Київ. Грамота . Ч І С. 58-72.
Єгорова, О.І., Биковська, О.В. (2017). Позашкільна освіта: міжнародний досвід і кращі практики громадянського виховання дітей і молоді. Київ. НПУ імені М.П. Драгоманова. 148 с.
Позашкільна освіта, 2018: десять перемог. URL: http//www.ukrinform.ua/.../2604864-pozaskilna-osvita-2018-desat-peremog.html
Ворона, Л. (2021). Актуальні аспекти позашкільної освіти : зарубіжний досвід. Вісник Запоріжського національного університету. (3):13-18.
Литовченко, О. В. (2023). Неформальна освіта дітей та молоді: Європейські цілі і цінності. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/722895/1/Lytovchenko_values.pdf
Нос, Л., Бойко, М. (2019). Порівняльний аналіз сучасної позашкільної освіти в Україні та США. Молодий вчений, 9 (73), 91-94. Режим доступу: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-9-73-20
Bronfenbrenner U., Morris P.A. (1998). The ecology of developmental processes. New York. John Wiley. P. 993–1028.
European Association of Institutions of Non-formal Education of Children and Youth. (EAICY) URL: http://www.eaicy.cz/.
Fredricks, J. A., Eccles, J. S. (2006) Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental psychology. Vol. 42, no. 4. P. 698.
Craft, S.W. (2012). The impact of extracurricular activities on student achievement at the high school level. 2012. 94 p.
Larson, R.W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American psychologist. Vol. 55, no. 1. P. 170.
Leisure & Non-formal Education (2008). A European Overview of After– and Out-of-School Education. Clarijs, René (ed.). Prague, Czech Republic: EAICY. 118 p.
Perianes-Rodriguez A., Waltman L., Van Eck N.J. (2016). Constructing bibliometric networks: A comparison between full and fractional counting . Journal of Informetrics. Vol. 10, no. 4. P. 1178–119.
Pozachkilna osvita (2014): Kytay, Yaponiya, Frantsiya. Pozachkillya № 8. S. 6-8.