ТЕХНОЛОГІЇ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ПРАКТИЦІ
PDF

Ключові слова

педагогічні технології, освітні технології, технології навчання, інформаційні технології, технології дистанційного навчання, мультимедійні технології pedagogical technologies, educational technologies, learning technologies, informational technologies, distant learning technologies, multimedia technologies

Як цитувати

ТКАЧЕНКО, О. М. (2024). ТЕХНОЛОГІЇ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ПРАКТИЦІ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 99-104. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.14

Анотація

У статті висвітлено поняття технології у педагогічному процесі, систематизовано види технологій, які застосовуються в освітній практиці, розглянуто причини появи та етапи розвитку нових технологій. На основі застосування загальнонаукових (аналіз, синтез, узагальнення, систематизація) та конкретно-наукових (порівняльно-зіставний аналіз) методів дослідження доведено суттєвий вплив технологій на вдосконалення процесу навчання, а також здатність технологій розвиватися, підлаштовуючись під актуальні потреби освітнього процесу. Проблема технологізації педагогічного процесу розглядалася такими науковцями, як О. Янкович, І. Дичківська, І. Прокопенко, П. Лузан, Ю. Руднік, Н. Сорокіна, В. Белан та ін. На основі узагальнення наукових думок провідних дослідників технологій в освітньому процесі було визначено зміст понять «освітня технологія», «педагогічна технологія», «технологія навчання», «інформаційна технологія», а також відмінності у сфері призначення кожної з них, охарактеризовано основні риси, притаманні будь-якій науково обґрунтованій технології. Крім того, було встановлено, які саме технології використовуються в закладах освіти найчастіше. Варто зазначити, що важливими складовими структури педагогічної технології є концептуальна частина, змістова частина, процесуальна частина, програмно-методичне забезпечення та професійний компонент. Встановлено, що першим і одним з найвизначніших етапів процесу створення нової педагогічної технології є визначення її мети, а також зазначено, з яких пунктів повинен складатися цільовий компонент педагогічної технології. Важливим є твердження, що нові технології спрямовані на перетворення учня з об’єкта навчальної діяльності на суб’єкта, який відіграє значну роль у творенні навчального процесу. Сфокусовано увагу на визначальній ролі інформаційних технологій, технологій дистанційного навчання, мультимедійних технологіях, проєктних технологій в реаліях сучасного життя, оскільки вони спонукають до творчого пошуку інформації, розвивають вміння самостійно здобувати необхідні знання, сприяють розвитку критичного мислення учнів, почуття відповідальності та впевненості у власних силах.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.14
PDF

Посилання

Барладим В. М. Педагогічні технології: аналіз та перспективи їх використання. Інформаційні технології і засоби навчання, 5 (37). Київ, 2013. с. 116-126.

Белан В. Ю. Підготовка майбутніх учителів професійних технічних предметів зі використанням технологій дистанційного навчання в університетах Республіки Польща: дис. …д-р. філос. : 015. Київ, 2021. 365 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник. К.: Академвидав, 2004. 352 с. (Альма-матер)

Лузан П. Г. Суть і дефініція поняття "Педагогічна технологія" / П. Г. Лузан // Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2013. № 6. С. 12-18. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvipto_2013_6_4

Педагогічні технології в підготовці вчителів : навчальний посібник / кол. авторів ; за ред. І. Ф. Прокопенка. 3-є вид., допов. і переробл. Харків : ХНПУ, 2018. 457 с.

Руднік Ю. В. Підготовка вчителів початкової школи до застосування інноваційних технологій навчання іноземних мов: дис. …канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2018. 338 с.

Сорокіна Н. В. Формування професійної іншомовної компетентності майбутніх філологів засобами мультимедійних технологій: дис. …канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2016. 219 с.

Янкович О. І. Освітні технології сучасних навчальних закладів: навчальнометодичний посібник / О. Янкович, Ю. Беднарек, А. Анджеєвська. Тернопіль : ТНПУ ім В. Гнатюка, 2015. 212 с.

Kakembo Aisha Annet. (2024). The Role of Technology in Language Learning: Tools and Techniques. EURASIAN EXPERIMENT JOURNAL OF SCIENTIFIC AND APPLIED RESEARCH, 5(2):26-30

Misiura, Ya. Yu. Teaching english to generation Z = Особливості викладання англійської мови для покоління Z / Ya. Yu. Misiura // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. Вип. 61. С. 184-187.

Regmi, Kapil. (2023). Learning technology beyond positivism and criticism: Reconnecting learning with society through online teaching. Research in Education. 1-16. 10.1177/00345237231183342.

Sailer, Michael & Maier, Rebecca & Berger, Sonja & Kastorff, Tamara & Stegmann, Karsten. (2024). Learning activities in technology-enhanced learning: A systematic review of meta-analyses and second-order meta-analysis in higher education. Learning and Individual Differences. 112. 102446. 10.1016/j.lindif.2024.102446.