НОВІТНІ ПІДХОДИ ТА ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
PDF

Ключові слова

професійна ідентичність, педагогічні технології, інновації, професійний розвиток professional identity, pedagogical technologies, innovations, professional development

Як цитувати

МІРОШНІЧЕНКО, О. В. (2024). НОВІТНІ ПІДХОДИ ТА ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 76-83. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.11

Анотація

Стаття присвячена вивченню сучасних підходів до формування професійної ідентичності вчителів початкових класів, що є критично важливим аспектом у контексті сучасної освітньої системи. Професійна ідентичність розглядається як ключова складова педагогічної діяльності, яка визначає не лише особистісні характеристики вчителя, але й його здатність ефективно впливати на навчальний процес та розвиток учнів. У статті детально аналізується, як професійна ідентичність формується під впливом різних факторів, включаючи освітні програми, соціальне оточення та особистісні цінності майбутніх педагогів. Одним з центральних аспектів статті є розгляд впливу інноваційних педагогічних технологій на формування професійних якостей вчителя. Сучасні технології, такі як інтерактивні навчальні платформи, віртуальна та доповнена реальність, а також адаптивні системи навчання, відкривають нові можливості для підвищення якості освіти. Вони вимагають від вчителя не лише володіння технічними навичками, але й здатності креативно підходити до викладання, адаптуючись до різних навчальних ситуацій та потреб учнів. У статті підкреслюється, що креативність та адаптивність стають невід'ємними складовими професійної ідентичності вчителя, оскільки вони дозволяють ефективно реагувати на швидкі зміни в освітній сфері. Отже, стаття акцентує увагу на необхідності інтеграції традиційних і новітніх підходів у навчальний процес. Традиційні методи, такі як лекції, семінари та практичні заняття, залишаються важливими, але їх ефективність може бути значно підвищена за рахунок використання інноваційних технологій, а також можуть доповнювати класичні форми навчання, забезпечуючи учням можливість отримати практичний досвід у безпечному та контрольованому середовищі. Така інтеграція сприяє підвищенню загальної ефективності навчального процесу, роблячи його більш цікавим та мотивуючим для учнів. У статті також розглядаються питання професійного розвитку вчителів, зокрема, важливість безперервного навчання та підвищення кваліфікації. Сучасний вчитель повинен бути готовий до постійних змін, що відбуваються в освітній сфері, і вміти швидко адаптуватися до нових умов. Для цього необхідні як регулярні тренінги та семінари, так і можливість обміну досвідом з колегами. У статті пропонується створення спеціалізованих платформ для професійного розвитку вчителів, які б забезпечували доступ до актуальної інформації, онлайн-курсів та професійних спільнот. Ключові слова, такі як професійна ідентичність, педагогічні технології, інновації та професійний розвиток, виступають орієнтирами для розуміння основних напрямків дослідження, представленого в статті. Вони підкреслюють важливість комплексного підходу до формування професійної ідентичності вчителів, який враховує як традиційні, так і новітні аспекти педагогічної діяльності. У результаті, стаття пропонує цілісну картину сучасних підходів до підготовки висококваліфікованих педагогічних кадрів, здатних ефективно працювати в умовах швидко змінного освітнього середовища.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.11
PDF

Посилання

Зайчук В.О., Нісімчук А.С., Білан А.Д. Сучасні педагогічні технології: дидактично-інноваційний аспект. Т. 2. Луцьк: Твердиня, 2009. 312 с.

Лукіянчук А.М. Модель розвитку професійної ідентичності майбутніх педагогів. Проблеми сучасної психології: зб. Наук. Пр. К-ПНУ ім. Івана Огієнка, Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. Вип. 7. Київ, 2010. С. 370–380.

Лукіянчук А.М. Проблема ідентифікації у професійному становленні майбутніх вчителів у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації. Педагогічний процес: теорія і практика: зб наук. пр. 2006. Вип. 1. С. 145–153.

Мельничук І.М. Формування професійної ідентичності майбутніх фахівців як педагогічна проблема. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». 2015. Вип. 1 (1). С. 92–95.

Павлюк М. М. Розвиток професійної ідентичності педагога як чинник попередження дезадаптації школярів. Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. Київ, 2009. Т. XI, част. 6. С. 318–327.

Соколова І. В. Професійна ідентифікація майбутнього вчителя. Професійна підготовка майбутніх фахівців. 2012. Ч. 4. С. 40–46.

Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. Київ: Рад. шк., 1977. 271 с.

Сухомлинський В.О. Вибрані твори: у 5 т. Т. 5. Київ: Рад. школа, 1977. 639 с.

Янкович О.І, Кузьма І.І. Освітні технології у початковій школі: навч.-метод. посібник. Тернопіль: ТНПУ ім. Володимира Гнатюка, 2018. 266 с.