СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ ІНФОМЕДІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

інфомедійна грамотність, інформація, медіа, структура, зміст, здобувачі вищої освіти infomedical literacy, information, media, structure, content, applicants for higher education

Як цитувати

ЗАВГОРОДНІЙ, Д. В. (2024). СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ ІНФОМЕДІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 50-55. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.8

Анотація

У статті визначено, що майбутні фахівці мають оволодіти вміннями пошуку, критичного осмислення, аналізу інформаційних ресурсів та їх ефективного використання в професійній діяльності, а також навичками роботи із сучасними медіа. Тому проблема формування інфомедійної грамотності здобувачів вищої освіти є надзвичайно актуальною. Як установлено, науковці висловлюють різні точки зору щодо структури та змісту інфомедійної грамотності. З зв’язку з цим вивчення вищевказаної проблеми передбачає уточнення авторської позиції з окресленого питання. Мета статті – на основі аналізу наукової літератури визначити авторську точку зору щодо структури та змісту інфомедійної грамотності здобувачів вищої освіти. Відповідно до концепції ЮНЕСКО, інфомедійна грамотність об'єднує три взаємопов'язані блоки компетентностей: інформаційну грамотність, медіаграмотність та цифрову (технологічну) грамотність. В одному з джерел визначено такі компоненти інфомедійної грамотності особистості: уміння критичного мислення; здатність працювати з токсичним контентом; уміння ідентифікувати людиною власні стереотипи; уміння грамотно працювати з візуальними джерелами та здійснювати візуалізацію; здатність пошуку та перевірку інформації. На основі врахування точок зору різних науковців визначено, що інфомедійна грамотність здобувачів освіти включає такі структурні компоненти: когнітивний (наявність знань про інформацію й медіа, способи навчальної та професійної роботи з ними); емоційно-ціннісний (сприйняття інформації й, зокрема, медіаресурсів як особистісної цінності, наявність відповідних мотивів і потреби у вдосконаленні інфомедійних знань та вмінь); операційно-діяльнісний (сформованість умінь, необхідних для здійснення пошуку, аналізу, інтерпретування інформації з різних джерел, зокрема медіаресурсів, створення і поширення нової інформації, у тому числі медіаконтенту).

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.8
PDF

Посилання

Global Media and Information Literacy Assessment Framework: Country Readiness and Competencies. UNESCO 2013. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002246/224655e.pdf#page=22http://www.niss.gov.ua/articles/1795/https://pon.org.ua/novyny/8281-medyna-ta-nformacynagramotnst-kozhnogo-dlya-vsh.html.

Carolyn W., Alton G., Ramon T., Kwame A., Chi-Kim C. Media and information literacy curriculum for teachers. UNESCO 2011. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192971.

Антонченко М. Дефініція поняття «Інфомедійна грамотність педагога». Інфомедійна грамотність – невід’ємна складова навчального процесу закладу вищої освіти: зб. ст. Київ, 2021. С. 12-21.

Водолазська Т. В., Курмишева Н. І., Устименко Т. А. Інфомедійна грамотність: імплементація в освіті дорослих: навч.– метод. посіб. Полтава: ПОІППО імені М. В. Остроградського, 2021. 108 с.

Ішутіна О. Є., Чернікова Ю. О. Інфомедійна грамотність здобувачів початкової освіти: зміст і структура поняття. Вісник науки та освіти. 2023. № 5 (11). С. 540-550.

Крамаренко І. С. Впровадження основ інфомедійної грамотності під час викладання предметів природничої освітньої галузі. Педагогічна наука у світі реформ та викликів: матер. IV Всеукр. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих учених (Львів, 22-23 лютого 2024 р.). URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740774/1/Крамаренко.Тези1.pdf

Курмишева Н. Інфомедійна грамотність у педагогічній суб’єкт-суб’єктній взаємодії. Критичне мислення в епоху токсичного контенту: зб. ст. 8-ї міжнар. наук.-метод. конф. (Київ, 25 березня 2022 р.). Київ: Центр Вільної Преси, Академія української преси, 2020. С. 315-318.

Мак-Квейл Д. Теорія масової комунікації [4-є вид.; перекл. з англ. О. Возьна, Г. Сташків]. Львів: Літопис, 2010.С. 538.

Найдьонова Л. А. Діагностика знаннєвого компонента медіаінформаційної грамотності. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2016. Вип. 38. С. 276-285.

Програма «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність». URL: https://mon.gov.ua/ministerstvo-2/diyalnist/mizhnarodna-spivpratsya-2/spivpratsya-z-mizhnarodnimi-organizatsiyami/rada-mizhnarodnikh-naukovikhdoslidzhen-ta-obminiv-irex/programa-vivchay-ta-rozriznyay-infomediyna-gramotnist.

Ткачов А. С., Ткачова Н. О., Собченко Т. М. Формування інфомедійної грамотності майбутніх учителів засобами педагогічних дисциплін. Освіта та педагогічна наука. 2022. Вип. 2(180). С. 70‒82.