Анотація
У статті визначено, що майбутні фахівці мають оволодіти вміннями пошуку, критичного осмислення, аналізу інформаційних ресурсів та їх ефективного використання в професійній діяльності, а також навичками роботи із сучасними медіа. Тому проблема формування інфомедійної грамотності здобувачів вищої освіти є надзвичайно актуальною. Як установлено, науковці висловлюють різні точки зору щодо структури та змісту інфомедійної грамотності. З зв’язку з цим вивчення вищевказаної проблеми передбачає уточнення авторської позиції з окресленого питання. Мета статті – на основі аналізу наукової літератури визначити авторську точку зору щодо структури та змісту інфомедійної грамотності здобувачів вищої освіти. Відповідно до концепції ЮНЕСКО, інфомедійна грамотність об'єднує три взаємопов'язані блоки компетентностей: інформаційну грамотність, медіаграмотність та цифрову (технологічну) грамотність. В одному з джерел визначено такі компоненти інфомедійної грамотності особистості: уміння критичного мислення; здатність працювати з токсичним контентом; уміння ідентифікувати людиною власні стереотипи; уміння грамотно працювати з візуальними джерелами та здійснювати візуалізацію; здатність пошуку та перевірку інформації. На основі врахування точок зору різних науковців визначено, що інфомедійна грамотність здобувачів освіти включає такі структурні компоненти: когнітивний (наявність знань про інформацію й медіа, способи навчальної та професійної роботи з ними); емоційно-ціннісний (сприйняття інформації й, зокрема, медіаресурсів як особистісної цінності, наявність відповідних мотивів і потреби у вдосконаленні інфомедійних знань та вмінь); операційно-діяльнісний (сформованість умінь, необхідних для здійснення пошуку, аналізу, інтерпретування інформації з різних джерел, зокрема медіаресурсів, створення і поширення нової інформації, у тому числі медіаконтенту).
Посилання
Global Media and Information Literacy Assessment Framework: Country Readiness and Competencies. UNESCO 2013. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002246/224655e.pdf#page=22http://www.niss.gov.ua/articles/1795/https://pon.org.ua/novyny/8281-medyna-ta-nformacynagramotnst-kozhnogo-dlya-vsh.html.
Carolyn W., Alton G., Ramon T., Kwame A., Chi-Kim C. Media and information literacy curriculum for teachers. UNESCO 2011. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192971.
Антонченко М. Дефініція поняття «Інфомедійна грамотність педагога». Інфомедійна грамотність – невід’ємна складова навчального процесу закладу вищої освіти: зб. ст. Київ, 2021. С. 12-21.
Водолазська Т. В., Курмишева Н. І., Устименко Т. А. Інфомедійна грамотність: імплементація в освіті дорослих: навч.– метод. посіб. Полтава: ПОІППО імені М. В. Остроградського, 2021. 108 с.
Ішутіна О. Є., Чернікова Ю. О. Інфомедійна грамотність здобувачів початкової освіти: зміст і структура поняття. Вісник науки та освіти. 2023. № 5 (11). С. 540-550.
Крамаренко І. С. Впровадження основ інфомедійної грамотності під час викладання предметів природничої освітньої галузі. Педагогічна наука у світі реформ та викликів: матер. IV Всеукр. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих учених (Львів, 22-23 лютого 2024 р.). URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740774/1/Крамаренко.Тези1.pdf
Курмишева Н. Інфомедійна грамотність у педагогічній суб’єкт-суб’єктній взаємодії. Критичне мислення в епоху токсичного контенту: зб. ст. 8-ї міжнар. наук.-метод. конф. (Київ, 25 березня 2022 р.). Київ: Центр Вільної Преси, Академія української преси, 2020. С. 315-318.
Мак-Квейл Д. Теорія масової комунікації [4-є вид.; перекл. з англ. О. Возьна, Г. Сташків]. Львів: Літопис, 2010.С. 538.
Найдьонова Л. А. Діагностика знаннєвого компонента медіаінформаційної грамотності. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2016. Вип. 38. С. 276-285.
Програма «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність». URL: https://mon.gov.ua/ministerstvo-2/diyalnist/mizhnarodna-spivpratsya-2/spivpratsya-z-mizhnarodnimi-organizatsiyami/rada-mizhnarodnikh-naukovikhdoslidzhen-ta-obminiv-irex/programa-vivchay-ta-rozriznyay-infomediyna-gramotnist.
Ткачов А. С., Ткачова Н. О., Собченко Т. М. Формування інфомедійної грамотності майбутніх учителів засобами педагогічних дисциплін. Освіта та педагогічна наука. 2022. Вип. 2(180). С. 70‒82.