Анотація
У статті доводиться актуальність проблеми розвитку критичного мислення студентів. Розглядається стратегія формування критичного мислення студентів, описано етапи впровадження у навчальний процес освітніх технологій, спрямованих на формування критичного мислення студентів. Приділено увагу методичним особливостям реалізації кожної стадії у навчальному процесі. Розглянуто різні підходи та особливості розвитку критичного мислення студентів, особливий акцент зроблено на використання діяльнісного підходу розвитку критичного мислення через практичну діяльність. Розвиток кадрів є одним з головних завдань освіти сьогодні, оскільки існує потреба в критично мислячих людях, здатних ставити під сумнів усталені думки і судження, вести діалог, визначати природу проблем і шляхи їх вирішення, а також завжди розрізняти факти, які можна перевірити, від припущень і особистих думок. Розвиток критичного мислення є міждисциплінарною та універсальною стратегією. Це освітній результат, тобто здатність працювати в різних галузях знань, чітко і точно висловлювати ідеї в усній і письмовій формі, формувати особисті перспективи на основі розуміння різних досвідів, ідей і уявлень, вирішувати проблеми, брати на себе відповідальність за власну освіту, працювати в групах. У статті аналізується зміст критичного мислення з різних наукових точок зору, визначаються організаційно-педагогічні умови, які сприяють його розвитку у студентів закладів вищої освіти. Детально описано етапи технології формування критичного мислення та наведено методи навчання, що стимулюють його розвиток. Обговорюється потенціал формування критичного мислення у студентів через розвиток професійно значущих прийомів розумової діяльності, таких як уміння оцінювати істинність отриманої інформації, уміння її аналізувати, робити вірні висновки, ухвалювати правильні рішення. Представлені результати можуть бути корисними викладачам вузів, вчителям шкіл, студентам закладів вищої освіти.
Посилання
Арбелаез-Кампілло Д. Ф., Тацій В. Я., Рохас-Багамон М. Дж., Данильян О. Г. Значення критичного мислення в житті сучасного суспільства. Вісник Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. 2020. № 3 (46). С. 11–27.
Карабін О. Й., Воробець М.В. Деякі аспекти розвитку критичного мислення на уроках інформатики в учнів старших класів у закладах загальної середньої освіти. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи: Збірник матеріалів міжнародної науково-практичної інтернет конференції. 2021, Тернопіль: ТНПУ. № 8. С. 140–143.
Маринченко Г. М., Моцак С. І. Формування критичного мислення студентів під час дистанційного навчання. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2021. № 4. С. 463–467.
Починкова М. М. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : дис. на здобуття наук. ступ. докт. пед. наук ; спец. 13.00.04 теор. і мет. проф. освіти, 2021. 586 с.
Скоморовська Н. Б. Розвиток критичного мислення старшокласників на уроках української літератури : дис. на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська література). 2021 247 с.
Щербицька В. В., Письменна І. І., Голяк В. І. Розвиток критичного мислення студентів під час занять з іноземної мови у ЗВО. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і Психологія». Педагогічні науки. 2022. № 2 (24). С. 72-79.