ПРАКСЕОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА
PDF

Ключові слова

педагог, компетентність, праксеологія, праксеологічні аспекти, педагогічна діяльність teacher, competence, praxeology, praxeological aspects, pedagogical activity

Як цитувати

ОЛІЙНИК, Н. А., & ТРАЧУК, Н. М. (2021). ПРАКСЕОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», 1(3), 75-83. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.12

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю підвищення результативності педагогічної діяльності, якісного виконання трудових функцій педагога, що пропонуються відповідно до професійного стандарту вчите- ля. Метою статті є з’ясування сутності праксеологічної педагогічної діяльності педагогів. Проаналізовано досвід провідних науковців щодо професійної підготовки педагогів на засадах праксеологічного підходу. Показані результати емпіричного дослідження праксеологічних компонентів у професійній діяльності педагогів Вінниць- ких шкіл. Конкретизовано змістові праксеологічні аспекти, які характеризують зміст професійної діяльності педа- гога: поняття, що розкривають ідеальний образ діяльності (якість, успішність, продуктивність, результативність, ефективність); інструментальні поняття (самооцінка, педагогічна рефлексія, педагогічний аналіз); властивості успішності дій (доцільність, цілеспрямованість, проєктивність, конструктивність, технологічність, методичність, інструментальність, практичність, осмисленість); способи нормування і регламентації педагогічної активності (закони, принципи, підходи, програми, плани); повнота і досконалість структури педагогічної діяльності (цілі і завдання, методи, засоби, форми, результати); організаційно-процесуальна сторона педагогічної поведінки (стратегія педагогічної діяльності; логіка педагогічної діяльності, педагогічна тактика; професійні дії; методика; технологічні процедури; педагогічна техніка); специфіка педагогічної взаємодії, професійно-педагогічна позиція. Акцентовано увагу на необхідності обґрунтування інноваційних шляхів реалізації праксеологічної підготовки педагогів, обмін досвідом педагогів та науковців. Галузь застосування результатів: сфера основної загальної осві- ти, вищої педагогічної освіти, підвищення професійної майстерності та кваліфікації.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.12
PDF

Посилання

Державні стандарти від 24 липня 2019 р. № 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 10.08.2021)

Колесникова И. А. Педагогическая праксеология : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва, 2005. 256 с.

Коновальчук І. Головні завдання та можливості праксеології у розробці технологій реалізації інновацій у загальноосвітніх закладах. Українська полоністика. Педагогічні дослідження. 2013. С. 170–177. URL: file:///C:/Users/admin/Downloads/Up_2013_10_22.pdf.

Майборода В. К. Проблеми розвитку праксеологічних умінь майбутніх компетентних фахівців вищої школи України. Вища освіта України. 2012. No 4. С. 31–36. URL: file:///C:/Users/admin/Downloads/vou_2012_4_7.pdf.

Малихін А. О. Сутність і принципи праксеологічного підходу в методичній підготовці майбутнього вчителя технологій. Наукові записки Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2014. С. 72-77. http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2014_3_14.

Олійник Н. А. Праксеологічний підхід до професійної підготовки майбутніх фахівців аграрної галузі. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2017. Вип. 79(3). С. 176-181. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2017_79%283%29__36.

Романишина О. Я. Праксеологічна спрямованість формування професійної ідентичності майбутніх учителів. Молодий вчений. 2016 № 10. С. 282-285 . URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_10_66.

Янкович О. Праксеологічна підготовка майбутніх учителів у вищих навчальних закладах України та Польщі. Наукові записки Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2017. С. 28-35. URL: http://nzp.tnpu.edu.ua/article/view/120127.

Banach Cz., (2001). Edukacja nauczycielska dla reformy i rozwoju edukacji w Polsce, [w:] Kompetencje zawodowe nauczycieli a problemy edukacji, red. E. Sałata, Wyd. ITE-PIB, Radom.

Sałata E. Realizacja kompetencji nauczycielskich w opinii badanych nauczycieli. Sałata Elżbieta. [Wyd. elektroniczne] URL: http://www.pulib.sk/elpub2/FHPV/Pavelka2/pdf_doc/salata.pdf.