КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
PDF

Ключові слова

модернізація, освітні реформи, зміст освіти, освітні стандарти, оновлення. modernization, educational reforms, content of education, education standards, updating.

Як цитувати

ДЄНІЧЄВА, О. І. (2024). КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (4), 11-17. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.2

Анотація

У статті проаналізовано шляхи реалізації комплексного підходу у процесі реформування системи вищої освіти в Україні. Розглянуто вплив політичних, економічних та соціальних чинників на впровадження інноваційних тех- нологій у професійній підготовці майбутніх фахівців. Охарактеризовано напрями реформування системи освіти, які скеровують модернізацію змісту вищої освіти на комплексне оновлення форм і методів організації освітнього процесу, суміщення концептуальних підходів, що сприяє розвитку конкурентоспроможної особистості. Визначе- но важливість трансформаційних процесів сучасного українського суспільства для обґрунтування мети і завдань освітніх реформ. Вивчено особливості реалізації комплексного підходу в освітньому процесі ЗВО. Наголошено на необхідності ретельного добору технологій для розвитку освітнього простору: педагогічних, інформаційних, про- єктних, соціальних. Здійснено аналіз державних документів, в яких йдеться про стратегії реформування освіти, завдання освітніх реформ, спрямованих на оновлення змісту освіти. Увагу зосереджено на основних положеннях методичних рекомендаціій щодо розроблення стандартів вищої освіти, узгоджених з Рамкою кваліфікацій євро- пейського простору вищої освіти, Європейською рамкою кваліфікацій для навчання протягом життя. Державні стандарти в Україні визначають вимоги до оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти відповідно до міжнародних стандартів вимірювання знань, вмінь та навичок. Доведено, що стандартизація вищої освіти перед- бачає оновлення освітніх програм, що уможливлює створення додаткових умов проведення освітньої діяльності. Зазначено, що під час воєнного стану тенденції розвитку суспільства значно впливають на механізми забезпечен- ня якості вищої освіти. Окреслено перспективи подальшої модернізації змісту вищої освіти.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.4.2
PDF

Посилання

Андрущенко В. П. Модернізація освіти: політика і практика. Педагогіка і психологія. 2002. № 3. С. 12–15.

Авшенюк Н. М., Десятов Т. М., Дяченко Л. М., Постригач Н. О., Пуховська Л. П., Сулима О. В. Компетентнісний підхід до підготовки педагогів у зарубіжних країнах: теорія та практика : монографія. Кіровоград. 2014. 280 с.

Гораш К. Комплексний підхід до прогнозування розвитку повної загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 52–59.

Захарченко В.М. Рамки кваліфікацій у Європейському освітньому просторі. Навчально-методичний посібник / В.М. Захарченко, М. В. Міюсов, Д. Г. Парменова. Одеса. 2017. 88 с.

Кремень В. Г. Модернізація освіти – важливий чинник соціального, економічного і політичного розвитку України. Вісник НАН України. 2001. № 3. С. 22–25.

Кремень В. Г. Модернізація системи освіти як важливий чинник інноваційного розвитку держави. Освіта України. 2003. № 34. С. 2.

Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. К. 2013. 460 с.

Сбруєва А.А. Порівняльна педагогіка вищої школи: національний, європейський та глобальний контексти: навчальний посібник. Суми. 2021. 319 с.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). К. 2015. 32 c.

Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / М. М. Фіцула. К. 2006. 352 с.

Dienichieva O., Komogorova M., Lukianchuk S., Teletska L., Yankovska I. (2021) From Reflection to Self-Assessment: Methods of Developing Critical Thinking in Students International Journal of Education and Information Technologies. 2021. Vol. 15. P. 227–236. URL: http://doi.org/10.46300/9109.2021.15.23

ДЖЕРЕЛА

Василюк A. Альтернативні типології освітніх реформ Порівняльно-педагогічні студії. 2010. 3–4. 161–167. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/poriv_ped_stydii/2010/2010_2_20.pdf

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.06.2016 No 600. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5dc/963/0eb/5dc9630eb3e2d768027976.pdf

Освіта і наука України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник : Київ, 2023. 64. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpnevakonferencia/2023/22.08.2023/informanalytic. zbirnosvita.v.umovah.voyennogo.stanuvykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 No 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 No 1556-VII. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Стандарти вищої освіти Наказ № 26 від 13.01.2022. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/Nakaz-26-13.01.22.pdf

Тенденції розвитку шкільної освіти в країнах ЄС, США та Китаї : монографія / О.І. Локшина, О.З. Глушко, А.П. Джурило, C.М. Кравченко, Н.В. Нікольська, М.М. Тименко, О.М. Шпарик ; за заг. ред. О.І. Локшиної. [Електронне видання]. Київ.2021. 350 с. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/21-13.pdf

Council Recommendation (2017) on the European Qualifications Framework for lifelong learning and repealing the recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European

Qualifications Frame. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017H0615(01).