Анотація
Стаття стосується сучасної проблеми підготовки майбутніх учителів початкових класів через призму дослі- дження педагогічного досвіду та спадщини українського та російського педагога, видатного класика педагогічної науки, автора наукових праць і підручників для початкової школи Костянтина Дмитровича Ушинського. Освітні реформи, зокрема Нова українська школа, актуалізують питання генерації нового покоління вчителів початкових класів, які будуть здатні не лише до реалізації суспільних запитів і вимог, а й формуватимуть інтелектуальний потенціал нації. Розв’язання цих завдань буде ефективним лише зі зміною освітнього процесу в закладах вищої освіти, однак нова система освіти має наслідувати принципи, розроблені науковцями-класиками. Мета статті полягає у ретроспективному дослідженні педагогічної спадщини К. Д. Ушинського, його наукових поглядів щодо підготовки майбутніх учителів початкових класів, основних принципів та ідей. За вченням К. Д. Ушинського, базовим у розвитку особистості школяра є вивчення основ науки, що розкриває перед дитиною закони природи та суспільства і певним чином впливає на розум і душу. Видані підручники для початкової школи були орієнто- вані на розвиток у дітей мислення і виховання моральних якостей: любові до рідної природи і свого краю, до людей, котрі їх оточують, гуманності, доброти, працьовитості. Основним засобом у підготовці підростаючого покоління учений вважав природу, адже природні явища рано починають збуджувати розум дитини. Спостере- ження й вивчення рідної природи сприяє розвитку почуття патріотизму, а також естетичному вихованню. Ці ідеї актуальні у контексті реалізації природничої освітньої галузі Нової української школи, тому важливим є питання впровадження інтерактивних методів роботи зі здобувачами вищої освіти, які сприятимуть розширенню природ- ничих знань, розвитку критичного мислення та формуванню природознавчої компетентності майбутніх учителів початкових класів. У статті розкривається практичний досвід складання пізнавальних завдань природничого зміс- ту здобувачами вищої освіти.
Посилання
Бальоха А. С. Природознавча компетентність як складова професійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів. Глобальні виклики педагогічної освіти в університетському просторі : матеріали ІІІ міжнародного конгресу. Одеса, 2017. С. 138–139.
Богуш А., Пікінер В. Педагогічна спадщина К. Д. Ушиського у вимірі сучасності : монографія. Київ : Слово, 2017. 341 с.
Вікторенко І. Л. Методична компетентність учителя початкових класів у навчанні природознавства молодших школярів. Теоретичний аспект. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. № 2 (77). С. 52–61.
Галатюк М. Ю. Теоретичні аспекти формування навчально-пізнавальної компетентності в процесі вивчення природничих дисциплін. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2010. Вип. 14. С. 95–100.
Мельничук С. К. Д. Ушинський про педагогічну підготовку вчителя початкових класів. Початкова школа. 2013. № 1. С. 43–44.
Педагогічні ідеї К. Д. Ушинського : збірник статей ∕ відп. ред. В. І. Войтко. Київ : Вища шк., 1974. 339 с.
Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: початкова школа: іншомовна освіта + Державний стандарт початкової освіти. Київ : ТД «ОСВІТА-ЦЕНТР+», 2018. 80 с.
Чабан О. В. Авторські школи як середовище реалізації інноваційного освітнього потенціалу. Педагогічні науки. 2020. Вип. 92. С. 20−27.