ФОРМАЛЬНА, НЕФОРМАЛЬНА ТА ІНФОРМАЛЬНА ОСВІТА У БРЕНДИНГУ ВИКЛАДАЧА ВИШУ
PDF

Ключові слова

бренд, брендинг, викладач вишу, формальна освіта, неформальна освіта, інформальна освіта, дуальна освіта. brand, branding, university professor, formal education, non-formal education, informal education, dual education.

Як цитувати

ЮНИК, І. Д. (2022). ФОРМАЛЬНА, НЕФОРМАЛЬНА ТА ІНФОРМАЛЬНА ОСВІТА У БРЕНДИНГУ ВИКЛАДАЧА ВИШУ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 221-228. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.31

Анотація

У статті розглянуто питання пріоритетності формальної, неформальної та інформальної освіти в аспекті персонального брендингу викладача вишу. Проаналізовано співвідношення переваг і недоліків кожної з наведених форм освіти. До визначальних психолого-педагогічних характеристик формальної педагогічної освіти віднесено стандартизованість, нормативність, системність та неперервну контрольованість з боку органів державного управління. Основними недоліками вітчизняної формальної педагогічної освіти названо ситуативну нерелевантність конкретним запитам студентської цільової аудиторії та ймовірність неактуальності певного обсягу знань для сучасного ринку праці з огляду на постійне зменшення періоду напіврозпаду компетентності здобувачів означеного виду освіти. Зазначено, що дебюрократизованість як основна перевага неформальної педагогічної освіти над формальною водночас виступає причиною появи закономірних недоліків неформальної педагогічної освіти – несистемності, короткострокової орієнтованості освітніх послуг та ігнорування необхідності перевірки навчальної інформації за критеріями її наукової обґрунтованості. Обґрунтовано структурну залежність самоосвіти як цілеспрямованого способу самостійного отримання особистістю знань від інформальної освіти. Доведено, що інформальна педагогічна освіта навіть умовно не може виступати альтернативою формальній педагогічній освіті, оскільки мотиваційне джерело її отримання викладачем вишу має ексцесуальний характер, актуалізуючи ризики для персонального брендингу і професійної діяльності фахівця загалом. Аргументовано, що гармонійне поєднання формальної, неформальної та інформальної освіти в руслі метаформальності та дуального навчання забезпечує синергійний вплив на процес формування бренду викладача вишу. Диференційовано дві моделі дуальної форми здобуття освіти – модель із інтегрованою практичною підготовкою та модель з інтегрованою професійною діяльністю.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.31
PDF

Посилання

Аніщенко О., Лук’янова Л., Прийма С. Неформальна освіта дорослих – освітній тренд XXI століття. Рідна школа. 2017. № 11–12. С. 3–7.

Ахновська І. О. Відкрита та неформальна освіта: компаративний аналіз. Економіка i організація управління. 2019. № 4 (36). С. 66–76.

Биковська О. Неформальне навчання чи неформальна освіта: введення нових термінів чи «підміна» понять. Освітня політика. 2016. URL: http://education-ua.org/ua/articles/873-neformalne-navchannya-chi-neformalnaosvita- vvedennya-novikh-terminiv-chi-pidmina-ponyat. (дата звернення: 11.01.2020).

Гаврилова И. В., Запруднова Л. А. Формальная, неформальная и информальная модели образования. Молодой учёный. 2016. № 10 (114). С. 1197–1200.

Жукевич І. П. Інформальна освіта як фактор трансформації сучасної освіти. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. Херсон, 2017. Вип. 79 (1). С. 140–144.

Козир А. Основні тенденції розвитку мистецької освіти на сучасному етапі. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2016. Вип. 3. С. 25–37.

Кристопчук Т. Є. Тенденції розвитку педагогічної освіти в країнах Європейського Союзу : автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2014. 40 с.

Ничкало Н. Професійна освіта у державній політиці: прогностичний аспект. Освіта для майбутнього у світлі викликів ХХІ століття. 2017. № 9. С. 126–145.

Ніколенко Л. Т. Професійний розвиток педагогів у формальній, неформальній та інформальній освіті дорослих: історико-педагогічний аспект. Імідж сучасного педагога. 2016. № 4 (163). С. 25–27.

Новіков В. М., Карягін Ю. О., Черніченко В. В. Дуальна освіта: інституціональні особливості реалізації в Україні : монографія. Київ; Варшава, 2020. 79 с.

Павлик Н. П. Неформальна освіта у системі освіти України. Освітологічний дискурс. 2016. № 2 (14). С. 27–37.

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення: 08.08.2021. Ст. 8. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 17.09.2021).

Шевченко І. А. Інноваційне навчання вчителів природничих дисциплін на основі інтеграції формальної, неформальної та інформальної освіти. Science Review. 2018. Vol. 6, No. 3 (10). С. 75–79.

Юник І. Д. Бренд науково-педагогічного працівника ЗВО як тренд сучасності. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : збірник наукових праць. Харків, 2019. Вип. 53. С. 75–87.

Яблоков С. Інтеграція формального, неформального та інформального навчання в навчанні англійської мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 1 (75). С. 106–123.

A Memorandum on Lifelong Learning : Commission staff working paper. Issued in 30th October 2000, SEC(2000) 1832. Commission of the European Communities. Brussels, 2000. 36 p.

Burnazova V., Yunyk D., Yunyk I., Yunyk T., Kotova L. Complex abilities of communicators and specificity of their formation. Journal of History Culture and Art Research. 2019. Vol. 8, No. 2. P. 136–145.

Koudahl P. D. Vocational education and training: dual education and economic crises. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010. Vol. 9. P. 1900–1905.

Simkins Т. Planning non-formal education: Strategies and constraints. Prospects. 1978. Vol. VIII, No. 2. P. 183–193.