ДОСЛІДЖЕННЯ РІВНЯ РОЗВИТКУ КОГНІТИВНОГО КОМПОНЕНТА ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ У МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
PDF

Ключові слова

педагогічна майстерність, когнітивний компонент педагогічної майстерності, психолого- педагогічна компетентність, вища економічна освіта, викладачі економічних дисциплін. pedagogical skills, the cognitive component of pedagogical skills, psychological and pedagogical competency, higher economic education, economics teachers.

Як цитувати

РОМАНЮК, О. І. (2022). ДОСЛІДЖЕННЯ РІВНЯ РОЗВИТКУ КОГНІТИВНОГО КОМПОНЕНТА ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ У МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 208-215. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.29

Анотація

У статті розкривається зміст когнітивного компонента педагогічної майстерності викладачів закладів вищої освіти економічного профілю. Когнітивний компонент педагогічної майстерності викладача визначається як сукупність знань про суть, ознаки, особливості, види педагогічних технологій, їх застосування у структурі діяльності викладача. Подаються особливості формування та розвитку когнітивного компонента професійної майстерності майбутніх викладачів у контексті завдань сучасної вищої економічної освіти. Обґрунтовується необхідність розвитку когнітивного компонента педагогічної майстерності майбутніх викладачів закладів вищої освіти економічного профілю. Суть процесу розвитку когнітивного компонента педагогічної майстерності в закладах вищої освіти економічного профілю полягає у забезпеченні майбутніх викладачів економічних дисциплін знаннями, необхідними для успішного здійснення професійної педагогічної діяльності. Описуються принципи, на яких ґрунтується розвиток когнітивного компонента педагогічної майстерності майбутніх викладачів економічних дисциплін, а саме принципи гуманізму, демократизації, педагогічної творчості, проблемності, реалізму, педагогічного саморозвитку,орієнтації на особистість, технологічної єдності освітнього процесу і використання нових технологій в освіті, принцип діалогізації навчання. Розглядається авторська методика виявлення рівня сформованості когнітивного компонента педагогічної майстерності та відображаються результати проведеного аналізу сучасного стану розвитку когнітивного компонента педагогічної майстерності у майбутніх викладачів економічних дисциплін. Проведене дослідження рівня розвитку когнітивного компонента педагогічної майстерності майбутніх викладачів економічних дисциплін показує, що здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти відчувають труднощі в розумінні шляхів практичного застосування деяких теоретичних аспектів у педагогічній діяльності, що свідчить про необхідність вдосконалення їх психолого-педагогічної компетентності. Автор статті пропонує використання розробленого навчально-методичного забезпечення, зокрема спецкурсу «Педагогічна майстерність викладачів економічних дисциплін» та «Тренінгу розвитку педагогічної майстерності викладачів економічних дисциплін» з метою успішного розвитку психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економічних дисциплін та вирішення питання підвищення якості та ефективності педагогічної підготовки викладачів закладів вищої освіти економічного профілю.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.1.29
PDF

Посилання

Батечко Н. Підготовка викладачів вищої школи в умовах магістратури: теоретико-методологічні засади : монографія / за ред. Я. Цехмістера. Київ : ТОВ Видавниче підприємство «Едельвейс», 2014. 707 с.

Вітвицька С. Основи педагогіки вищої школи: підручник за модульно-рейтинговою системою навчання. 2-ге вид. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 384 с.

Гриньова М. Педагогічні технології: теорія та практика : навч. посіб. Полтава : АСМІ, 2006. 230 с.

Дубасенюк О. Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики : монографія / за ред. О. Дубасенюк. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 564 с.

Зязюн І. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи. Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи : монографія. Київ, Глухів : РВВ ГДПУ, 2005. С. 10–18.

Калінська О. Розвиток педагогічної майстерності викладача економічних дисциплін у вищому навчальному закладі : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Львів, 2018. 220 с.

Коваль О. Розвиток педагогічної майстерності майбутніх викладачів економічних дисциплін в умовах аспірантури. Науковий вісник Мелітопольського педагогічного університету. 2014. Вип. 2 (13). С. 277–282.

Ковальчук Г. Формування професійних педагогічних умінь у студентів-майбутніх викладачів економіки : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 1999. 195 с.

Кузьмінський А. Розвиток педагогічної майстерності в умовах неперервної освіти. Розвиток педагогічної майстерності викладача в умовах неперервної освіти : монографія / за ред. М. Солдатенка, О. Семеног. Київ, Глухів : АПН, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, ГДПУ, 2008. С. 5–20.

Малаканова Л. Оцінювання професійного становлення майбутнього вчителя у процесі вивчення курсу «Основи педагогічної майстерності» : автореф. дис. … канд. пед. наук. Харків, 2000. 24 с.

Марченко О. Основи педагогічної майстерності. Харків : Основа, 2009. 112 с.

Марченко О. Формування професійної компетентності педагога на засадах гуманітарного підходу. Проблеми інженерної педагогічної освіти. 2014. № 45. С. 133–139.

Мачинська Н. Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю : монографія / за ред. С. Сисоєвої. Львів : ЛьвДУВС, 2013. 416 с.

Отич О. Основи педагогічної майстерності викладача професійної школи : підручник. Кіровоград : Імекс- ЛТД, 2014. 208 с.

Пєхота О., Середа І. Педагогічна майстерність викладача сучасного університету у контексті педагогіки розвитку. Розвиток педагогічної майстерності викладача в умовах неперервної освіти : монографія / за ред. М. Солдатенка, О. Семеног. Київ, Глухів : АПН, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, ГДПУ, 2008. С. 21–26.

Романюк О. Визначення рівня педагогічної майстерності майбутніх викладачів економічних дисциплін із застосуванням авторського тесту. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум імені Т. Г. Шевченка. 2019. Вип. 1 (157). С. 173–177.

Романюк О. Розвиток педагогічної майстерності викладачів економічних дисциплін в умовах магістратури : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2020. 314 с.

Семиченко В. Психологія педагогічної діяльності : навч. посіб. Київ : Вища школа, 2004. 335 с.

Уварова А. Формування риторичної майстерності майбутнього вчителя : навч. посіб. для пед. ун-тів. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2007. 132 с.

Шолох О. Теоретичні аспекти розвитку педагогічної майстерності викладачів вищої школи. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум імені Т. Г. Шевченка. 2019. Вип. 1 (157). С. 245–251.